Toerenteller probleem bx 19TGD
Citroen-John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 17 juli 2005 03:47 PM

Beste BX rijders (m/v),

Ik heb een klein probleem met mijn toerenteller. Eerst deed de wijzer raar, dan weer wel, dan weer niet en nu doet hij helemaal niets meer.
Aan de achterkant van mijn instrumentenpaneel heb ik alle stekkers eruit gehaald en er weer in gestopt i.v.m. mogelijke contactisolatie maar dat heeft geen resultaat gehad.
Wie kan mij helpen????
Waar zit de toerenteller onder de motorkap op aangesloten?
Of is mijn toerenteller nu echt overleden???
Het is natuurlijk gewoon een meetinstrument en weet iemand misschien de contacten aan de achterzijde van het instumentenpaneel te vinden zodat ik deze kan doormeten??
Heeft iemand een electrisch schema van de bx 19 tgd break?
Alvast bedankt!!!!!!

Na ruim 17 jaar en drie BX-Break diesel te hebben gereden is het nu tijd voor een C5 tijdperk. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van, en net zo weinig problemen met, mag ondervinden als met de drie bx’en.
Eens citroen, altijd citroen??

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 17 juli 2005 08:57 PM
  [ # 1 ]

Re: Toerenteller probleem bx 19TGD

Citroen-John schreef:

Beste BX rijders (m/v),

Ik heb een klein probleem met mijn toerenteller. Eerst deed de wijzer raar, dan weer wel, dan weer niet en nu doet hij helemaal niets meer.
Aan de achterkant van mijn instrumentenpaneel heb ik alle stekkers eruit gehaald en er weer in gestopt i.v.m. mogelijke contactisolatie maar dat heeft geen resultaat gehad.
Wie kan mij helpen????
Het is natuurlijk gewoon een meetinstrument en weet iemand misschien de contacten aan de achterzijde van het instumentenpaneel te vinden zodat ik deze kan doormeten??
Alvast bedankt!!!!!!

Dit gaat met de BDP-sensor die in het vliegwielhuis zit (achter de motor, zowat onder de HD pomp als je die tenminste op de bak hebt zitten.)
De BDP-sensor zal overleden zijn; ding kostte me een paar jaar terug 55 guldens, zal nu dus wel rond de 30 euri zijn, als ie nog te krijgen is.

Er zit een driepolige stekker met een rood en groen en een metalig of zwart draadje wat opgaat in een afgeschermde meestal zwarte kabel naar de sensor toe: volg die en je vindt via de voet van de HD pomp de BDP-sensor; de afgaande draden richting auto zijn geloof ik 2x bruin (de afschermingsdraad wordt niet doorgevoerd). Die gaan onder de accubak de kabelboom in en naarbinnen toe.

De toerenteller is een tweedraads verbinding, in tegenstelling tot de benzinemodellen; elektrisch volledig anders.
Op de sloop zijn deze sensoren in veel typen aanwezig maar eigenlijk altijd kapot wat ik tot nu toe gemeten heb. (ze moeten gewoon ohms door te meten zijn op de rode en groene draad, niet zo gek hoogohmig, tientallen ohms oid).

Ich bin ein Breaker

Profiel  

reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109

Gepost: 18 juli 2005 10:44 AM
  [ # 2 ]

Citroen-John schreef:

Beste BX rijders (m/v),

Wie kan mij helpen????
Alvast bedankt!!!!!!

dat is dan zeker een tgd probleempje , bij mij doet ie precies hetzelfde

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 juli 2005 06:01 PM
  [ # 3 ]

reijer schreef:
Citroen-John schreef:

Beste BX rijders (m/v),

Wie kan mij helpen????
Alvast bedankt!!!!!!

dat is dan zeker een tgd probleempje , bij mij doet ie precies hetzelfde

Dieselprobleempje in het algemeen. Die sensor kan soms nog te ver van het vliegwiel afzitten. Hij moet er net niet tegenaan schuren. Met een nieuwe sensor ben je denk ik weer het heertje. De weerstand moet rond de 70 ohm zitten. Vervangen is praktisch alleen van onderaf mogelijk.

Profiel  

KuikenXXL
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296

- ZX 1.8 Break aura
Gepost: 18 juli 2005 07:51 PM
  [ # 4 ]

Zeker een TGD probleem..hier ook een dode toerenteller haha..

Rien

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 juli 2005 11:11 PM
  [ # 5 ]
KuikenXXL schreef:

Rien

Sja, om de een of andere vage reden alleen gehad bij de 1900 diesels, niet bij mn turbod.
Vervangen van bovenaf, nah, misschien alleen als je een Xantiapomp hebt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 19 juli 2005 12:31 AM
  [ # 6 ]
karel schreef:
KuikenXXL schreef:

Rien

Sja, om de een of andere vage reden alleen gehad bij de 1900 diesels, niet bij mn turbod.

Je kan het een TGD probleem noemen, echter alle diesels hebben dezelfde sensoren en potentieel dezelfde problemen. Ook bij turbodiesels heb ik het gezien en ik heb nog nooit in een XM turbo D12 gereden waarvan de toerenteller het wel deed.

Gr,
Marten

Profiel  

karel
> 5000 berichten

Gepost: 19 juli 2005 01:36 AM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
karel schreef:
KuikenXXL schreef:

Rien

Je kan het een TGD probleem noemen, echter alle diesels hebben dezelfde sensoren en potentieel dezelfde problemen. Ook bij turbodiesels heb ik het gezien en ik heb nog nooit in een XM turbo D12 gereden waarvan de toerenteller het wel deed.

Gr,
Marten

Tja, het is een kwetsbaar onding. Ik heb onlangs op de sloop een heel rijtje BX-en 1400 waarin ook dezelfde BDP-sensor zit (als diagnose-aansluiting) nagemeten: allemaal kapot!

Ich bin ein Breaker

Profiel  

WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2559

Gepost: 19 juli 2005 02:44 AM
  [ # 8 ]

Ik had het probleem ook wel eens als ik de motorruimte af had gespoten, dan was de stekker van de bdp-sensor nat geworden en maakte hij verkeerde sluiting Very Happy

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook