Wie o wie weet mischien iets?? Mijn Berlingo 2.0 Hdi uit 2001 lekt koelvloeistof en niemand weet waar vandaan. De draaidop van de koel reservoir is vernieuwd net als de radiateur en nu pas de waterpomp is vervangen, en toch blijft ie lekken. De verwarming lekt niet binnen en er is geen koeling onder de auto te zien. Wel komt stoom ergens rechtsvoor onder de motorkap vandaan, maar ik kan t niet lokaliseren. Als iemand iets weet hoor ik dat graag, ik ben t helemaal zat met mijn Berlingo.
Is je rubber van de aansluiting van je hoofdleiding nog wel in orde? Bij mij lekte hij langs daar.
Dank voor je reaktie. Rubbers en slangen schijnen goed te zijn, er is getest met hogedruk dmv een pomp aan te sluiten op t gesloten systeem en druk op te bouwen. Geen druppel te vinden. Vandaag WEER OPGEHAALD bij de garage, nu zeggen ze mischien de koppakking is lek/stuk…..!!
Berlingo lekt koelvloeistof.
Een kapotte koppakking kan… Dan verlies je ook koelvloeistof…
Maar meestal zie je dan ook wel een andere kleur uitlaat gassen…
Of hij moet lekken naar binnen je carter/olie, dan is het wat anders…
Sterkte met je probleem.
Hoi, ook dank voor je antwoord. Het begint daar op te lijken, lekkende koppakking dus, maar toch heb ik mijn bedenkingen. Als ie lekt naar de carter/olie dan is dat meestal terug te zien in je olie en op de peilstok en olievuldop binnenkant.
Wat je zegt van “andere kleur uitlaaatgas” geldt alleen bij benzine motoren heb ik me laten vertellen, en trouwens dat is ook niet ‘t geval bij mijn auto. gewoone kleur, ook bij volgas en op bedrijfstemperatuur.
Via de koelvloeistof kanalen lekt ie ook niet want dat zou terug te zien zijn in de reservoir, je zou dan gasbellen moeten kunnen zien die in de reservoir omhoog komen en uitlaatgas kunnen ruiken.
Ben bang er pas achter te komen na de kop af te halen, maar dan zijn we weer 1500 euries verder terwijl ik geen garantie hebt dat de probleem opgelost is. Dit heeft al 1300 gekost zonder resultaat.
Vlink balen dus…..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Je kan altijd een CO lektest laten doen.
Dan zie je of er uitlaatgassen in je koelwater komen.
In de olie zou je het ook kunnen zien of er mayonnaise in zit!Dit wijst op water in de olie.
Ik kan mijn auto morgen weer ophalen, nu is de koppakking vervangen en de kop gevlakt, dus na alles te vervangen hebben wat er wel of niet mee te maken met de lekkage, hoop ik probleemloos verder te rijden in mijn toch wel heerlijke auto
Ja, dat kan ik nu eindelijk zeggen. Inmiddels ritje Antwerpen en gewoon dagelijks gebruik en geen druppel kwijt, tenminste lampje is niet gaan branden…. morgen ga ik ff checken nu we t erover hebben.
Kosten viel mee, monteur heb de klus gedklaard in zijn vrije tijd etc
Was 670, kwijt plus een fooi. De kop moest ook gevlakt worden. Hij was er 16 uur mee bezig, bij garage waar ik m vandaan had zat de prijs tussen de 1,2 en 1,500.- ja ja om echt van te schrikken. (Trouwens geen Citroen garage) die zal alleen maar nog duurder geweest zijn.
Sommige zeggen dat je wel een Co2 test kan doen om t te onderzoeken en andere zeggen van niet, bij een diesel dan he. Maar ik weet t niet. Aan de achterkant van de blok is er een stuk buis (pijp) van staal en die wil ook wel eens lek zijn. Als het de andere dingen niet is, radiateur/dop, slangen, waterpomp die wel te controleren zijn met een drukpomp, kan t bijna niets anders zijn dan de kop/pakking.
Op z’n allerminst een scheur in de cylinder/bus maar dat zal wel niet.
Hoe veel km’s heb je auto gedraaid? Sukses in elk geval en ..sterkte
Waverider schreef:De kop moest ook gevlakt worden. Hij was er 16 uur mee bezig, bij garage waar ik m vandaan had zat de prijs tussen de 1,2 en 1,500.- ja ja om echt van te schrikken. (Trouwens geen Citroen garage) die zal alleen maar nog duurder geweest zijn.
Dat weet ik zo nog niet, de Citroën heeft alle juiste gereedschap en info voorhanden, ze zijn gewoon om dat blok te doen.
Denk dat Citroën het wel sneller zal kunnen.
Als Citroën je te duur lijkt kun je ook nog bij Peugeot gaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Veel garages hebben de gereedschap en info, dat is echt geen geheim. En wat ook geen geheim is, is dat de werkplaats tarief bij een dealer altijd meer is dan bij een all-rounder.(niet dat de allrounder altijd net zo goed is) Offerte om de waterpomp te vervangen incl. distrib.snaar bij de Citroen was +- 800,-, dit na een onderzoek naar de lekkage probleem. Ergens anders laten doen nog geen 500,- MAAR mooiste komt nog… t was niet de waterpomp dus een verkeerde diagnose van onze experts. Trouwens ik hou van m’n auto, het zijn de eikels van monteurs waar men mee te maken krijgt waar ik ongenoegen mee hebt, ja OOK bij de dealer, die +- 12-14uur opgaf voor de klus @ 80,- per uur ex onderdelen en kop revisie, nadat ik net voor niets de waterpomp had laten vervangen. Nou ja het zij zo, maar jij mag mijn voordeel uitrekenen, enne, ik maak zelf wel uit waar ik in rij