Ik was wat aan het zoeken naar toepassingen van actieve vering en kwam op de volgende site een beschrijving tegen van het actieve veersysteem van Frank Williams Grand Prix Engineering. Het blijkt een kopie te zijn van de oorspronkelijke patent aanvraag ES2034215T van 1993-04-01:
http://scarbsf1.com/williams_active/WilliamsF1_ACTIVE_SUSPENSION_SYSTEMS.htm
In het eerste plaatje is bij o.a. 14 en 15 (16,17,19) & (21,22,23) een bolleke zichtbaar.
De verbinding tussen de wielplunjers is diagonaal en geinverteerd voor (verplaatsing van een plunjer voor omhoog onttrekt vloeistof aan het diagonaal tegenoverliggen wiel) Daarnaast is er voor een verbinding links-rechts zoals we kennen van HP Citroëns)
In de uiteindelijke race versie van de FW14B (hier http://gpma.org/Archive/psmith.html een schaalmodel 1: 12) zijn de groene “bollen” te zien:
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ha, dit is leuk :cheer4 En bedankt André!