De xm is vooruitstrevender dan de C6 naar mijn inziens.
De C6 maakt gebruik van techniek die al in de c4/c5 gebruikt werd.
De XM daarintegen had als eerst auto hydractive…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik vind al Citroën zijn topmodellen wel voortstrevend
de C6 heeft ook wel techniek die we in andere modellen nog niet kennen.
zoals headup display, wat me overigens erg appart lijkt
XM vind ik ook in dat rijtje thuis horen.
al praat je alleen nog maar over het design en de 12 of 13 ruiten.
verder hebben natuurlijk zeker de topmodellen alle luxe aan board waar sommige middenklassers nu nog van dromen
Simpele Ziel schreef:De xm is vooruitstrevender dan de C6 naar mijn inziens.
De C6 maakt gebruik van techniek die al in de c4/c5 gebruikt werd.
De XM daarintegen had als eerst auto hydractive…
Dat ben ik niet helemaal met je eens, het is moeilijk om de ene innovatie tegenover de andere weg te strepen, maar:
De Xm maakt gebruik van CX techniek (airco, DiRaVi, etc)
en van BX techniek (McPhersons)
zelfs ZX/Xantia (meesturende achteras, pas vanaf phII)
C6 krijgt een nieuw onderstel (idd geintroduceerd op de 407, maar wel vooruitstrevend) en een nieuw veersysteem (details nog niet bekend)
De Xm was in een aantal opzichten geen vooruitgang, maar een achteruitgang (o.a. McPhersons ipv de dubbele draagarmen van de Cx)
Dat werd ruimschoots goedgemaakt door de innovaties (zoals Hydractive, Cw 0.28, complex surface headlights)
Op de C6 daarentegen ben ik nog geen achteruitgang t.o.v de Xm tegengekomen, behalve het gebrek aan vijfde deur (ieder nadeel heb z’n voordeel) of het gebrek aan handbak. (ieder voordeel heb z’n nadeel)
De “innovaties” van C6 zijn behalve de actieve motorkap, vooral zeldzame opties, en niet echt vernieuwend (luchtrem/achtervleugel, HUD, nog geen Drive-by-wire. nog geen IR nachtkijker)
Voor zowel Cx als DS gold dat zij geintroduceerd werden met een bewezen, maar enigszins bejaarde motor. Voor zowel DS (6 cylinder boxer, V6 & V8 ) als CX (drieschijfswankel) geldt dat dit door ontwikkelings problemen noodzakelijk werd.
De Ds kreeg later wel o.a. Injection Electronique, de Cx kreeg o.a. een Turbo en een nieuwe Diesel.
Voor de Xm waren de motoren meer up-to date, de oude PRV V6 kreeg een balansas en een variabel inlaatspruitstuk (V6.24) de 12 klepper Diesel was een grote sprong voorwaarts. Een nieuwe V6 kwam aan het eind van de levensduur.
De C6 krijgt een praktisch nieuwe V6 diesel (al is deze al wel leverbaar in Jags, Peugs en LaRo’s) De acht jaar oude V6 kan nog meekomen, maar de verwachting is dat er snel iets aan veranderen zal. (inhoud, hybride/start-stop, HPi ?)
Zowel Xm als C6 geven een flinke knipoog naar het verleden, de C6 wat meer denk ik, dat moet de traditionalisten onder ons aanspreken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:Simpele Ziel schreef:De xm is vooruitstrevender dan de C6 naar mijn inziens.
De C6 maakt gebruik van techniek die al in de c4/c5 gebruikt werd.
De XM daarintegen had als eerst auto hydractive…
Zowel Xm als C6 geven een flinke knipoog naar het verleden, de C6 wat meer denk, dat moet de traditionalisten onder ons aanspreken.
ik geloof je graag, alleen vraag me af naar welke auto de XM een knipoog naar het verleden maakt?
C6 naar de CX voor mij
XM naar de?
ik vind de XM wel een groot broertje van de BX
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
XM een knipoog naar het verleden maakt?
Naar de Sm denk ik. De achtderkant heeft er wel iets van weg evenals het knikje aan de zijkant.
Jeroen
Tom Duckpower schreef:toniclight schreef:XM een knipoog naar het verleden maakt?
Naar de Sm denk ik. De achtderkant heeft er wel iets van weg evenals het knikje aan de zijkant.
Jeroen
even een moment van off topic:
kijk hier eens:
Nu weer ontopic
DS BLIJFT DE MOOISTE
[off-topic]het grootste deel van de stemmers op dat topic heeft het duidelijk niet begrepen [/off-topic]
DS is mooi, maar ik stem toch voor de C6
De knipoogjes van de C6 zijn trouwens niet tot de Cx beperkt:
[list]TA: “Pilote” spaakvelgen,
DS: stijlloze ruiten,
GS: motorkap.[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Iedereen weet toch dat de c2 de mooiste is wordt en blijft
O sorry haalde ik je in. Of schrok je van me geluid
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
:schater :schater
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl