


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn historie omtrent CX is precies hetzelfde. Een Pallas gekocht voor destijds 800 gulden. De keuring het volgende jaar kwam ze echt niet meer door zonder heftige kosten, dus een andere gekocht voor net iets meer, maar net iets beter.
Michiel, het zijn keuzes die je moet maken. Een CX is geen goedkoop bakje. Dat moet je altijd voor ogen houden. Zeker niet als je zelf niet het één en ander onder handen neemt.







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
je hebt natuurlijk gelijk, ik had ook niet verwacht dat ik er zonder slag of stoot door zou komen. Alleen nu is het meer de kwestie of de auto nog voor een normaal bedrag te maken is. Nu minstens 2000 en dat volgend jaar weer (aldus beau) is gewoon teveel.
Ik heb het geld er wel voor over, en wil d’r graag fixen, maar t moet wel realistisch blijven.
Daarom ook de opsomming: Weet jij (of de rest) wat van dit alles zelf te regelen is? Achterbanden en electrische meuk kan ik zelf regelen, gewoon goed zoeken naar het goede draadje bijv. Maar wat is niet zelf te klussen en wat wel?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Michelangelo schreef:maar t moet wel realistisch blijven. ?
Precies!
Je koopt een CX voor 400 euro. Anderen kopen er eentje voor het drie- of viervoudige, wat dan nog steeds erg goedkoop is, of in ieder geval niet echt duur. Jij moet na een jaar ineens een hoop gaan betalen en dan heb je uiteindelijk eenzelfde bedrag betaald als anderen die een net even beter exemplaar hebben gekocht, alleen jij verspreid het bedrag.
Ik denk dat je het zo ongeveer wel kunt zien. Als je geen geld hebt om een CX te onderhouden dan koop je elk jaar een CX voor 400 euro die na een jaar naar de sloop gaat. Dat is ook een optie om CX te rijden.
Ter overweging: je geeft aan dat volgens Beau je nu zo’n 2000,- moet investeren en volgend jaar weer. Je zit dan op meer dan 4000,- investering. En dan nog is de staat waarschijnlijk maar zozo. Ik vermoed dat je voor zo’n bedrag een betere kunt kopen. De prijzen staan onder druk en er zijn vast cx-eigenaren die al heel veel geinvesteerd hebben en hem nu toch kwijt willen. En die krijgen nu bij lange na niet wat ze er in hebben gestoken. Daar moet je van profiteren (en niet één van hun worden ). Als ik naar mijn eigen auto kijk: bij verkoop mag ik van geluk spreken als ik er 5000 voor krijg. Maar dan heb je wel een auto waar helemaal niets aan mankeert en die nog jaren zonder dramatische investeringen meekan. Maar goed, die is niet te koop






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Michelangelo schreef:Maar waar is nu het goede advies van iedereen?
![]()
Hier is het: ga diep nadenken/mediteren/steek een joint op of wat ook maar helpt voor jou en bedenk goed hoeveel je van haar houdt en wat je ervoor over hebt om haar rijdend te houden.
Afhankelijk van de uitkomst hiervan ga je:
- ofwel je spaarvarkentje nu stukslaan en in elk geval de meest urgente (APK) zaken nu laten maken en daarna alles opzij zetten om - als die tijd gekomen is- weer eenzelfde bedrag, of meer (indien nodig) te kunnen neertellen.
- ofwel haar te koop zetten, bijvoorbeeld voor diezelfde 400 keiharde euro’s, leg dat geld bij de huidige inhoud van je spaarvarken en koop een betere CX. Neem daarbij een expert mee die je kan vertellen wat er wel en niet goed aan is en welke kosten je kunt verwachten.
Voor de rest kan ik me helemaal aansluiten bij de andere vrouwelijke postster in dit topic: Wendela.
Het gaat hier namelijk puur om een charmante CX met veel achterstallig onderhoud die nu simpelweg ‘aan de beurt’ is. En helaas heb jij dit alles erbij gekocht.
Nogmaals zeg ik wel: geef niet te snel op! Kijk, een aantal dingen kun je zelf : brandstofslangetje, koplampen, stroomprobleem (mits je zeer geduldig bent).
Maar hoezen, fuseekogels, uitlaat lassen etc. moet je echt laten doen.
Ben niettemin toch ook wel bang, dat je op het lijstje van de nabije toekomst echt zal moeten gaan schrijven: koppeling vervangen + keerringen + lagers + pakkingen, waar je dan meteen goed bij kunt als de motor er toch uit moet.
Het is echter aan jou, wat dit alles jou waard is. Dit kan een garagist niet bepalen!!! En wij ook niet. Maar we doen ons best je zo goed mogelijk te helpen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ga hier eens langs voor een 2e check;
Dat kan nooit kwaad natuurlijk en het is in de buurt
Daarbij weet ik eigenlijk wel zeker dat Beau het juiste advies heeft gegeven, daar twijfel ik eigenlijk niet over.
Tenslotte ..... alles kan natuurlijk, maar wil je het ook, daar kan alleen jij antwoord op geven.
Nou, ik zou er voor gaan. Het is een leuke wagen en die afkeurpunten vallen best mee.
Ik kocht vorig jaar een 205 cabrio met een A4’tje vol afkeurpunten voor €200,-. (fusees, koelsysteem, ophangrubbers, olielekkage, koplampen etc.) Een week later had ik er APK op, terwijl ik alleen de alleen de koplampen had vervangen.
De ene keuring is dus de andere niet. Als een garage een auto niet ziet zitten, deugt er ineens niets. De garage waar ik liet keuren vond het een leuk karretje en gaf me complimenten. Sindsdien rijd ie probleemloos, dus het viel inderdaad ernstig mee.
Een second opinion kan soms een heel ander beeld opleveren, het blijft mensenwerk. Geef het een kans!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Melchior schreef:De ene keuring is dus de andere niet. Als een garage een auto niet ziet zitten, deugt er ineens niets.
Een second opinion kan soms een heel ander beeld opleveren, het blijft mensenwerk. Geef het een kans!
Mensenwerk ja, maar de APK eisen blijven uiteindelijk hetzelfde! Als er een steekproef komt, is die fijne soepele man wél de Sjaak!
Daarbij: het gaat er hier niet om die wagen ‘‘ff door de APK te slepen” want ook juist de overige punten dragen bij aan het behoud van de auto!
Eigenlijk geldt bij alle (oude vooral) auto’s: bezuinigen op onderhoud komt je vroeg of laat ALTIJD duur te staan. Daarbij: hoe langer je dingen uitstelt, hoe rottiger het vaak wordt om het later te herstellen. Lees: er gaan dan meer uren in zitten en… elk uur = toch best duur.
Kijk, je kunt je ook laten verleiden door een “mannetje” die het wel even voor je zal opknappen voah weinàg. Maar als je het goed wilt doen, kost dat tijd (van een specialist) en dus geld.
Maar goed… ik ga ervanuit dat onze Michel zeker niet voor de “beunoptie” zal gaan. Daarvoor is ‘ie teveel een liefhebber.
Een goede garagist zal de klant altijd willen behoeden of minstens waarschuwen voor een ‘bodemloze put’.
Ik denk persoonlijk niet dat deze auto een bodemloze put is, maar….tja… gewoon dieper dan hij aanvankelijk hoopte!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Nee hoor, de man die goedkeurde is niet de Sjaak, want de auto is gewoon goed.
De man die afkeurde had er om een of andere subjectieve reden geen zin in om de auto goed te keuren. Olielekkage was bijvoorbeeld een niet aangedraaid filter. Een keurmeester met liefde voor zijn vak ziet dat meteen en keurt er niet op af, maar draait het een slag vast.
Al met al kan het oordeel van een ander gewoon anders zijn. Heeft niets met ‘door de APK slepen’ te maken.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
tja ik moet toch echt zeggen dat na het nodige zoekwerk ik niet zeker weet of een andere nou zoveel goedkoper is. De 33-yb-34 (die ik eerder aanhaalde) heeft ook al een versnellingsbakprobleem, die koppeling is zelfs slecht en ook zij heeft laswerk nodig-> dit alles voor 2000 euro.
Als je je voorstelt dat ik dat investeer in m’n eigen eloise hoef ik de auto niet weg te doen voor een zusje en ben ik waarschijnlijk slecht marginaal meer kwijt. Wie zegt mij namelijk dat een andere auto na een aanschaf van bijv 2000/2500 geen kostbare makementen gaat vertonen? de knoop is allerminst door, zeker als ik weet dat ik nog kosten kan drukken door een aantal reparaties zelf te doen. Voor 3 tientjes ben ik iig weer een heel stuk gerichter op wat er moet gebeuren!
Overigens vind ik het nog steeds interessant wat ik zelf kan doen zoals La leo als omschreef (waarvoor dank). Beau zei namelijk dat ik de bovenste fusee nog wel zelf kon doen, maar de onderste absoluut niet bij gebrek aan gereedschap (of net andersom hehe). Dat soort dingen zijn natuurlijk interessant. Tijd heb ik HEEEL veel (student he), geld minder…
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Sja, ik zal proberen ook nog een zinnige bijdrage hierop te leveren, al is het meeste al gezegd.
Bij mij is uit ervaring ook wel gebleken dat een CX erg duur kan zijn. APK hoeft niks te betekenen, het oog van een kenner des te meer. Een CX rijden vraagt gewoon veel geld. (al helemaal als je haar dagelijks rijdt…) Dat is dan ook terecht, je krijgt er veel voor terug. Maar het blijft een oude auto. Soms zijn onderdelen moeilijk te krijgen, of helemaal niet meer waardoor dingen verbouwt moeten worden. En je krijgt ook nog eens regelmatig te maken met onvoorziene reparaties. Heb je net voor veel geld een flinke onderhoudsbeurt laten doen, gaat er weer wat stuk en kan je nog wat extra aftikken. Ook dat heb ik al meer dan eens gehad.
En sja, al dat onderhoud kost een hoop geld. Ik heb al meerdere keren bedragen mogen afgschrijven bij de pin-automaat met meer dan 4 cijfers voor de komma. Het is een flinke investering. Maar als je een leuke en ouwe Citroën wil maar toch niet al te veel wil uitgeven kan je beter een A-type nemen. Aan een CX zit gewoon veel zooi, en al die zooi gaat een keer kapot. Dan is het echt een pré als je zelf goed kan sleutelen. Moet je dat nog even leren, dan is het zeker een uitdaging. Het schijnt niet de meest sleutel-vriendelijke auto te zijn. Maar waar een wil is, is een weg. En al dat geld betaald zich ook terug in het comfort en alles wat met rijden te maken heeft. Of uberhaupt al een blik naar buiten naar hoe ze geduldig op je staat te wachten, klaar voor de volgende rit, hoe lang of hoe kort die ook mag zijn.
Probleem is echter vaak dat je het geld wel moet hebben. En als je het al hebt, moet je het alleen aan de auto uitgeven als je er ook echt een klik mee hebt. Heb je dat niet, dan krijg je vroeg of laat toch zoiets van, sja, al die kosten, ik word er toch een beetje gek van want bah die auto dit en bla zus en dingus zo. Heb je een echte klik, dan zal ze over jaren nog steeds bij je zijn, en als je het onderhoud netjes bijhoud, zal ze je misschien wel trouw blijven. (hoeft overigens niet als het zo’n karaktervol type is als Marieke. Maar dat gaan we dr wel eens uitstampen. )
Maar goed. Ik hoop dat je al dit soort zooi meeneemt in je keuze en uiteindelijk het goeie besluit neemt. Geen idee wat dat is… En als je ooit nog even een andere CX wil proberen omdat je wat moedeloos wordt van dat ding van jou. Dan moet je maar even bellen en naar Leiden komen en dan ben je welkom voor een ritje met Marieke wat mij betreft. (en ik hoop voor haar ook wat haar betreft, anders weet ze namelijk niet dat ze wel zal moeten. )
Succes met de keuze gozert!
Groetjes,
Rik en zijn karaktervolle Marieke (voor uitleg van het karakter, zie avatar waar ze weer eens ging testen of die strook langs de A2 er nou voor niks lag of toch nuttig kon zijn om te parkeren…)
RikvdS schreef:Heb je net voor veel geld een flinke onderhoudsbeurt laten doen, gaat er weer wat stuk en kan je nog wat extra aftikken. Ook dat heb ik al meer dan eens gehad.
En sja, al dat onderhoud kost een hoop geld. Ik heb al meerdere keren bedragen mogen afgschrijven bij de pin-automaat met meer dan 4 cijfers voor de komma.
Hetgeen niet alleen geldt voor een CX maar ook voor vele andere (jongere) auto’s….







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
zeker weten dat je gelijk hebt rik, ik heb het toen al op de clubdag gezegd dat het gewoon pure liefde is tussen mij en haar en ja, dan kom je al gauw uit op de beslissing haar te houden…
Ik hou ook eigenlijk alleen mezelf voor de gek, in m’n achterhoofd is de beslissing al tientallen keren gemaakt, namelijk elke keer als ik naar buiten keek. Ik ga gewoon zoveel mogelijk werk zelf te doen, maarja: tenzij iemand langskomt en ineens 1000 euro geeft ofzo, staat het wel vast… T zal alleen behoorlijk wat financieel management worden van mijn kant, daar ik eigenlijk zonder de CX al niet uitkom in de maand. Daar zit ook eigenlijk wel bij dat er geen week voorbij gaat zonder lekker te gaan stappen. Ik ga denk ik kortetermijn plezier maar eens ga omzetten in een ik-spring-door-de-kamer-want-ik-ga-zo-rijden-gevoel, iets wat ik zelfs nu alweer een beetje heb alleen maar door haar te zien staan!
En die klik: die was er al vanaf het moment dat ik d’r na aankoop terugreed. Hopeloos verlieft noemt men dat geloof ik
Ik denk dat de ZX hier een klein beetje het slachtoffer wordt
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Michelangelo schreef:Als je je voorstelt dat ik dat investeer in m’n eigen eloise hoef ik de auto niet weg te doen voor een zusje en ben ik waarschijnlijk slecht marginaal meer kwijt. Wie zegt mij namelijk dat een andere auto na een aanschaf van bijv 2000/2500 geen kostbare makementen gaat vertonen?
2500 euro is voor een CX nog steeds erg goedkoop, dus het zit er dik in dat je ook dan nog het nodige zult moeten laten doen. Een realistisch bedrag voor een goede CX is eerder zo’n 5000 euro, en dan moet je nog 1000 euro per jaar reserveren voor onderhoud.
Mocht je toch door willen gaan, vergewis je er ook goed van dat er geen zeer ernstige roestproblemen aan zitten komen! Ik heb dit met mijn DS ook meegemaakt: eerst besteed je enorm veel geld aan allerlei problemen, om vervolgens erachter te komen dat de zaak toch niet meer te redden is. Ik koop dus voortaan altijd de beste auto die ik me kan veroorloven, nooit meer een “opknapper” voor weinig… Het “zinkende schip” gevoel is echt niet fijn.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb het al per pb geschreven aan de TS: in dit geval lijkt mij een second opinion een goed idee. Ik sluit mij geheel aan bij de eerdere opmerking dat waneer een garage het niet ziet zitten met een auto ze deze maar wat vaak de grond in schrijven, om maar van het klusje af te kunnen komen…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste