Hydropneumatique in de Formule 1
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 18 juli 2005 09:49 PM

Ik was wat aan het zoeken naar toepassingen van actieve vering en kwam op de volgende site een beschrijving tegen van het actieve veersysteem van Frank Williams Grand Prix Engineering. Het blijkt een kopie te zijn van de oorspronkelijke patent aanvraag ES2034215T van 1993-04-01:

http://scarbsf1.com/williams_active/WilliamsF1_ACTIVE_SUSPENSION_SYSTEMS.htm

In het eerste plaatje is bij o.a. 14 en 15 (16,17,19) & (21,22,23) een bolleke zichtbaar.

De verbinding tussen de wielplunjers is diagonaal en geinverteerd voor (verplaatsing van een plunjer voor omhoog onttrekt vloeistof aan het diagonaal tegenoverliggen wiel) Daarnaast is er voor een verbinding links-rechts zoals we kennen van HP Citroëns)

In de uiteindelijke race versie van de FW14B (hier http://gpma.org/Archive/psmith.html een schaalmodel 1: 12) zijn de groene “bollen” te zien:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 18 juli 2005 10:15 PM
  [ # 1 ]

Ha, dit is leuk :cheer4 En bedankt André!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook