Dichte cabine dmv scheidingswand verplicht ??
Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 20 mei 2009 10:52 AM

Hoi Allemaal

Ik heb sinds kort een nieuwe(re) berlingo gekocht, wederom een grijs kenteken.
In mijn vorige berlingo uit 98 had ik naast de verplichte standaard ingebouwde 30 cm rand een schot van 80,90 cm hoog ervoor gezet met de mogelijkheid de bovenste helft af te sluiten door een hondenrek wat dmv zuignappen en klemmen over het schot schoof.
Dit was om mijn 2 siberische huskys te vervoeren en te zorgen dat ze niet in de canbine terecht kunnen komen (al dan niet met opzet).
dit heb ik bijna 11 jaar volgehouden , waarbij de laatste 5 jaar ik het bovenste hekwerk al niet meer gebruik.

Nu zat in mijn nieuwe berlingo een dichte scheidingswand en die zat met 7 popnagels vast.
Dus demonteren is eenvoudig en laat nauwelijks sporen achter, maar ergens gaandeweg bleek dat het niet toegestaan is om deze te verwijderen aldus diverse meldingen binnen dit en andere fora.
Ik ben eens gaan lezen en kwam idd tegen dat het verplicht is bij dit soort auto’s om dat te hebben.
Tot mijn verbazing staat er alleen niet bij of dat geldt met terugwerkende kracht of vanaf wanneer dit verplicht moet zijn.
ik heb de belasting gebeld het verhaal uitgelegd, nee meneer u moet bij de RDW zijn… RDW gebeld, verhaal uitgelegd, Nee meneer u moet bij de belastingdienst afdeling dounazaken zijn….. Die weer gebeld, verhaal uitgelegd, nee meneer wij gaan daar niet over uw regionale BPM keuringsstation die moet u hebben…..

Kortom die gebeld en wat schetst mijn verbazing ... daar moest ik zijn ... het hele verhaal nog een keer uitgelegd en tot mijn verbazing heeft hij begrip voor mijn verhaal en zegt erbij dat hij geen flauw idee heeft of het al dan niet mag in mijn versie van de berlingo.

ZUCHT ik heb en die 11 jaar niet een keer een opmerking gekregen dat ik hem af fabriek zonder scheidingswand heb gereden en nu moet het op deze menier.

Ik moest een brief sturen naar een of andere meneer in het belastingkantoor voor een vrijstelling te vragen ... vrijstelling voor wat in hemelsnaam .. voor iets waarvan blijkbaar niemand weet of het al dan niet moet/mag/wenselijk is.

Deze berlingo heeft dezelfde 30 cm rand af fabriek gemonteerd gekregen en dus ga ik ervanuit dat de omstandigheden hetzelfde zijn als mijn oude berlingo.

Naja om een lang verhaal kort te maken .. ik rijd nu met mijn oude vertrouwde tussenschot en ik hoor het wel als het er een keer van komt.

Voor die mensen die graag willen weten waarom Smile

Ik moet er niet aan denken in een kop staart botsing terecht te komen en
niet de mogelijk hebben mijn honden te kunnen evacueren… ik heb geen zijdeur dus dan kan het alleen van vooruit de cabine.

is er iemand die wel 100% duidelijkheid heeft of het mag en vanaf wanneer het eventueel echt verplicht is gesteld ???

bedankt alvast   Ed

Profiel  

Gepost: 20 mei 2009 11:26 AM
  [ # 1 ]

Wat voor berlingo is het, het allernieuwste model, of een tweedehandse van het vorige model? In het eerste geval is het tussenschot verplicht ivm. de hoogte van de deuren t.o.v. de laadruimte, in het tweede geval mag het deel boven de dertig cm gewoon verwijderd worden. Aangezien je al aangeeft dat het om een ‘nieuwere’ Berlingo gaat en dat het schot slechts met popnagels vast zit, gok ik op het laatste (anders had het onverbrekelijk verbonden moeten zijn, gelijmd of gelast dus). De regels hieromtrent zijn niet veranderd de laatste jaren, dus is het schot niet verplicht. Ik heb zelf een berlingo van het tweede type die ik nieuw uit Belgie heb geimporteerd en voorzien van het dertig cm schotje, net als bij het eerste type waarbij ik dat vijf jaar eerder had gedaan trouwens. De carrosserie van de eerste twee types Berlingo is op het front na exact hetzelfde, de regels zijn exact hetzelfde gebleven, ergo ik weet 100% zeker dat het gewoon mag.

Profiel  

Evil_Ed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13

Gepost: 20 mei 2009 10:03 PM
  [ # 2 ]

Hee Graddus

graddus schreef:

Wat voor berlingo is het, het allernieuwste model, of een tweedehandse van het vorige model? , ergo ik weet 100% zeker dat het gewoon mag.

Het gaat om een Berlingo van 11/2004 en ja het is eigenlijk dezelfde met een makeover van de neus volgens mij.
Tja ik heb dezelfde conclusie getrokken maar blijkbaar is er ergens een keer een wijziging geweest in de regelgeving.
Maar dan zou je verwachten dat er iets zou staan over vanaf welk bouwjaar dat dan ingaat.
Of dat het met terugwerkende kracht is ....

Naja ik ben er klaar mee , bedankt voor je reactie die sterkt me in ieder geval in mijn overtuiging…

grtx Ed

Profiel  

Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 306

Gepost: 22 mei 2009 12:24 PM
  [ # 3 ]

Dichte cabine dmv scheidingswand verplicht ??

Bevestiging van Graddus zijn antwoord; JA, het mag; tussenwand is niet verplicht… (mijn grijs kenteken Berlingo 10-2004 heeft ook geen tussenwand)

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook