Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
De nieuwe verkeersregels, geldend per 1 mei 2009:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/nieuweverkeersregelsper1mei2009.aspx
[...] Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.
Niet dat ik zelf aan Xenon inbouw zat te denken, maar nu dus al helemaal niet meer.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
En we mogen per 1 Mei met de kar 90 Km toeren over de snelweg!
Bestuurders van personenauto’s en bestelauto’s die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Dat is 10 km per uur harder dan de oorspronkelijke 80 km per uur.
Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Boeien… haal je toch effe je xenon los voor de apk? Daarbij: de lampen in mijn sm hebben helemaal geen code
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
waterman771 schreef:Boeien… haal je toch effe je xenon los voor de apk? Daarbij: de lampen in mijn sm hebben helemaal geen code
Oh, je moet het helemaal zelf weten hoor
Maar als Oom Agent vervelend wil doen, dan ben je per 1 mei dus te pakken op “illegale lichtvoering” als je retrofit Xenon hebt op een auto die er niet voor gekeurd is. Het is wel ietsje meer dan alleen jaarlijks bij de APK.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Inderdaad, het lijkt erop dat er bij de APK niet gecontroleerd wordt op die code op de koplamp, maar dat oom agent er wel op controleert. Desondanks, zolang ik niet meer dan 2 bekeuringen per jaar krijg, blijf ik in eerste instantie gewoon doorrijden met mijn aftermarket xenon.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Technoloog schreef:waterman771 schreef:Boeien… haal je toch effe je xenon los voor de apk? Daarbij: de lampen in mijn sm hebben helemaal geen code
Oh, je moet het helemaal zelf weten hoor
Maar als Oom Agent vervelend wil doen, dan ben je per 1 mei dus te pakken op “illegale lichtvoering” als je retrofit Xenon hebt op een auto die er niet voor gekeurd is. Het is wel ietsje meer dan alleen jaarlijks bij de APK.
APK is voor de sm 2 jaarlijks… hahaha maare… die codes voor xenon kan je heel makelijk in de kunsstof ruiten van een sm laten persen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
waar kan ik die codes ergens vinden? bij mij zitten ook niet de standaard koplampen in, en de xenon is ook niet orgineel.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
waterman771 schreef:APK is voor de sm 2 jaarlijks… hahaha maare… die codes voor xenon kan je heel makelijk in de kunsstof ruiten van een sm laten persen
Bolle xsarakoplampen zijn ook van plastiek..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
goeie actie weg met die aftermarket k…verlichting.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
j-wvb schreef:waar kan ik die codes ergens vinden? bij mij zitten ook niet de standaard koplampen in, en de xenon is ook niet orgineel.
Niet-standaard koplampen moeten gekeurd zijn voor het type pit dat erin hoort. Niet gekeurde aftermarket lampen mogen, als je het strikt leest, sowieso niet. Ook niet als het halogeen is. Aftermarket lampen moeten een keuring hebben, of het moet stock zijn (dan is de keuring impliciet vanwege de auto-goedkeuring.)
Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd.
Dus een SM met xenonverlichting? Ik denk niet dat ze daar intrappen. Helaas.
Is aftermarket Xenon inbouw helemaal dood dan? Nee, waarschijnlijk niet, want zoals het er nu staat zou een aftermarket fabrikant dus keuring moeten kunnen verkrijgen voor z’n xenon inbouw set. Maar of dat soort goedkeuring te verkrijgen is is de vraag…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
topic verplaatst naar “electrisch”
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Rene schreef:topic verplaatst naar “electrisch”
Ik kan de move wel een beetje begrijpen, maar hier komt kennelijk te weinig volk en is het topic meteen dood. Helaas…
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Volgens mij valt er niet zoveel meer over te zeggen en is dat de reden dat het nu rustig is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Toch is het wel logisch dat deze regel er komt, het is natuurlijk van de zotte dat nieuwe auto’s aan allerlei technische eisen moeten voldoen om xenon aan boord te hebben en oudere auto’s niet. Ik hoop dat deze regel ook gehandhaafd wordt, want ik herken die aftermarket lampjes al aan de horizon, en dat is niet omdat het nou zo fijn is om naar te kijken…
Als ze dan dichterbij komen is eigenlijk altijd al aan het kenteken te zien dat er geen xenon in hoort te zitten.
Voor het grootlicht lijkt me xenon dan wel weer nuttig vanwege de grote lichtopbrengst, en je bent er een ander niet mee tot last.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja ik denk dat de meeste auto’s het groot licht wel voldoet om in de meeste situaties.
Als ik naar de CX kijk, de H4 verlichting (zeker geel) geeft niet het meeste licht savonds en kan nog wel eens lastig zijn. Als ik dan het grootlicht gebruik dan kan ik toch echt een heel eind vooruit kijken
En hoe vaak gebruik je nu grootlicht in Nederland
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat is toch per type auto heel erg verschillend. Zo heeft elke C15 die ik gereden heb een fijne dimlichtbundel, maar als de koplampjes netjes afgesteld staan, schijnt het grootlicht veel te laag. Ik heb er H4 lampen in met P55T fitting (gloeilampfitting).
Ik heb ook een tijdje in een Frot Escrot-met-kont van ‘93 gereden, met H4, en daarvan waren de lichtbundels van zowel groot als dimlicht niet om over naar huis te schrijven. En dat waren toch OEM lampen met gave spiegels en lenzen…
De beste (duplo) lampen die ik tot nu toe heb meegemaakt zitten in mijn BMW (E21, 316). Die lampen zijn gewoon gemaakt om lamp te zijn. Gewoon van die ronde Bosch lampen. Geen fancy vormen, maar gewoon rond. En dat is te merken, echt fantastisch.
Alle andere auto’s met goede lichtbundels hadden apart groot- en dimlicht zoals Xantia of A3.
Dus het is niet zo dat het grootlicht altijd voldoet. Zeker niet bij auto’s met duplolampen.
Op auto(snel)wegen heb je inderdaad nooit echt grootlicht nodig, maar ik rijd graag binnendoor, en dan is het vaak wel fijn om een beetje licht bij je te hebben.