Hallo.
Ik sta op het punt om een aandrijfas te vervangen van mijn ZX 1.4 break.
Als ik een bochtje naar rechts draai met het gas erop, dan bonkt het in het vooronder.
Volgens mij zou het de linker aandrijfas dan moeten zijn?!?!?
Heeft iemand tips voordat ik start?
Is er speciaal gereedschap nodig?
Tips?
Re: Aandrijfas vervangen
jan2 schreef:Hallo.
Ik sta op het punt om een aandrijfas te vervangen van mijn ZX 1.4 break.
Als ik een bochtje naar rechts draai met het gas erop, dan bonkt het in het vooronder.
Volgens mij zou het de linker aandrijfas dan moeten zijn?!?!?
Heeft iemand tips voordat ik start?
Is er speciaal gereedschap nodig?
Tips?
Download het Haynes boek op de downloadserver, daarin staat duidelijk beschreven (in het Engels) hoe je het moet doen incl. plaatjes.
Het is wel verstandig om ook de oliekeering van de aandrijfas in de bak te vervangen als de hele boel er toch eruit ligt en wees voorzichtig bij het insteken van de as, dat je de oliekeering niet beschadigd.
Suc6
Lijkt me handig, alleen zoek ik me kleurenblind naar die downloadserver…..
Heeft er nou niemand meer een tip voor me??
bonnie schreef:Jan2,
Ben je intussen al aan de slag gegaan met het vervangen van je aandrijfas? Ik ben benieuwd of het gelukt is! Laat eens wat van je horen!
Ik neem aan dat je wel een grote dop nodig hebt. Bij de BX is dat 35. Bij de ZX durf ik zo niet te zeggen, maar ik zou het wel als “speciaal” willen omschrijven. Als het standaard 32 is dan valt het speciale wel mee. Die doppen vind je in iedere wat grovere set.
Smeer de oliekeerring van de versnellingsbak voor je de as er dooorheen steekt in met wat olie.
Verder puike beschrijving.
Gr,
Marten
bonnie schreef:Bij mijn ZX 1.8 heb ik net de linker aandrijfas vervangen door een ruilexemplaar. Dat ging echt heel makkelijk:
1. Borging van de grote asmoer verwijderen. Dit kan een splitpen zijn, maar in mijn geval was het een asmoer met een hoge flens die naar binnen geslagen was. In dat geval moet je die naar binnen geslagen rand met een scherpe metaalbeitel weghakken, zodat je asmoer vrij kan draaien.
Grappig, volgens het Haynes boek hebben alleen de TU (1.1i en 1.4i) motoren bij de ZX een asmoer met een hoge flens (Kroonmoer?).
Alle overige motoren (XU) bij de ZX, hebben een splitpen constructie, maar goed het zou de eerste keer niet zijn dat de service boeken ernaast zitten
Voor de 1.4i heb je dop 32 nodig, deze zit inderdaad in iedere grovere set welke voor een paar tientjes bij de Praxis/Gamma te koop zijn.
Gebruik geen ratel met de dop 32 eraan, voor je het weet mol je de ratel aangezien je nogal wat kracht gaat gebruiken. Gebruik zo een ander hulpstuk waar je de dop op kan zetten en verleng deze met een pijp van een meter, dan gaat het prima.
Nou, bedankt voor de interesse.
Ik ben nog niet begonnen, maar het moet nog wel gebeuren.
Voor de vakantie moet het opgelost zijn (vouwcaravan erachter).
Maar ik zit nog wat tegen de kosten van een gereviseerd asje aan te hikken en de APK kwam er ook aan.
APK is gelukt, alleen een lampje en een ruitenwisserblad…...
De aandrijfriem is wel vervangen.
Dus: tips zijn welkom, het gaat geschieden!
jan2 schreef:Nou, bedankt voor de interesse.
Ik ben nog niet begonnen, maar het moet nog wel gebeuren.
Dus: tips zijn welkom, het gaat geschieden!
Probeer een sleutelmeeting te organiseren met koek en zopie
Ik heb zelf nog geen aandrijfas vervangen, maar vind het reuze interessant om het te zien.
Gereedschap heb ik genoeg, incl. de juiste dop en een lange metalen pijp.
Heb je alleen nog een setje bokken en een garagekrik nodig, dat laatste zal de helft hier op het forum nu wel hebben. Oh wacht eens even , ik heb die Aldi-Krik ook gekocht
Nu ga ik dus echt beginnen.
Olie, aandrijfas (links) en pakking zijn besteld….
Met het oog op de naderende vakantie lijkt me dat toch wel beter.
Alle tips zijn nog steeds welkom!!!
Dat was dus echt een makkie!
Alleen jammer dat ik niet een sleutel met vierkante kop had….
Nu heb ik dus een imbus minder…........
En die torx had ik ook niet zo groot, maar een moordenaar doet wonderen.
En het tokketok is weg!!!
Juich niet te vroeg, aandrijfassen is een ZX-kwaaltje, meestal laat de andere as niet lang op zich wachten. De andere is dus de rechteras (bijrijderskant) en die is wat lastiger om te vervangen (en duurder), het schijnt dat het tussenlager nogal vervelend kan gaan doen.
ZX1.4i schreef:Juich niet te vroeg, aandrijfassen is een ZX-kwaaltje, meestal laat de andere as niet lang op zich wachten. De andere is dus de rechteras (bijrijderskant) en die is wat lastiger om te vervangen (en duurder), het schijnt dat het tussenlager nogal vervelend kan gaan doen.
Niet zo negatief man!!! Gelukkig is de linker gelukt!!! Daar mag ‘ie toch wel voor juichen??
voge schreef:ZX1.4i schreef:Juich niet te vroeg, aandrijfassen is een ZX-kwaaltje, meestal laat de andere as niet lang op zich wachten. De andere is dus de rechteras (bijrijderskant) en die is wat lastiger om te vervangen (en duurder), het schijnt dat het tussenlager nogal vervelend kan gaan doen.
Niet zo negatief man!!! Gelukkig is de linker gelukt!!! Daar mag ‘ie toch wel voor juichen??
HE HE, ik dacht even dat ik de enige was!
Ging bij mij heel gesmeerd, ik neem aan dat je een compleet (nieuwe) ruilas neemt. Kostte mij bij de dealer ca. 210 Euro.
Wat een oplichters bij die dealer.
Ik heb maar 117 euro betaald voor de aandrijfas met 2l olie en keerring.
Het was een gereviseerde, dus nieuwe as. Oude inruilen dus.
Overigens was er op de oude as al een revisie-hoes gemonteerd.
Misschien is er te lang met een kapotte hoes gereden waardoor de as snel slijt.
gompy58 schreef:voge schreef:ZX1.4i schreef:Juich niet te vroeg, aandrijfassen is een ZX-kwaaltje, meestal laat de andere as niet lang op zich wachten. De andere is dus de rechteras (bijrijderskant) en die is wat lastiger om te vervangen (en duurder), het schijnt dat het tussenlager nogal vervelend kan gaan doen.
Niet zo negatief man!!! Gelukkig is de linker gelukt!!! Daar mag ‘ie toch wel voor juichen??
HE HE, ik dacht even dat ik de enige was!
Ik bedoel het ook niet negatief, het klinkt niet leuk maar het is een feit dat verhaal over de aandrijfassen van een ZX
Net als ADAL van een BX
Ik ga binnenkort de koppeling van een ZX vervangen, er is één aandrijfas kapot, maar met de kennis van het bovenstaande ga ik beide assen vervangen. Als alles eruit ligt is het de moeite niet.