1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aankoop XM
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 12 mei 2009 05:49 PM

Dag medefanaten..

van kinds af ben ik opgegroeid met Citroën en in mijn jeugd dus niet veel anders gezien dan 2 CX-en en 4 XM’s bij ons thuis.

Ergens stiekem zou ik ook nog wel ooit eens een XM durven kopen, maar weet nog niet goed wat of hoe..

Het zou alleszins een diesel moeten zijn, en liefst niet al te oud en kilometerstand rond de 150 000 maximum, dus een van de laatste bouwjaren.
Hoe pak je zo iets best aan? Gewoon een beetje spotten op internet en eens gaan kijken wat het beste bevalt?

Tussen 1 van die 4xm’s zat o.a. een 2.5 break en die was echt waanzinnig van rijprestaties, maar ik heb hier al vernomen dat die niet dé allerbetrouwbaarste zijn? Verder zal die ook wel redelijk duur zijn in brandstof en belasting vermoed ik. 3 van de 4 xm’s zijn tot tegen de 400000km geraakt wel, de andere is bij mijn opa beland en moest dus niet veel meer rijden.

Waar zit het verschil in de verchillende soorten ophanging? Ik lees hier vaak dat de ene wel sportstand heeft en hydractief is, maar wat is de tegenpool dan? Welk systeem levert het meeste comfort op?

Kortom, alle tips zijn welkom.
Het is zeker niet dat die auto er rap moet zijn, is gewoon eens rustig over beginnen na te denken..

Alvast dank!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 mei 2009 06:10 PM
  [ # 1 ]

Re: Aankoop XM

stalsie schreef:

Dag medefanaten..

van kinds af ben ik opgegroeid met Citroën en in mijn jeugd dus niet veel anders gezien dan 2 CX-en en 4 XM’s bij ons thuis.

Ergens stiekem zou ik ook nog wel ooit eens een XM durven kopen, maar weet nog niet goed wat of hoe..

Het zou alleszins een diesel moeten zijn, en liefst niet al te oud en kilometerstand rond de 150 000 maximum, dus een van de laatste bouwjaren.
Hoe pak je zo iets best aan? Gewoon een beetje spotten op internet en eens gaan kijken wat het beste bevalt?

Tussen 1 van die 4xm’s zat o.a. een 2.5 break en die was echt waanzinnig van rijprestaties, maar ik heb hier al vernomen dat die niet dé allerbetrouwbaarste zijn? Verder zal die ook wel redelijk duur zijn in brandstof en belasting vermoed ik. 3 van de 4 xm’s zijn tot tegen de 400000km geraakt wel, de andere is bij mijn opa beland en moest dus niet veel meer rijden.

Waar zit het verschil in de verchillende soorten ophanging? Ik lees hier vaak dat de ene wel sportstand heeft en hydractief is, maar wat is de tegenpool dan? Welk systeem levert het meeste comfort op?

Kortom, alle tips zijn welkom.
Het is zeker niet dat die auto er rap moet zijn, is gewoon eens rustig over beginnen na te denken..

Alvast dank!

Heel veel vragen… die niet allemaal zomaar te beantwoorden zijn.

Tip 1. Lees je goed in in de verschillende types en bedenk wat je wil
Tip 2. Ga veel op internet kijken om gevoel te krijgen voor prijzen
Tip 3. Neem iemand mee die verstand heeft van XM’s en die weet waar je op moet letten.
Tip 4. t/m Tip X mogen anderen je geven. Er zijn er genoeg te bedenken.

De 2.5 is inderdaad niet de meest betrouwbare,maar schijnt wel erg lekker te rijden door het grote koppel. Wel lastig sleutelen door de volle motorruimte.
2.1TD is een prima alternatief, met automaat voor lui rijden, met handbak voor zuiniger rijden. (1:16,5)

Als je heel veel ruimte wil is een Break een optie. Niet alleen kwa bergruimte ook v.w.b. hoofdruimte, de Break is wat hoger.

Hydractief zou iets comfortabeler moeten zijn. Door de extra bol, heb je meer volume en dus een zachtere vering. Ik vond zelf mijn niet hydractieve XM toch fijner rijden, en er kan minder aan kapot.

Voor een goed onderhouden XM mag je best wat meer betalen, want het kan je een hoop kosten op termijn besparen. Kán, maar wil niet zeggen dat je geen hoge kosten krijgt. Je kan behoorlijk leeglopen op een XM.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 mei 2009 06:11 PM
  [ # 2 ]

gewoon blijven spotten, je prio lijstje helder hebben .

het geld klaar hebben om snel te schakelen…

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 13 mei 2009 02:24 AM
  [ # 3 ]

Wat zijn zoal de onderhoudsintervallen van een 2.1TD?

olie + filter elke 15000?
de veerbolletjes?
D-riem en alles wat erbij hoort?
V-riem?

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 15 mei 2009 11:37 PM
  [ # 4 ]

Heb een beetje een beslissing genomen.. Als ik er eentje koop, is het een xm om een beetje op te knappen. Het is niet dat ik een auto zou zoeken voor dagelijks vervoer, daar is mijn trouwe Picasso voor, maar zo af en toe eens kunnen zweven zie ik wel zitten.

