Binnenkort ga ik de remolie vervangen, omdat dat volgens het boekje om de 2 jaar gedaan moet worden,en ik zit al aan de 3 jaar,dussss
Een paar vragen ; Dot 4 van elk merk, is dat in orde??
Hoe haal ik de olie uit het systeem,moet dan gewoon elk wiel afzonderlijk leeg “geremd” worden tot er lucht uit komt??
Dan het systeem voorzien van de nieuwe olie, is er een volgorde, of een speciale manier,die nageleefd moet worden?? bvd
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Als je het jezelf gemakkelijk wilt maken koop je even een Eezybleed setje. Daarmee kun je heel eenvoudig in je eentje remmen ontluchten. Anders moet je met z’n tweeën zijn en ingewikkelde toeren uithalen.
Ik heb zo’n setje al jaren en het bevalt me perfect.
Je kunt er gewoon DOT4 in gooien, eender welk merk.
Vizibleed werkt ook super, heb ik nu ook al een tijdje en veel gemakkelijker dan er weer iemand moeten bij halen.
Met de nieuwe olie pers je de oude eruit.
Wat is er belangrijk :
1é ; je hebt nu geen lucht in het systeem en dat wil je zo houden.
2é ; hou het niveau van het rempotje dus goed in de gaten.
3é ; olie van elk merk is goed maar neem enkel dot4.
4é ; sluit de Vizibleed aan op de langste remleiding (RA) en begin de olie eruit te pompen met het rempedaal begin olie bij te vullen (punt2).
5é ; ga zolang door tot de bruine olie in de Vizibleed vervangen is door de nieuwe doorschijnende olie.
6é ; werk nu alle andere wielen af, in volgorde LA - RV - LV, werk dus van lange leiding naar de korste toe.
7é ; controleer achteraf of je rem hard is, ga ook een stukje test rijden op onverhard (kun je snel zien of de remsporen R en L gelijk zijn)
En zeker mors geen remolie want dat bijt lak af en er is achteraf heel moeilijk over te lakken.
edit : De Eezybleed is zijn geld ook waard want je hebt hem de eerste keer al terug verdient door het zelf te doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
paso schreef:
4é ; sluit de Eezybleed aan op de langste remleiding (RA) en begin de olie eruit te pompen met het rempedaal begin olie bij te vullen (punt2).
5é ; ga zolang door tot de bruine olie in de Eezybleed vervangen is door de nieuwe doorschijnende olie.
6é ; werk nu alle andere wielen af, in volgorde LA - RV - LV, werk dus van lange leiding naar de korste toe.
Een Eezybleed schroef je op het remreservoir, niet op de leiding, en je vult het apparaat met nieuwe DOT4, dus van bruine olie in je eezybleed is geen sprake.
Gelukkig zit er ook een duidelijke handleiding bij
Het is trouwens ook erg handig om een paar ontluchtingsnippels op voorraad te hebben, die willen nog wel eens breken. Van tevoren de ontluchtingsnippels inspuiten met kruipolie helpt.
Edit: Het is Eezibleed -> http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_1050.pdf
ops: Ik heb de Vizibleed zie ik nu http://www.alpdiffusion.com/produit.php?idcategorie=9&idproduit=769
Eezibleed vond ik te duur (kan ik me nu herinneren) op het moment omdat ik eens mijn garage ingericht is een pomp kit ga kopen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Oh, zo`n slangetje met een terugslagklepje werkt ook uitstekend, ik gebruik het ook al een aantal jaren.
Het is alsnog makkelijker om het NOG met z’n tweeën te doen…
Je mag er trouwens best flink wat schone vloeistof doorheen jagen hoor, hoe schoner hoe beter!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Eigenlijk snap ik er niks van ,van die slangendingen, ik ga denk ik wat omslachtiger te werk,en pomp het systeem RA leeg, en ga dan de wagen rond, ik heb dot4 genoeg !! iig bedankt Groet C
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Zie dan nog maar eens alle lucht eruit te krijgen… Echt Claus, koop gewoon een Eezibleed, werkt super simpel, binnen tien minuten heb je je remmen perfect ontlucht.
Gewoon het potje vol dot4, dopje op je remreservoir schroeven, slang op je reservewiel en vervolgens alle vier de ontluchtingsnippels even een slagje losdraaien totdat er schone olie uit komt. En die 3 tientjes heb je de eerste keer al terugverdiend. Die dot4 wil je overigens vast niet overal op je oprit hebben… (ach, na een maand of twee zijn de vlekken wel grotendeels weg )
Bovendien krijg je echt niet alle olie uit het systeem door een kwartier op je rempedaal te pompen
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
of ga naar een universeel autobedrijf dat een remvloeistof apparaat heeft.
apparaat perst op het reservoit 2bar aan remolie.
even onderdoor lopen en de ontluchtings nippers open… en klaar is kees.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat is precies wat een Eezibleed ook doet. Voor die 3 tientjes die de garage aan arbeidsloon in rekening brengt heb je zelf zo’n ontluchtingsset, en hoef je je auto ook niet weg te brengen en op te halen…
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 10-05-2006
- XM Turbo Musketier
- GS/GSA Pallas
- C4 (2004-heden) Coupe 2.0 HDI FAP VTS
Dan moet de beslissing wel heel simper worden
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^