Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Re: Trekhaak
Citroen C4 schreef:In de optielijst op internet staat een afneembare trekhaak voor een bedrag van €389. Een groot verschil met €800 voor een vaste trekhaak!! Iemand hier al naar gekeken??
Leuk dat je wil participeren op dit forum, welkom.
Maar wil je voordat je een berichtje schrijft tenminste de moeite nemen om het onderwerp waarin je je mening wilt geven, even door te lezen?
Die accessoirelijst was al eerder tersprake gekomen. (zelfs op dezelfde pagina)
Toch welkom!
tilanus schreef:Nee hoor. Die parkeersensoren hebben er niets mee te maken. Dat is gewoon een kwestie van je trekhaak ‘aanmelden’ bij je boordcomputer zodat hij weet dat wanneer je iets inplugd in je Multicon-connector, dat hij de parkeersensoren uit moet schakelen.
Beetje vreemd, maar ik weet niet of toen jij je auto kreeg, deze accessoirelijst er al was.
Jij was natuurlijk wel een van de eersten.
Ik heb geen idee, ik heb de lijst in iedergeval niet gezien, toen de factuur bij mijn werkgever kwam begon deze te steigeren en vroeg of ik een gouden trekhaak had laten monteren…..
Volgende week krijgt mijn auto de 20.000 km beurt, (inmiddels is mijn km stand 25000km) en ga ik het zeker vragen hoe het komt dat ik deze hoge rekening heb ontvangen.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
wimZ schreef:Volgende week krijgt mijn auto de 20.000 km beurt, (inmiddels is mijn km stand 25000km)
Jij laat er ook geen gras over groeien!!
Doe jij aan retourtjes Maastricht - Groningen : :
Hoeveel rij jij gemiddeld per jaar?
tilanus schreef:wimZ schreef:Volgende week krijgt mijn auto de 20.000 km beurt, (inmiddels is mijn km stand 25000km)
Jij laat er ook geen gras over groeien!!
Doe jij aan retourtjes Maastricht - Groningen : :
Hoeveel rij jij gemiddeld per jaar?
Ongeveer 60-70.000km per jaar
Daarom koop je toch ook een diesel, ik gebruik de auto waar die voor gemaakt is: Rijden.
Voor mijn werk kruis ik het hele land door, en ik moet zeggen, sinds de citroen doe ik dit heel comfortabel.
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Re: Trekhaak
Citroen C4 schreef:In de optielijst op internet staat een afneembare trekhaak voor een bedrag van €389. Een groot verschil met €800 voor een vaste trekhaak!! Iemand hier al naar gekeken??
Is zonder kabel 7-13 polig en Multicon aansluiting EN zonder montage…
Ik vond 780,00 ook een hoop geld maar het zij maar zo… als er iets mee is kan de dealer in elk geval zich niet beroepen dat het geen Citroen spul betreft…..
DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V
Ik heb ook 800 EUR betaald voor de vaste trekhaak.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Geeft niet; zo houden we mekaar scherp!
Zelf trekhaak installeren…
Mijn schoonvader had voorheen zelf een garage en wil graag voor ons de trekhaak op onze C4 Coupe installeren. Hij heeft dit al eens eerder zonder problemen voor ons gedaan op een Astra uit 1997.
We gaan de trekhaak alleen voor een fietsendrager gebruiken en ik probeer dus uit te zoeken welk (goedkoopste) model ik kan kopen.
Uit deze draad begrijp ik dat we dus aan een 7-polige stekkerbus genoeg hebben. Ik weet alleen nog niet of hij geschikt moet zijn voor de boordcomputer (iets wat in veel trekhaak aanbiedingen vermeld wordt..)
Ik vermoed dat we wel een boordcomputer hebben ivm diagnose e.d. maar we hebben geen achteruit indicatie, geen lampen controle. Is het dan nog steeds noodzakelijk een ‘model’ specifieke stekkerbus te kopen of is de standaard bus voldoende?
Alvast bedankt aan iedereen die deze oude draad nog eens op pakt!!
C4 HDi 1.6 92pk VTR + Pack Comfort 01/2006
Je moet een specifieke aansluitset hebben, omdat de C4 geen gewone stroomdraden heeft, maar een modern Canbus systeem.
Overigens geeft een kale vaste trekhaak geen probleem met de achteruitrijsensor, zolang je er geen dopje op doet. Zodra er een dopje op zit piept ie constant.
Daardoor is aanmelden in de computer niet noodzakelijk.
Montage van de haak is heel simpel. Wat je uit de bumper moet zagen, staat als een stippellijntje aangegeven.
Er worden veel haken 2e hands aangeboden van leaserijders die de auto weer inleveren denk ik. Ik kocht een ongebruikte (helemaal compleet, schoon en netjes) voor € 100,-. Middagje sleutelen en klaar.Dat is wat anders dan die € 800,-!
