Sinds een paar dagen “danst” mijn digitale temperatuur meter tussen de 79 en 120 graden, van mijn dame (2500 Prestige 1989) Zodra hij boven de 100 graden aangeeft gaan de lampjes op het dachbord branden. Na ongeveer 15min rijden stabiliseert de meter meer en blijt tussen de 79 en 90 graden springen. Dit kan trouwens erg snel gaan, dus de ene seconde op 79 en de volgende op 84/90 en weer naar boven of onder, er zit genoeg koelvloeistof in.
Iemand een idee ? Ik dacht om de thermostaat te gaan vervangen maar weet niet of dit een oplossing zou kunnen zijn en moet dan even weten waar deze zit.



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
controleer eerst goed de contacten.
ik had het zelfde gehad.
of even door verbinden om te testen.
met en zekering of een draadje.
succes
controleer eerst goed de contacten.
ik had het zelfde gehad. of even door verbinden om te testen.
met en zekering of een draadje.
Dank je maar kun je mij even op weg helpen waar deze contacten zitten ? en hoe werkt het doorvebinden ?



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
onderin de radiator zit een contact
en net achter de radiator zit een contact.
de eerste is voor de volle snelheid.
en de tweede is voor de langzaame stand van de koel fan.
die even door verbinden.
en kijken of de fan gaat draaien





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Goed lezen Sander: het heeft niets met het wel-of-niet werken van de ventilatoren te maken, maar een temperatuurmeter die slecht contact maakt.
Zit die voeler niet in/nabij het thermostaathuis?
@Sander: had je nog interesse in stalen velgen…?
‘Spirit of avant-garde’



Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008
- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
velgen ben ik al mee gered.
it die voeler niet in/nabij het thermostaathuis?
Is er iemand die dit kan bevestigen ? En ik wilde toch de thermostaat gaan vervangen, neem aan dat deze in 1 van de radiator slangen zit ? bovenste ?
Iemand nog tips ? kan ik morgen op mn vrije dag een beetje klussen !
Ik heb het bij mijn GTi T2 ook wel eens gehad, zij het sporadisch en veel minder extreem: pendelen tussen zeg 78 en 88 graden en dat binnen (fracties van) seconden.
Het schijnt wel vaker voor te komen en heeft niets met de thermostaat en dus feitelijke temperatuur van de koelvloeistof te maken. Volgens een geraadpleegde CX specialist zit het in de electronica van het display.
Als het maar sporadisch optreedt, denk ik echter eerder aan vervuilde contacten of de temperatuurvoeler. Dat laatste zou bij jou kunnen, omdat ook de waarschuwingslampjes gaan branden.
Laat het even weten als je het gevonden hebt; het kan ook voor anderen interessant zijn.
Succes ermee en groet, Edwin
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Dank nou moet ik nog even opzoek naar de plek waar de temperatuur voeler zit dit dus en de digitale thermometer aanstuurt en de verschillende lampjes.
Nog steeds heb ik geen oplossing voor dit probleem en de digitale temperatuur meter in het display danst nu nog meer, nu bijna continu boven de 100-115 graden en de lampjes branden als een kerstboom.
Heeft iemand een suggestie waar de temperatuurvoeler zit ? Ik zelf verdenk een stekker aan de achterkant van het blok, ongeveer in het midden tussen de 2de en 3de bougies, een blauwe stekker.
zit ik in de goede richting ? dit is een stekker en ik weet niet hoe ik die precies los moet maken.
ik zou wel baat hebben bij wat suggesties

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Geen CX kennis qwa elektriek, maar algemeen ervaring met modernspul:
Ik heb een sterk vermoeden dat je eerste trap van je koelvin niet werkt, daardoor loopt temperatuur op, treed de 2e trap in werking, bijna 100 graden, duurt even natuurlijk dus temp loopt iets verder op, en koelt dan extreem af tot de temp weer normaal is.
Dit zou aan je thermostaat kunnen liggen, maar meestal ligt dit aan een weerstand die in serie met de eerste trap staat.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Bedankt voor je tip maar de digitalemeter in het daschbord geeft bij het starten al 120 graden aan , dan gaan ook gelijk de lampje branden. soms als ik dan rij en geef even flink gas dan zakt hij naar 80 of zo en dan weer 115 dan 97 etc dit zijn maar willekeurige getallen maar hier komt het wel op neer. Dus zelfs sóchtends begint het al bij boven de 100, normaal begon de meter met——en dan na 5 min rijden 55 en dan langzaam omhoog tot 80 ofzo.
weet niemand waar de temperatuurvoeler zit in het blok ?

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
massa?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Ik heb min of meer hetzelfde gehad. Dit bleek inderdaad een slecht contact van de temp sensor te zijn. Deze zit achterop het blok. Ik vraag me alleen af of het lampje op het dashboard via de zelfde sensor is geschakeld als de digitale display. Ik zou zeggen van niet: de continue aanduiding werkt natuurlijk anders dan het lampje dat via een 0/1 schakelaar wordt aangestuurd. En zo nee, dan is het geen simpele sensor kwestie meer.
Ik heb min of meer hetzelfde gehad. Dit bleek inderdaad een slecht contact van de temp sensor te zijn. Deze zit achterop het blok. Ik vraag me alleen af of het lampje op het dashboard via de zelfde sensor is geschakeld als de digitale display. Ik zou zeggen van niet: de continue aanduiding werkt natuurlijk anders dan het lampje dat via een 0/1 schakelaar wordt aangestuurd. En zo nee, dan is het geen simpele sensor kwestie meer.