Dus moesten jullie een mooi opknappertje zien, meld het maar gerust. Wel liefst type 2.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 mei 2009 12:07 AM
  [ # 5 ]
stalsie schreef:

Dus moesten jullie een mooi opknappertje zien, meld het maar gerust. Wel liefst type 2.

VOILA! Wink

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 17 mei 2009 03:53 PM
  [ # 6 ]
stalsie schreef:

Heb een beetje een beslissing genomen.. Als ik er eentje koop, is het een xm om een beetje op te knappen. Het is niet dat ik een auto zou zoeken voor dagelijks vervoer, daar is mijn trouwe Picasso voor, maar zo af en toe eens kunnen zweven zie ik wel zitten.

Dus moesten jullie een mooi opknappertje zien, meld het maar gerust. Wel liefst type 2.

Dus als ik het goed begrijp een auto voor erbij?
Waarom dan geen benzine?
Of rij je met je 2e auto ook veel?
Gewoon er de tijd voor nemen en lekker rond snuffelen op marktplaats, speuders etc.
En importeren is ook altijd nog leuk…

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 18 mei 2009 12:22 AM
  [ # 7 ]

Als het niet perse in België hoeft te zijn, is dit misschien wat?
 

Dat is deze dus waarschijnlijk:
 

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 18 mei 2009 02:22 PM
  [ # 8 ]

misschien moet ik mijn zoekveld wel wat verruimen tot benzine-auto’s.. Maar ik heb schrik dat eenmaal ik een volwaardige xm zou hebben ,alleen nog daarmee ga willen rijden en de picasso rap aan de kant zou geschoven worden.

België is nu eenmaal een dieselland.. zijn er grote verschillen qua motorprestaties tussen beide? Wat zijn zowat de goede benzinemotoren dan?

Alvast dank!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 mei 2009 02:35 PM
  [ # 9 ]

Er is nogal wat keuze in benzinemotorland. Het gaat van 2l 8 kleppen naar 2l 16 kleppen naar 3l.v12 en 3l.v24. Het vermogen gaat ongeveer in gelijke stappen vooruit, het verbruik verschilt niet zo heel veel.

Wat de beste bezinemotoren is, hangt helemaal af van waar je naar op zoek bent. Mijn voorkeur gaat uit naar de 3 liter V6.12 omdat die het heerlijke V6 geluid en gevoel heeft, hij maar blijft trekken en onverwoestbaar is. De 24 klepper heeft een riem die onderhoud behoeft maar daar krijg je wel een extra schep vermogen voor terug! Je ziet ze echter zelden op internet staan met een hoge kilometerstand itt de 12kleppers.

De 2l 16 klepper kan je veel lekkerder in zijn toeren jagen dan een 8 klepper. Onderin maakt het niet zo heel veel verschil. Verbruik van de 16 klepper is wel wat hoger.

Dus tja, wat zijn de goede motoren? Dat hangt af van wat je met de auto wilt doen en wat voor een chauffeur je bent Wink

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 18 mei 2009 03:07 PM
  [ # 10 ]
Ree schreef:

De 24 klepper heeft een riem

Niet allemaal, alleen de jongsten toch?

Citroënloos

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2009 03:08 PM
  [ # 11 ]
XMine schreef:
Ree schreef:

De 24 klepper heeft een riem

Niet allemaal, alleen de jongsten toch?

Klopt. De ZPJ4 heeft een ketting.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 mei 2009 04:18 PM
  [ # 12 ]
XMine schreef:
Ree schreef:

De 24 klepper heeft een riem

Niet allemaal, alleen de jongsten toch?

Inderdaad, maar de oudjes hebben weer hun eigen nukken (en rijden ook erg lekker Smile )

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
stalsie
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 18 mei 2009 08:00 PM
  [ # 13 ]

denk toch dat ik mij bij een diesel ga houden en dan liefst nog een 2.1TD.

net even bij iemand een 2.5 gezien, maar daar is echt geen plaats meer gelaten hé.. kwestie van alle plaats te benutten die ze maar vonden bij Citroën Laughing

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 20 mei 2009 06:08 PM
  [ # 14 ]

Gents,
Heb zonet forumlid stalsie over de vloer gehad om de XM van blooper1963 te komen testrijden. Very Happy
Met spijt in mijn hart,heb ik de XM te koop moeten aanbieden,want binnenkort komt de auto van mijn dochter,nl een C2,en zouden we 4 auto’s gehad hebben,waarmee mevrouw blooper niet blij was Crying or Very sad
dus heb ik één dame moeten wegdoen. natuurlijk de C6 en de SM gaan niet weg,dus bleef de XM nog over.En ja,onze vriend stalsie was overtuigd van de rijkwaliteit van mijn XM en heeft haar dan ook gekocht. Very Happy
Dus ik vermoed binnekort hier een draad tegen te komen met de titel: “De XM-V6 van stalsie” Wink

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 20 mei 2009 06:57 PM
  [ # 15 ]

mooi!!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook