Ik wist dat mijn BX olie verbruikte maar nu wordt het serieus. Ik heb een leuk tripje gemaakt en iets van 700km gereden. Volgens mij berekeningen heeft de auto op het moment zo’n 1 liter motorolie nodig per 620 km! Volgens mij moet ik me toch zorgen beginnen te maken. Ook komen de blauw/witte rookpluimen nu uit mn uitlaat terwijl ik dat eerst nog niet had!
Zit nu een beetje te twijfelen. Of deze auto houden en het laten maken of een andere mooie BX kopen (die van Sep bijvoorbeeld). Mijn BX is voor de rest eigenlijk perfect. De auto zakt wel heel snel van achteren maar dat is verholpen door een hydraulisch beurtje denk ik.
Als je een andere auto koopt weet je natuurlijk nooit wat daar weer mee aan de hand is.
Ik vind de auto van Sep wel een goeie opvolger: wat nieuwer, wel wat meer km’ers, heeft airco en lichtmetalen velgen wat die van mij niet heeft.
Wat denken jullie ervan?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Tja, olie verbruik wijst meestal op kleepsteelrubbers, koppakking of misschien zuigerveren ? Ik heb laatst even geinformeerd over dit probleem en ben er achter gekomen dat de klepsteelrubbers zelf bijna niets kosten, ik dacht zo’n 30-40 Euro. Maar daar moet weer een paar man uren over gerekend worden, dat is weer minder. Ik denk als je het zelf zou doen dat het een goedkope oplosing is. Mij werd aangeraden even contact op te nemen met dit bedrijf:
De 2 Broers Auto’s
Struisvogelstr 3
9713BT Groningen
Tel: 050-3111290
E-mail: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Website: http://www.de2broers.nl
Let wel ff op dat die airco in Sep z’n GTi twijfelachtig is… er moet even een v-snaartje opgelegd worden, maar je weet niet wat er aan de hand is met de rest van het systeem…
goed .. heb ff een rondje garages gedaan om te vragen wat zij er nou van vonden:
Garage 1 kon het voor 200 a 250 euro de kleprubbers vervangen. Vermelde erbij dat het verbruik tot max 1l/1500km kan worden teruggebracht. Hij adviseerde mij eigenlijk om lekker door te rijden omdat je veel olie kan kopen voor die 200 a 250 euro. Als ik het echt wou dan kon het natuurlijk wel. En dit: ik citeer de garagehouder: “Mijn complimenten voor de uitzonderlijke zeldzame staat van de BX!”. Toch weer leuk!
Garage 2 die wou het voor 400 euro doen maar rade het af. Ze deden niet meer in BX’en omdat ze niet meer verkocht worden. Ook vonden ze het bedrag te hoog ten opzichte van de waarde vd auto! Ook die rade aan om lekker door te rijden totdat de auto er mee ophoud.
Garage 3 die wou er niets eens aan beginnen. Hij zei dat het veel te veel kostte en dat je net zo goed een andere auto kon kopen.
Kortom, ik denk dat ik lekker door ga rijden. Ik hoop dat de BX ooit net zo populair wordt als de CX oid! dan houdt ik mn BX en kan hem over 20 jaar verkopen voor de hoofdprijs! Volgens mij wordt de BX veel te veel ondergewaardeerd!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:goed .. heb ff een rondje garages gedaan om te vragen wat zij er nou van vonden:
Garage 1 kon het voor 200 a 250 euro de kleprubbers vervangen. Vermelde erbij dat het verbruik tot max 1l/1500km kan worden teruggebracht. Hij adviseerde mij eigenlijk om lekker door te rijden omdat je veel olie kan kopen voor die 200 a 250 euro. Als ik het echt wou dan kon het natuurlijk wel. En dit: ik citeer de garagehouder: “Mijn complimenten voor de uitzonderlijke zeldzame staat van de BX!”. Toch weer leuk!
Garage 2 die wou het voor 400 euro doen maar rade het af. Ze deden niet meer in BX’en omdat ze niet meer verkocht worden. Ook vonden ze het bedrag te hoog ten opzichte van de waarde vd auto! Ook die rade aan om lekker door te rijden totdat de auto er mee ophoud.
Garage 3 die wou er niets eens aan beginnen. Hij zei dat het veel te veel kostte en dat je net zo goed een andere auto kon kopen.Kortom, ik denk dat ik lekker door ga rijden. Ik hoop dat de BX ooit net zo populair wordt als de CX oid! dan houdt ik mn BX en kan hem over 20 jaar verkopen voor de hoofdprijs! Volgens mij wordt de BX veel te veel ondergewaardeerd!
Wacht maar, over paar jaar is ie ineens van ontschatbare waarde..dan word hij oldtimer haha
Als ‘t echt alleen de klepseals zijn zou ik zeggen: laten fixen! Misschien kun je wel fijn olie blijven bijvullen, maar ik hou niet van het idee dat dat moet… zuiver een gevoelskwestie denk ik.
Maar die rookpluimen zijn wel vervelend. Rotte klepseals merk je aan olieverbruik, en aan wat blauwe rook die eigenlijk alleen achterliggers kunnen zien. Met witte/blauwe rook zou ik toch eens andere dingen gaan verdenken.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Als je van de snelweg komt en je remt op de motor af, en daarna geef je een dot gas en als je dan blauwe wolken ziet zijn het je kleprubbertjes
klepsteel rubbers kosten een paar euro. het erin maken is het probleem.
Is best zelf te doen als je een compressor hebt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja. Als je van de snelweg komt en je remt op de motor af, en daarna geef je een dot gas en als je dan blauwe wolken ziet zijn het je kleprubbertjes
klepsteel rubbers kosten een paar euro. het erin maken is het probleem.
Is best zelf te doen als je een compressor hebt.
Ik bespeurde alleen blauwe rookwolken toen ik een heel stuk gereden had (+-200 km) toen de auto stil stond en toen ik wat gas gaf. Heb op de snelweg nog niets blauws gezien terwijl ik toch net 650 km snelweg achter de rug heb!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
erwt schreef:goed .. heb ff een rondje garages gedaan om te vragen wat zij er nou van vonden:
Garage 2 die wou het voor 400 euro doen maar rade het af. Ze deden niet meer in BX’en omdat ze niet meer verkocht worden. Ook vonden ze het bedrag te hoog ten opzichte van de waarde vd auto! Ook die rade aan om lekker door te rijden totdat de auto er mee ophoud.Wat een bullshit zeg dus iemand die een bx rijd van 94 kan daar niet meer terecht,omdat ze niet meer worden verkocht, dus ook met een xm en eend gs,cx etc willen ze je niet meer helpen?
Garage 3 die wou er niets eens aan beginnen. Hij zei dat het veel te veel kostte en dat je net zo goed een andere auto kon kopen.
teveel kosten? wie maakt dat uit ? als jij happy bent met je auto en jij vind het hem waard , mag hij zeggen dat ie het niet wil?
lijkt er meer op dat garage b en c je een andere auto willen aansmeren
Kortom, ik denk dat ik lekker door ga rijden. Ik hoop dat de BX ooit net zo populair wordt als de CX oid! dan houdt ik mn BX en kan hem over 20 jaar verkopen voor de hoofdprijs! Volgens mij wordt de BX veel te veel ondergewaardeerd!
Hmm.. met 1 op 620 km, zou ik die rubbers toch ff laten vervangen. Volgens mijn garage (adres heeft Ijs bovenaan al vermeldt) is 1 op 1000 voor een 19TZI acceptabel. Zou dus hetzelfde verhaal moeten zijn met jouw GTI. Mijn ex 19TZI break verbruikte 1 op 500 en na de vervanging van de rubbers 1 op 3000. Das net ff een stukje aangenamer.
Animal triste post coitum
Ik ben weer zeer verheugd na het lezen van deze topic.
Ik dacht dat mijn olieverbruik van 1:1500 schrikbarend hoog was. Maar dat valt dus reuze mee!
M’n garage had me er al wel voor gewaarschuwd dat het olieverbruik bij een Tzi nauwlettend in de gaten gehouden moet worden.
Ik vind een olieverbruik van 1 op 1000 of 1 op 1500 ook nogal veel eigenlijk, maar is idd over het algemeen wel toegestaan ops:
Mijn pa’s 1600 verbruikt volgens mij nauwelijks wat.
1 op 620 is wel erg veel. Als mijn AX zoveel zou verbruiken en ik kon het laten repareren voor 200/250 zou ik het zeker doen!
Die van Sep is trouwens wel erg mooi
reijer schreef:
Wat een bullshit zeg dus iemand die een bx rijd van 94 kan daar niet meer terecht,omdat ze niet meer worden verkocht, dus ook met een xm en eend gs,cx etc willen ze je niet meer helpen?
Ik ben zeer benieuwd naar het verhaal wat deze garagist op gaat hangen tegen een bezitter van een Rover uit 2005 met pech….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Hoi Gert,
Mijn airco moet inderdaad naar gekeken worden. Moet een riem met spanrollen worden gemonteerd.
Ik vond die airco zelf bijzaak, had liever dat die motorisch goed is.
Het is inderdaad een afweging die je moet maken. Wat ik al in mijn advertentie beschreef is dat er bij mijn auto wel op een kort termijn de HD pomp moet worden vervangen. dat is eigenlijk de enige reparatie naar mijn inzien. De HD pomp heb ik overgenomen van een BX 19TZI die wel een goede pomp had.
Olie verbruik heb ik zelf goed bijgehouden. De eerste 2500 km gebruikte die wat meer olie dat is nu netjes teruggelopen tot een verbruik van een halve liter per 2500 a 3000 km.
Je moet maar kijken als je een keer mijn auto wilt bezichten hij staat bij mijn werk binnen. Ik vind het zelf jammer dat ik mijn bx moet wegdoen omdat ik m eigenlijk wou stallen. Maarja 2 auto’s is een beetje te veel van het goede op dit moment.
Je kunt op mijn werk de BX ook eventjes op de brug zetten. De BX heeft mij nooit niet in de steek gelaten en nergens een lekkage ofzo. Een keurige droge BX in goede conditie. Er zal in de toekomst ongetwijfeld wel wat onderhoud aan moeten gebeuren maar net zoals koppeling/koeling/motorisch (de dure grappen) zijn eigenlijk allemaal nog perfect.
Ik hoop ook echt dat mijn BX het bij de volgende eigenaar weer zo goed doet het is echt een hele fijne auto!
Rob GT schreef:Ik vind een olieverbruik van 1 op 1000 of 1 op 1500 ook nogal veel eigenlijk, maar is idd over het algemeen wel toegestaan ops:
Mijn pa’s 1600 verbruikt volgens mij nauwelijks wat.1 op 620 is wel erg veel. Als mijn AX zoveel zou verbruiken en ik kon het laten repareren voor 200/250 zou ik het zeker doen!
Noem je dat veel : , de vorige motor in mijn Xantia lustte 1 liter op 250km, das pas dorstig
Maar ja wat wil je met een dikke groef over de gehele lengte van de cylinder
in hoeverre wordt het verbruik teruggebracht bij een vervanging van de rubbers? iemand vertelde mij dat het hoogstens teruggebracht kan worden tot 1 op 1500km.
En hoeveel dingen kan de monteur tegenkomen die ook stuk zijn of aan vervanging toe zijn?
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/