1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
SM dynamo ombouwen?
Gepost: 15 mei 2009 10:05 PM

Goed, we starten een nieuwe topic!

Ik ga de oude Paris-Rhone dynamo (alternator volgens onze zuiderburen) met externe spanningsregelaar vervangen door een nieuwe Valeo A13N158 met ingebouwde spanningsregelaar, waarvan de poulie en voorkant vervangen worden door het originele SM spul.
Het doel is om weer een stabiele boordspanning van 14,4 volt te krijgen, en de onbetrouwbare oude regelaar overbodig te maken.

Met een beetje geluk gaat Waterman mij morgen helpen, maar we zijn allemaal drukke mannetjes, en de agenda’s willen niet altijd wat wij willen…

Ik plaats twee foto’s van de huidige situatie.
1. Een foto van de dynamo met behalve de + en de EXC draden twee draden waarvan ik denk dat de rode naar de spanningsregelaar gaat en de laadstroomlamp bedient, de andere lijkt een massadraad te zijn die o.a. naar de koelfans gaat??.

2. Point of view rechter koplamp, we zien de onderkant van de regelaar. Hier zitten drie draden geschroefd, de linker gaat (via een omweg, zie ik nu, foei!) de draadboom op het spatbord in (ik denk dat dit de draad voor de controlelamp is), de andere twee komen uit de richting van de dynamo (alternator) en moeten de lamp-draad en de EXC-draad zijn. Verder zit er bovenop de regelaar nog een draad die ook in de draadboom op het spatbord verdwijnt.
Een vierde draad op het boutje gaat rechstreeks naar de min-pool van de accu.

Mijn dommigheid zegt mij nu dat ik onder op de oude regelaar de middelste draad moet doorverbinden met de linker draad (voor de controlelamp), en de rechter draad (EXC) met de draad bovenop de spanningsregelaar, als ik het goed begrijp gaat deze draad richting ontsteking, en krijgt daar zijn plus…

Dit alles in de hoop dat ik op de Valeo Dynamo een gelijk aantal aansluitingen aantref.

Wil iemand mij tot de orde roepen, of anders bevestigen dat ik de puzzel heb opgelost?

Ik zal plaatjes schieten van de ombouw, zodat we misschien wel een bruikbaar draadje voor de toekomst overhouden.

Laughing

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 mei 2009 10:13 PM
  [ # 1 ]

Mooi! Dan ga ik nog even een mooie en duidelijke topic-titel maken Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 15 mei 2009 10:41 PM
  [ # 2 ]

Haha, prima! Kort en bondig.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 15 mei 2009 11:10 PM
  [ # 3 ]

Waterman weet toch hoe het moet?? Laughing
Bon:
Als je een Valeo A13N158 gaat zetten ga je als volgt te werk:
Je kijkt naar de kleurkousjes,indien je nog de originele bedrading hebt.
De draad komende van de bobijnen met een paars kousje,welke normaal bovenaan eenzaam op Uw regelaar zit verbind je door met de draad in het midden onderaan,welke op de alternator deze met het rode kousje is.
Daar zet je een faston stekkertje op,welke past op het rechtse(kleinste) shuivertje op de nieuwe alternator,zijnde de +12 V na het contact.
Dan neem je op de regelaar(Uw foto) de uiterst linkse vertikale draad en deze verbind je door met de uiterst rechtse vertikale op Uw regelaar,zijnde de EXC draad op Uwe oude alternator.
Deze heeft reeds een brede faston stekker en schuif je op het breedste schuifstekkertje,zijnde de lamp.
Dan die dikke draad op de alternator zet je op de nieuwe alternator op de dikke rechtse moer.Dan leg je van op de links moer,op de alternator een dikke draad naar een moer op de baksteun.
de overblijvende massa draad op de oude regelaar mag je in geval van een carb,weglaten(suprimeren) en in geval van een injectie motor ergens op de massa weer aansluiten. Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 mei 2009 11:11 PM
  [ # 4 ]

Waterman heeft al aangeboden om het samen te doen. De TS meld zich vast wel Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 15 mei 2009 11:34 PM
  [ # 5 ]

Vergeet ook niet de originele ventilator over te zetten,want deze van de A13N158, draait de verkeerde kant op. Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2009 12:05 PM
  [ # 6 ]

Voila! Die van mij is omgebouwd gisteren.
Enkel nog terug plaatsen,mits mss toch enig aanpas werk aan de bevestiging,waar ik niet op gerekend had Very Happy

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 mei 2009 01:02 PM
  [ # 7 ]

Re: SM dynamo ombouwen?

