uitlijnen
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 20 mei 2009 11:50 AM

De auto trekt constant (lichtjes) naar rechts op de autostrade.
Stelt het uitlijnen van een SM speciale problemen, gezien de hydraulische interferentie van de Diravi, en de mechanische van de rechtuitinrichting (hartje op de stuurkolom) (of is dit DS? Surprisedops: )?

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2009 01:23 PM
  [ # 1 ]

De diravi werkt iets anders dan de DS. Heeft ook een hartje maar dat zit intern.

Zoek de grote bout 12 op de diravi en los die. Verdraai de unit naar links. Zet bout vast. Ga testrijden. enz.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 mei 2009 01:07 AM
  [ # 2 ]

RTFM

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
walther259
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 21 mei 2009 02:07 AM
  [ # 3 ]

Werkt Diravi het afstellen van camber, caster etc. niet tegen?
Ik bedoel dat een slechte afstelling van de sporing recht wordt gewrongen door de diravi? En dat je, zolang die actief is, je niet echt kan meten. Als je begrijpt wat ik bedoel?

ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Profiel  
 
Gepost: 21 mei 2009 04:07 PM
  [ # 4 ]

Diravi kan inderdaad een kromme auto rechtuit laten rijden, het systeem houdt in feite het stuur voor je vast in de stand die je als middenstand afstelt.
Dat doet het zelfs vrij stevig.
Rij maar eens met losse handen schuin een trambaanverhoging of iets dergelijks op, niet proberen met een auto zónder Diravi!

Hoe mooi ook, Diravi maakt het uitlijnen op de klassieke manier bepaald niet overbodig. De wielen moeten tenslotte wel netjes onder de auto staan voor een goed weggedrag en een normale bandenslijtage.
Stel de Diravi zo af dat je stuurwiel netjes recht staat, en laat vervolgens de auto uitlijnen door een professional. Daarna kun je de middenstand nog fine-tunen door de Diravi unit te verdraaien, zie eerdere posts.
Overigens valt er qua camber en caster niets te stellen aan een SM, alleen toe- cq. uitspoor is te stellen aan de spoorstangen. (tenzij je rare dingen met de bevestiging van de voorwielophanging gaat uithalen)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 mei 2009 05:03 PM
  [ # 5 ]

Bij mijn weten kan het caster wel afgesteld worden dmv andere vulringen op de onderste draagarm. (net zoals bij de DS)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 21 mei 2009 05:30 PM
  [ # 6 ]

Ah, juist, pardon.
I stand corrected…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 mei 2009 09:04 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Bij mijn weten kan het caster wel afgesteld worden dmv andere vulringen op de onderste draagarm. (net zoals bij de DS)

Dat klopt niet Jan Wink  De draagarmen zitten in een compleet huis, wat koud op het chassis gemonteerd word. Er is niets afstelbaar aan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2009 02:44 AM
  [ # 8 ]

Staat beschreven in de revue technique en WPH van de ds. Er is zelfs een speciaal gereedschap voor: 2321-T, in combinatie met nog een paar hulpstukken. Door de juiste keuze van vulringen wordt de onderste arm naar voren of naar achteren verplaatst. De vulring komt tussen het voorste (bij een ds) kegellager en de behuizing. Je moet voor deze afstelling natuurlijk wel de onderste draagarm helemaal demonteren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook