Hallo iedereen,
Het lijkt me leuk om een keer het 2.0 Douvrin- blok in mijn Athena (4-bak, smalspoor) te vervangen door een 2.2 met 5-bak. Wegens olielekkage en een bijna gare onderste motorsteun zal het blok er toch een keertje uit moeten dus kan ik net zo goed meteen grondig aan de slag. ...Wat heb ik allemaal nodig voor een ombouw naar 2.2?
- uiteraard ga ik het “nieuwe” blok eerst lekdicht maken (alle pakkingen)
- zijn de smalspoor- aandrijfassen te gebruiken, of passen deze niet in verband met ombouw van 4-bak naar 5-bak? En zo ja, hoe los ik dat op?
- radiator, slangen en metalen pijp onder de radiator zijn anders, dat is mij al bekend
- baksteun is anders, is mij al bekend
- startmotor, verdeler (ik heb er nu een met transistor), hydraulische onderdelen etc.: zijn deze over te zetten?
- koppelingskabel?
- uitlaatcollector?
- brandstofsysteem: kan ik de huidige carburateur en lpg-installatie blijven gebruiken? Is er een kans dat de lpg-installatie opnieuw afgesteld moet worden?
- eventuele andere onderdelen die verschillend zijn??
Dank alvast!
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij zijn er ook smalspoor 5 bakken geleverd.
Een 2400 GTi of Pallas is ook in smalspoor geleverd, lijkt me dat die al een 5 bak hadden



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan zit je alleen met nog meer verschillen.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk zijn er een aantal dingen écht anders, die moet je dus bij het 22 blok hebben:
- carburateur ( andere sproeierbezetting en venturi’s)
- uitlaatspruitstuk ( bij een 22 is de hoogte van het blok namelijk iets groter, het 20 spruitstuk is dan te kort)
- stroomverdeler ( andere vervroegingscurve)
- radiateur ( groter)
- onderste waterbuis
Verder is bijna alles het zelfde, al moet je er wel zeker van zijn dat jouw eigen aandrijfassen ook in de 5 bak passen die je wil gaan gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En de baksteun dus.
Je zou eigentlijk een sloop 22trs moeten kopen,dan heb je gelijk alle onderdelen.
Het is allemaal wel te doen,kun je gelijk de electronische ontsteking overzetten,en de grotere radiateur.
Gr Raymond
Het was een cx of niks

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ken wel iemand die zijn 2 liter uit 1976 (geloof ik) heeft omgebouwd naar 2.2 met 5 bak. Pb maar even voor zijn emailadres, misschien kan ie je meer vertellen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
maar dat was dan waarschijnlijk in beide gevallen het (oudere) Citroen-blok?
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het originele blok was inderdaad de oude 2 liter met 4 bak, het nieuwe kwam uit en 22TRS.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Arjan Verkade schreef:Volgens mij zijn er ook smalspoor 5 bakken geleverd.
Een 2400 GTi of Pallas is ook in smalspoor geleverd, lijkt me dat die al een 5 bak hadden
En de diesel smalsporen niet te vergeten, ook met 5-bakken. Hoe dat met passen zit, geen flauwe idee…...is natuurlijk een ander blok dan een douvrin, net als de 2,4 natuurlijk.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
baroen schreef:Arjan Verkade schreef:Volgens mij zijn er ook smalspoor 5 bakken geleverd.
Een 2400 GTi of Pallas is ook in smalspoor geleverd, lijkt me dat die al een 5 bak haddenEn de diesel smalsporen niet te vergeten, ook met 5-bakken. Hoe dat met passen zit, geen flauwe idee…...is natuurlijk een ander blok dan een douvrin, net als de 2,4 natuurlijk.
Een 5 versnellingsbak is niet smal of breedspoor gebonden,het verschil zit enkel in de aandrijfassen.
Aandrijfassen van een 4 bak passen niet op een 5 bak ook passen aandrijfassen van een smalspoor niet op een breedspoor.
De topic starter heeft dus smalspoor 5 bak assen nodig en een 22 TRS blok met bijbehorende 5 bak nodig.
Als ik mij goed herinner kan je van een set smalspoor 4 bak assen en een set breedspoor 5 bak assen, een passende set maken voor een smalspoor 5 bak.
Het verschil zit in de lengte van de as vertrekkende van de tripoide naar de homokineet, als je die dus omzet is het opgelost.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Als ik mij goed herinner kan je van een set smalspoor 4 bak assen en een set breedspoor 5 bak assen, een passende set maken voor een smalspoor 5 bak.
Het verschil zit in de lengte van de as vertrekkende van de tripoide naar de homokineet, als je die dus omzet is het opgelost.
Dat klinkt als goed nieuws. Dus als ik het goed begrijp heb ik nodig:
- as tussen bak en tripoide van de 5-bak (incl. steunlager van rechteras)
- tripoide van de 5-bak
- as tussen tripode en homokineet van de 4-bak
- homokineet van de 5-bak
Klopt dit, en geldt dit voor beide zijden???? En betekent dit dat ik de 3 kogels van de tripoide ook van de as moet halen ??
Een alternatief zou zijn: ombouw naar breedspoor (ik heb ook breedspoordraagarmen liggen) maar dat heeft niet mijn voorkeur.
Gijs
CX Athena sable doree 1980 (lpg)
voorheen:
CX Athena gris espadon 1981 (lpg)
D Spécial 1974 (lpg)
CX 20 Pallas 1984
CX 2500 Pallas diesel 1978