Goebe schreef:

Wil iemand mij tot de orde roepen, of anders bevestigen dat ik de puzzel heb opgelost?
Laughing

TOT DE ORDE!!


VAn de regelaar heb je twee draden nodig! De L draad. dit is de linker van de drie, niet de aarde. en de EXC draad. Ik dacht de rechter van de drie. De middelste zou de D moeten zijn. Je verbindt de L met de exc. Nu werkt het gele platte stekkertje als L draad op de nieuwe valeo en niet meer als EXC.
De andere twee op de oude regelaar isoleer je!

De aarde op de dynamo kan je hergebruiken. Zou ik doen. De kleine rode moet je isoleren.

Klaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2009 01:13 PM
  [ # 8 ]

Ik snap niet helemaal waarom blooper geen BX 14 dynamo genomen heeft: op die dynamo kun je zonder enig probleem de originele bevestiging van de sm terugmonteren en pas het hele spul er zo in.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2009 02:19 PM
  [ # 9 ]

BX dynamo,is maar 50 A
de renault is 70 A gelijk origineel.
En trouwens deze past ook gelijk,mits een langere bout er op te zetten. Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2009 02:27 PM
  [ # 10 ]

Re: SM dynamo ombouwen?

VAn de regelaar heb je twee draden nodig! De L draad. dit is de linker van de drie, niet de aarde. en de EXC draad. Ik dacht de rechter van de drie. De middelste zou de D moeten zijn. Je verbindt de L met de exc. Nu werkt het gele platte stekkertje als L draad op de nieuwe valeo en niet meer als EXC.
De andere twee op de oude regelaar isoleer je!

De aarde op de dynamo kan je hergebruiken. Zou ik doen. De kleine rode moet je isoleren.

Bij de Renault dynamo niet,Joris,daar heb je de bovenste op de regelaar(+12 V na het contact) ook nodig en die kan je aan die overblijvende draad vast zetten en aansluiten.
Kijk naar de achterkant op mijn foto,dan zie 4 aansluit punten. Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 17 mei 2009 02:37 PM
  [ # 11 ]

kijk hier naar de tekening. Wink

@waterman: het werk is hetzelfde als bij een BX dynamo hoor.
Daar moet je ook iets veranderen aan de bevestiging onder.
er moet ook ergens en langere bout in,dacht ik bij die van Citrods te hebb en gezien.Dus ben ik beter af met het ombouwen van de renault dynamo.die is evenwaardig aan de originele.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 mei 2009 03:50 PM
  [ # 12 ]
Blooper1963 schreef:

BX dynamo,is maar 50 A
de renault is 70 A gelijk origineel.
En trouwens deze past ook gelijk,mits een langere bout er op te zetten. Wink

Duidelijk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2009 02:46 AM
  [ # 13 ]

Intussen is bij mij de ombouw ook gereed.
Ik heb een ander merk dynamo gebruikt, maar identiek aan de Valeo A13N158. Kwam onderweg nog wel wat hindernissen tegen, en door geklooi brak één van de opnemers in het achterhuis af, omdat de rotor heen en weer kan schuiven wanneer het voorhuis er af ligt. Een lastig soldeerklusje, maar met nieuwe opnemer uiteindelijk het geheel samengebouwd, de bedrading aangepast naar Bloopers instructies (een geschakelde + is nodig op de Valeo) en voila! Bij stationair toerental reeds 14 volt. Ik kan nu mijn dashboard ook weer zien in het donker, en heb wat meer vertrouwen in de koude start.
Aandachtspunten zijn:
- het aantal ringen op de rotoras om de poulie en fan op de juiste plek te krijgen,
- de te korte as van de nieuwe Valeo, waardoor de moer niet helemaal op het schroefdraad van de rotoras kan worden gedraaid (eigenlijk moet de poulie daartoe wat worden afgedraaid, maar ik heb geen draaibank)
- het met vulringen juist plaatsen van de dynamo zelf, zodat de snaar netjes in lijn komt te liggen.
Binnenkort wat foto’s had ik onderweg geen tijd voor…

Veel dank voor alle goede adviezen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2009 12:19 PM
  [ # 14 ]
Goebe schreef:

(een geschakelde + is nodig op de Valeo) n!

Niet bij mijn valeo…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2009 12:23 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:
Goebe schreef:

(een geschakelde + is nodig op de Valeo) n!

Niet bij mijn valeo…

Bij die van mij ook niet!

Kun je eens wat foto’s posten aub van de ombouw? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het dan zit..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook