mijn cx 2500 automaat heeft momenteel het volgende probleem;
als ik m start en de hd pomp slaat aan, wil de motor afslaan. Ik moet deze dan op toeren houden of 1-2x opnieuw starten totdat ze omhoog is gekomen.daarna valt ze bij pompaanslag niet meer stil.
hetzelfde heb ik als ik de auto in de achteruit zet en ff wacht met de rem loslaten. Dan slaat ze ook af. Laat ik ze meteen naar achter rollen dan slaat ze niet af. In de vooruit heeft ze daar geen last van
Ik denk dat het te maken heeft met de sturing van het stationair (?) dat de motor niet snel genoeg corrigeert bij belasting, maar misschien kan iemand me verder helpen….?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zover ik weet is er geen sturing van de stationair, tenzij je airco heeft dan kent ie een “stationair” en “snel stationair”. Je kan wel met een schroef die als je er voor staat links op de motor zit, bij de inlaatkanalen (bij de 2500’s), met de hand stationair stellen. linksom is sneller stationair, rechtsom langzamer. Het is een soort messing schroef met ribbeltjes aan de rand, die je met de hand kan draaien. Het feit dat het ineens optreeft doet echter aan en andere oorzaak denken, maar wellicht kan je het hiermee wegstellen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
neen, geen airco. en ja ik ben van die stationairschroef op de hoogte, maar had liever een oplossing van het probleem. Mijn stationair staat altijd rond de 900 en hoger lijkt me niet zo prettig bij het stoplicht…. toch bedankt voor je reactie
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het lijkt volgens mij op een lucht probleem.
Heeft ze het ook met warme motor ?
Hoeveel toeren draait de motor stationair en draait hij gelijkmatig (zonder schommelingen in toerental) ?
Wat wel eens gebeurd bij de 2400 en 2500 is dat de luchtinlaat verbinding tussen luchtmeter en inlaatspruitstuk ergens lek is in de ribbels waardoor bij bewegingen van de motor er valselucht word aangezogen.
Deze lucht passeerd dus niet voorbij de luchtmeter en verdund daardoor het mengsel waardoor de motor moeilijker gaat draaien of afslaat.
Dus best eens de luchtslangen en dat “ribbelstuk” kontroleren op scheurtjes of slechte aansluitingen.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
stationair toerental is 900 ong, schommelingen zijn zeer minimaal. Dat van de achteruit treedt ook met warme motor op
maar zal mijn slangen toch nog maar eens goed controleren…...
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Wij hebben iets vergelijkbaars gehad. Met koude motor na starten meteen afslaan, tenzij je er een beetje gas ophoud. Na enkele minuten lopen was dit gedrag afgelopen. Hier bleken de injectoren het probleem.
Deze zijn door de Bosch dealert “gereviseerd” en nu is het prob weg.
Extra luchtschuif
Achter op de motor in het midden zit een extra luchtvoorziening,hierin zit een klepje wat verloopt/vast gaat zitten.
Dit is de choke van een 2500 ie(turbo),zorgt bij koude motor voor een verhoogt toerental.
Je herkent hem aan twee luchtslangen die erheen gaan en een stekker.
Ik had hetzelfde probleem bij m,n gti automaat,heel irritant.
Gr raymond.
Het was een cx of niks
Re: Extra luchtschuif
ray schreef:Achter op de motor in het midden zit een extra luchtvoorziening,hierin zit een klepje wat verloopt/vast gaat zitten.
.
kijk daar heb ik wat aan, Ik heb gisteravond vluchtig de slangen bekeken en nix gezien. Ga ik vanavond eens snuffelen. Is dat klepje te reinigen met carburateurcleaner ofzo?
extra luchtklep
Zover ik weet is de klep niet niet zo maar te reinigen.
Ik heb die van mij vervangen door een 2dehands exemplaar,die is opnieuw afgeregeld.
Ik heb dat onderdeel bij citroville vandaan,die kunnen je vast meer vertellen over dat onderdeel.
Ik heb geen flauw idee wat dat onderdeel nieuw kost,ik weet wel dat er verschillende types in zijn.
Er staat een onderdeelnummer op,dat is wel handig.
Bij de meeste gti’s is dit onderdeel stuk,bij een schakelwagen kun je vaak nog een beetje met het gas spelen.
Bij een automaat is dit niet te doen.
Meestal blijft een cx met koude motor wel stationair lopen als dit onderdeel kapot is .
Er zijn natuurlijk uitzonderingen (mijne),ik had ook het probleem dat het mengsel een beetje rijk werd als de auto afsloeg.
De auto liep dan koud ook niet mooi rond,en met een verlaagd toerental.
Gr raymond.
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Deze extra luchtklep is vrij makkelijk te controleren. Bij koude motor slang dichtknijpen en toerental moet zakken. Bij warme motor slang eraf trekken en toerental moet stijgen.
nou ik ben er uit, vanavond eindelijk tijd om eens goed te kijken en alles na te checken. Alle slangen en stekkertjes gecontroleerd en wat blijkt; een scheurtje in de harmonicaslang aan de onderkant. Die slang heb ik recent nog los gehad en geinspecteerd, vandaar dat ik deze al als verdachte op mijn lijstje had afgestreept. Maar toch in een kort tijdsbestek is deze dus helemaal gaan aftakelen en scheuren. Andere slang geplaatst en de motor slaat veel beter aan en loopt meteen hoger stationair. Bedankt voor alle reacties!
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het was dus toch de slang met het"ribbelstuk” die de luchtmeter en het inlaatspruitstuk verbind ?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
ehh… ja! vloek,vloek… maar al met al een stuk wijzer geworden, in de trant van ” is die niet stuk dan kan het ook dat zijn”