De haak van de Peugeot 307 past ook trouwens. Is hetzelfde.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Hoi Melchior,
bedankt voor je antwoord. Na verschillende 3rd party modellen te hebben vergeleken, toch uiteindelijk maar besloten voor zeker te gaan en dus op naar de dealer om de originele Citroen set op te halen. Voor het betalen even een sneak peak in de montage handleiding van de stekker aansluiting gekeken. Daar schrok ik best van. Moet voor de aansluiting van de stekkerdoos van achter tot voren kabels aansluiten tot aan de boord computer. Dat lijkt me in ons geval een beetje overkill voor het gebruik van een fietsen drager. Dus terug naar de de denktafel.
Er zijn hier in Frankrijk ‘slimme’ aansluitings sets te verkrijgen, voor de helft van de prijs van een originele set ( zie links: )
http://www.lignauto.com/boutique/fiche_produit.cfm?type=394&ref=FAIS24&code_lg=lg_fr&pag=1&num=2
http://www.atnor-sa.com/faisceau-ff5.pdf
Vragen:
1) Heeft iemand hier positive/negative ervaringen mee?
- Bv moet de trekhaak nog steeds geregistreerd worden in de boordcomputer?
- Zijn deze te combineren met de originele trekhaak (zonder originele stekkedoos dus)?
2) In de handleiding staat aangegeven dat de plus van de box op een permanente spanning aangesloten moet worden. Waar haal ik die vandaan?
Alvast bedankt!
C4 HDi 1.6 92pk VTR + Pack Comfort 01/2006
De montage van de originele set lijkt overigens in de beschrijving moeilijker dan het in de praktijk is. Ik had er de originele Citroen handleiding bij en daarmee was het wel te doen. Bijna volledig plug-and-play. Ik kon alleen het kastje met de electronica niet monteren zoals voorgeschreven, omdat er een gastank op de plaats van het reservewiel zit.
De setjes waar jij naar verwijst zijn als alternatief wel interessant. Mijn Frans is alleen niet zo goed dat ik er uit kan halen waarop je die gekleurde draden nu aan moet sluiten. Is dat toch aan de draden waar de lampen mee worden aangestuurd?
Zijn deze setjes universeel voor elke (moderne) auto?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
http://www.atnor-sa.com/faisceau-ff5.pdf
Vertaling :
jaune - geel
vert - groen
rouge - rood
marron-noir - bruin-zwart
blue - blauw
gauche -links
droit - rechts
clignotant - knipperlicht
stop - rem
veilleuses - nachtlampen
feu de brouillard - mistlamp
plot - contact(blokje)
fr: “faisceau universel pour vehicule avec Check Control ou Ordinateur De Bord (Multiplexage)”
nl: Universele Stekkerdoosbundel voor voertuig met Check Control of boordcomputer (Multiplex)
fr : effectuer le branchement surles feux de votre vehicule
nl : letterlijk: Voer de aansluiting op de lichten van uw voertuig uit.
waarbij de 2 grijze kabels niet worden gebruikt en de witte kabel op de aarde van de voertuig wordt aangesloten. De + connector moet aangesloten worden op permanente spaaning.
Ik heb wel eens artikelen gelezen om deze bij de sigaar aansteker weg te halen en een kabel naar achter te trekken. Daar schiet ik niets mee op; dan kan ik misschien beter de originele kit kopen (behalve de prijs).
Blijft dus de vraag: waar haal je die spanning makkelijk vandaan achterin de auto?
C4 HDi 1.6 92pk VTR + Pack Comfort 01/2006
Die spanningsdraad ligt er bij mij al vanwege de gasinstallatie. Ik zal vanavond eens kijken hoe dat zit.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Het voordeel van lang vakantie is dat je allerlei klusjes eindelijk kan afmaken.
Dus ook het aansluiten van de trekhaak. Toen ik dat vandaag deed, realiseerde ik mij werkend met de draadjes dat dit forum draadje ook nog niet af was. Daarom (beetje laat, sorry) toch nog een antwoord.
De permanente stroom voor de contactdoos komt van een kabel (wit/paars) die al van de kofferbak naar het dashboard ligt. Die moet je in het dashboard op een losse rode stroomdraad (bij de zekeringetjes) aansluiten. Die draad wordt ook gebruikt als je stoelverwarming hebt, dan komt ie er tussen te zitten.
Als dat allemaal is aangesloten, moet je onder de motorkap een maxi zekering toevoegen in de zesde opening van links. Als je stoelverwarming hebt, zit er al een zekering in. Je moet wat kabels losmaken en zo om er bij te komen.
Het enig wat ik niet weet is hoe zwaar deze zekering moet zijn. Staat nergens. (van Citroen mag je er niet zelf aankomen!) Ik heb er nu maar 40 ingezet, moet toch wel genoeg zijn lijkt mij. Als iemand de juiste waarde weet, hoor ik het graag.
Al met al: het werkt allemaal keurig! Toch mooi € 700,- uitgespaard:-) en een leuk klusje gedaan.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’