2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
SM dynamo ombouwen?
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 mei 2009 01:56 PM
  [ # 16 ]

Kijk eens naar mijn foto’s hier op vorige pagina.
Daar is de verbouwing duidelijk zichtbaar.
Alle foto’s zijn de nieuwe Valeo,met: de voorste alu behuizing van de SM dynamo,de poulie,en de ventilator.
Die van mij is nog niet ingebouwd,maar zoals ik nu meet,VOOR dat ik alles gedemonteerd had,klopt alles,behalve de achterste bevestiging.
daar moet een langere bout in.
Wat Goebe ook zegt,is dat de as van de Valeo, iets korter is,maar niet schrikbarend.De poulie kan iets agfedraaid worden.Wat ik ook nog overweeg,is de poulie gebruiken van de Renault! Die is een 5 tal mm groter in diameter en dit speelt geen rol vermoed ik??
@goebe: Mogen wij ook weten,welk type valeo alternator jij hebt gemonteerd?
@ waterman: Kijk even op de H-base tekening welke ik gepost heb.
Daar staat op de foto van de alternator het tekeningetje van de stekkertjes.
Het linkse (grootste) stekkertje is de lamp,het kleinere,er net naast,is een geschakelde +12 V.
Deze aansluitingen zijn allen beschikbaar op de oude regelaar, en de draden in de draadboom van de SM,welke vroeger de “R” draad was en de “EXC”,kan je nu gebruiken om respectievelijk de lamp en de +12V op de nieuwe alternator aan te sluiten.
Een leek ziet geen verschil als je dan nog originele citroën bulet stekkers gebruikt. Wink

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2009 02:41 PM
  [ # 17 ]

Ik heb een Spidan 2579 gemonteerd. 2579 schijnt een Paris-Rhone nummer te zijn. Uiterlijk is deze dynamo identiek aan de Valeo.

De lamp zit inderdaad via de oude EXC kabel aan de brede pool achterop de dynamo, de geschakelde + die van de bovenkant van de oude regelaar komt zit aan de smalle pool.

De fotosessie komt binnenkort.

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2009 02:47 PM
  [ # 18 ]

Overigens, ik heb ook een klein stukje plastic uit de zwarte afdekkap van de nieuwe dynamo moeten snijden op de plek van de leidingsteun van de hogedrukregelaar. Anders kon de dynamo niet ver genoeg naar links worden gekanteld om de snaar te monteren.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 mei 2009 02:52 PM
  [ # 19 ]

Leuk te horen dat het werkt,Goebe Very Happy

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2009 04:09 PM
  [ # 20 ]
Blooper1963 schreef:

De poulie kan iets agfedraaid worden.Wat ik ook nog overweeg,is de poulie gebruiken van de Renault! Die is een 5 tal mm groter in diameter en dit speelt geen rol vermoed ik??

Draait ie minder hard…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 mei 2009 05:54 PM
  [ # 21 ]

We zien wel.
Als het bij Goebe gelukt is met de originele poulie van de SM,zal het bij mij ook wel lukken zeker??

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2009 06:14 PM
  [ # 22 ]

De pouly van een Renault is natuurlijk niet geschikt voor de speciale Polyflex V-snaar van de sm hé Wink  Je moet dus wel de originele sm pouly gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 mei 2009 06:19 PM
  [ # 23 ]

Moet dat poly-flex zijn?? Wat zijn de voor en nadelen van een andere riem??Wat is het verschil van een poly-flex en een gewone?
Op mijn werk kan ik riemen in alle soorten breedtes en lengtes krijgen,die er ook op passen.,zelfs ook van die geribte,gelijk op onze SM’s Wink

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2009 06:27 PM
  [ # 24 ]

Wat ik er van weet:
De poulie is zo klein om een voldoende hoog toerental te verkrijgen. Nadeel van de kleine poulie is wel weer dat de snaar een klein ‘bochtje’ moet maken. Een conventionele v-snaar zou daardoor te heet worden, vandaar de polyflex.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 mei 2009 06:27 PM
  [ # 25 ]

De grote pouly op een sm is speciaal voor Polyflex.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 18 mei 2009 06:32 PM
  [ # 26 ]

OK! Duidelijk,de snaar heeft een te kleine buigradius,voor een gewone is dit inderdaad geen optie.
Waar vind je die poly-flex riempjes,buiten de Smcdf om??
Ik weet dat ze duurder zijn dan andere riemen,maar bij de bovengenoemdse club,zijn ze wel heel duur.
er is hier op een 10 tal km’s een Gates fabriek! Mss hebben ze er daar. Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2009 08:32 PM
  [ # 27 ]
Blooper1963 schreef:

OK! Duidelijk,de snaar heeft een te kleine buigradius,voor een gewone is dit inderdaad geen optie.
Waar vind je die poly-flex riempjes,buiten de Smcdf om??
Ik weet dat ze duurder zijn dan andere riemen,maar bij de bovengenoemdse club,zijn ze wel heel duur.
er is hier op een 10 tal km’s een Gates fabriek! Mss hebben ze er daar. Wink

chyparse.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 27 november 2009 11:43 AM
  [ # 28 ]
Goebe schreef:

Goed, we starten een nieuwe topic!

Ik ga de oude Paris-Rhone dynamo (alternator volgens onze zuiderburen) met externe spanningsregelaar vervangen door een nieuwe Valeo A13N158 met ingebouwde spanningsregelaar, waarvan de poulie en voorkant vervangen worden door het originele SM spul.
Het doel is om weer een stabiele boordspanning van 14,4 volt te krijgen, en de onbetrouwbare oude regelaar overbodig te maken.

Met een beetje geluk gaat Waterman mij morgen helpen, maar we zijn allemaal drukke mannetjes, en de agenda’s willen niet altijd wat wij willen…

Ik plaats twee foto’s van de huidige situatie.
1. Een foto van de dynamo met behalve de + en de EXC draden twee draden waarvan ik denk dat de rode naar de spanningsregelaar gaat en de laadstroomlamp bedient, de andere lijkt een massadraad te zijn die o.a. naar de koelfans gaat??.

2. Point of view rechter koplamp, we zien de onderkant van de regelaar. Hier zitten drie draden geschroefd, de linker gaat (via een omweg, zie ik nu, foei!) de draadboom op het spatbord in (ik denk dat dit de draad voor de controlelamp is), de andere twee komen uit de richting van de dynamo (alternator) en moeten de lamp-draad en de EXC-draad zijn. Verder zit er bovenop de regelaar nog een draad die ook in de draadboom op het spatbord verdwijnt.
Een vierde draad op het boutje gaat rechstreeks naar de min-pool van de accu.

Mijn dommigheid zegt mij nu dat ik onder op de oude regelaar de middelste draad moet doorverbinden met de linker draad (voor de controlelamp), en de rechter draad (EXC) met de draad bovenop de spanningsregelaar, als ik het goed begrijp gaat deze draad richting ontsteking, en krijgt daar zijn plus…

Dit alles in de hoop dat ik op de Valeo Dynamo een gelijk aantal aansluitingen aantref.

Wil iemand mij tot de orde roepen, of anders bevestigen dat ik de puzzel heb opgelost?

Ik zal plaatjes schieten van de ombouw, zodat we misschien wel een bruikbaar draadje voor de toekomst overhouden.

Laughing

Kan deze foto’s terug zetten? thx!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 november 2009 12:31 PM
  [ # 29 ]

Wat wil je weten?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 27 november 2009 03:24 PM
  [ # 30 ]

Ik Heb de mijn dynamo in huis. Die moet aangesloten worden. Nu wil ik hem in gaan bouwen en uiteraard aan sluiten. Met plaatjes e.d. erbij moet dat mij ook wel lukken denk ik. De leverancier van de Dynamo zij dat je de oude regelaar eventueel kan laten zitten. Huh???

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook