Bij mijn 18.i 16v is 50.000 km / 6 jaar geleden de distributieriem vervangen. Wat is wijsheid, vevangen of niet. Auto heeft nu 107.000 gelopen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij het rijden van veel korte stukjes wordt 90.000 km voorgeschreven. Bij normaal gebruik en langere afstanden 120.000 km. Qua kilometers is er dus niets aan de hand. De riem kan wel droog geworden zijn en misschien haarscheurtjes vertonen. Dat kun je pas beoordelen als je het kapwerk weghaalt en de riem inspecteert of laat inspecteren. Als dat er goed uit ziet, is vervangen nog niet nodig.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik zou na 6 jaar de riem vervangen, denk ik. Riempje is niet zo duur en het rubber droogt toch hard uit in al die jaren. Was mij persoonlijk het risico niet waard.
Edit: Met kap weghalen kun je de riem eigenlijk niet goed beoordelen, dat kun je pas met de riem in je handen. Als de riem er van buiten best nog goed uitziet, kan ie aan de binnenkant (het vlak dat over de looprollen gaat) toch haarscheurtjes hebben.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Tuurlijk is zo’n riem niet duur, maar er komt wel een waterpomp en wat spanrollen bij en ik kan hiervandaan niet beoordelen of de TS dit zelf kan uitvoeren. Anders wordt het al met al toch nog een redelijke investering. Bij de garage doen ze deze klus niet voor een appel en een ei.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Inderdaad, Het gaat niet om een riem van 50 euro, maar omdat ik begrepen heb dat het een flinke klus is met nogal wat bijkomende kosten.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ongeveer €350,-
En dat is incluis de waterpomp.
Niet echt veel dus..
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Citroen adviseerd om de 90.000 km bij veel korte ritten en stadsverkeer, of 120.000km bij hoofdzakelijk lange snelwegritten, of minimaal 10 jaar. Whatever comes first. Ook Gates, de riemenfabrikant adviseerd deze minstens om de 10 jaar te vervangen.
Dus, je mag ze nu wel vervangen, maar het hoeft nog niet echt. Het is uiteindelijk jou beslissing.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ik heb vandaag de boel geinspecteerd en alles ziet er eigenlijk prima uit. Geen sporen van slijtage of lekkage o.i.d.
Wel lijkt de riem me aan de slappe kant. Kan iemand me vertellen hoe je hem spannen moet? Ik zie twee spanrollen waarvan de linker zo te zien exentrisch is, moet ik deze hebben? En moet ik de tandwielen nog vast zetten tijdens het spannen? Wie weet meer.
Niemand?
sorry, ik laat het doen dus kan je het niet concreet vertellen.
Persoonlijk vind ik het wel een geval van penny wise, pound foulisch..
maar goed we kunnen niet in de schatkist van een ander kijken
Je zult het misschien niet geloven maar er zijn mensen die het leuk vinden om te sleutelen aan auto’s. Dat heeft niet zozeer met geld te maken.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Mits dit blok overeen komt met de 2.0 16V, kun je deze pdf raadplegen.
http://peugeot605club.extra.hu/letoltes/XM/motor/1_XM.122-00-2.pdf
Bedankt! ik heb me gered. Motor loopt veel rustiger nu.
l.wenting schreef:Je zult het misschien niet geloven maar er zijn mensen die het leuk vinden om te sleutelen aan auto’s. Dat heeft niet zozeer met geld te maken.
Het is ook leuk, maar vooral goedkoop om het zelf te doen.
Als het arbeidsloon hier in NL, niet zo achterlijk hoog was, liet ik het ook doen, zaken als een nieuwe D-riem of koppeling, slaan gewoon een gat in je portomonee
@l.wenting, mooi dat het gelukt is, dat geeft toch weer een goed gevoel