Hoi,
ik ben in mijn periode stappen een keer bij een cit garage omdat mijn stationair koud toerental wel eens te laag zakte.. 4/500 rpm of zo
nu ik mijn stappen motor (magneti marelli 16 motor) een beetje in bedwang heb valt me op dat mijn motor altijd de nijging heeft om op rond 2000 rpm warm te willen lopen.
De vraag is dus: is er iets te verstellen , dat de garage heeft opgeschroeft waardoor ik nu met een te hoog koud toerental zit?
En kan ik dat zelf bijstellen?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
de 16Tgi heeft volgens mij geen stappenmotor, maar meet het verschil van lucht voor het carburatiehuis en achter het carburatiehuis als ik het goed heb.
Wat je zou kunnen doen is je carburatiehuis een keer goed schoonmaken met carburantcleaner en gelijk even de stekkertjes en de sensors controleren. Densoods even wat kopervet op de stekkertjes smeren, zodat het contact goed is en blijft.
Re: nu te hoog , eerst te laag
Jeroen28 schreef:Hoi,
ik ben in mijn periode stappen een keer bij een cit garage omdat mijn stationair koud toerental wel eens te laag zakte.. 4/500 rpm of zo
nu ik mijn stappen motor (magneti marelli 16 motor) een beetje in bedwang heb valt me op dat mijn motor altijd de nijging heeft om op rond 2000 rpm warm te willen lopen.
De vraag is dus: is er iets te verstellen , dat de garage heeft opgeschroeft waardoor ik nu met een te hoog koud toerental zit?
En kan ik dat zelf bijstellen?
Niet echt eigenlijk. Al kun je aan de gasklep zelf een en ander stellen wat eigenlijk niet de bedoeling is. Ook zit er een (in principe niet af te stellen en dus afgedopte) stelschroef op de gasklepas. Komt de gasklephevel daar niet tegenaan dan moet je die eens terugduwen en kijken of dat uitmaakt. Helpt dat, dan moet je eens de luchtinlaatbuis (2 moertjes 10) loshalen en kijken of de gasklep goed midden in de luchtschacht valt en niet aan 1 kant tegen de zijkant aan schraapt.
Ik denk dat je ook eens goed moet zoeken naar luchtlekken. Die kunnen de boel behoorlijk in het honderd schoppen. Heb je een flink luchtlek dan blijft de motor goed hard lopen ook al blokkeer je de slang van de stationairklep (inderdaad geen stappenmotor) met je duim oid.
Mogelijke luchtlekken zijn onder andere: het injectiehuis zelf (asjes), de MAP-sensor slang, de slang naar de brandstofdampafzuiging (slang met elektroklepje over de motorsteun het rechter spatbord in), het blinde stopje op het injectiehuis; in principe “alles” na de gasklep en tussen stationairklep (inclusief) en injectiehuis (omdat deze in feite een parallelschakeling aan de gasklep is). Check ook de tankdop en de ontluchtingsslang naar het tankje in het rechter achterscherm. Het moet allemaal potdicht zijn.
Ich bin ein Breaker
WYD schreef:de 16Tgi heeft volgens mij geen stappenmotor, maar meet het verschil van lucht voor het carburatiehuis en achter het carburatiehuis als ik het goed heb.
Wat je zou kunnen doen is je carburatiehuis een keer goed schoonmaken met carburantcleaner en gelijk even de stekkertjes en de sensors controleren. Densoods even wat kopervet op de stekkertjes smeren, zodat het contact goed is en blijft.
Ow de tgi heeft een stappenmotor , en hoe..
Ik kan het ding in mijn slaap uit elkaar halen schoonmaken en terug in elkaar zetten. De i in tgi zegt al dat het injectie en geen carbs betreft .. helaasch..
Ik zal zoiezo eens op lekken controleren, hoewel ik niet echt denk dat dat het probleem is, de auto is braaf binnen 5 minuten warm genoeg om keurig stationair toerental te gaan lopen.
Gasklep verhaal zal ik proberen eens naar te kijken dit weekend, tnx..
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:WYD schreef:de 16Tgi heeft volgens mij geen stappenmotor, maar meet het verschil van lucht voor het carburatiehuis en achter het carburatiehuis als ik het goed heb.
Wat je zou kunnen doen is je carburatiehuis een keer goed schoonmaken met carburantcleaner en gelijk even de stekkertjes en de sensors controleren. Densoods even wat kopervet op de stekkertjes smeren, zodat het contact goed is en blijft.Ow de tgi heeft een stappenmotor , en hoe..
Ik kan het ding in mijn slaap uit elkaar halen schoonmaken en terug in elkaar zetten. De i in tgi zegt al dat het injectie en geen carbs betreft .. helaasch..Ik zal zoiezo eens op lekken controleren, hoewel ik niet echt denk dat dat het probleem is, de auto is braaf binnen 5 minuten warm genoeg om keurig stationair toerental te gaan lopen.
Gasklep verhaal zal ik proberen eens naar te kijken dit weekend, tnx..
Het hangt er vanaf hoe oud de 16tgi is. Van vóór juli 1991 heeft ie echt geen stappenmotor maar een elektroklep (G5); de versie daarna heeft een stappenmotor in het injectiehuis (G6).
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Het hangt er vanaf hoe oud de 16tgi is. Van vóór juli 1991 heeft ie echt geen stappenmotor maar een elektroklep (G5); de versie daarna heeft een stappenmotor in het injectiehuis (G6).
Ja , ok, hij is uit 90, en het is min of meer een electroklep. Toch heet het
ding een stappenmotor. Tenminste, zo noemt van Gompel het . En het schijnt dat ze weten waar ze het over hebben
Los van deze discussie, ik zal de “throttle potentio meter” ook eens uit elkaar halen.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Dat is dus afhankelijk van de leeftijd, weer wat geleerd
Bij mijn progress uit ‘90 (1.6Tgi) zat de stationairregeling namelijk in het gasklephuis. Bij mijn 1.9Tzi heb ik een elektroklep bij de verdelerkap zitten. Officieel heet het ding volgens mij een elektroklep by the way, als je het over het gevalletje bij je verdelerhuis hebt
WYD schreef:Dat is dus afhankelijk van de leeftijd, weer wat geleerd
Bij mijn progress uit ‘90 (1.6Tgi) zat de stationairregeling namelijk in het gasklephuis. Bij mijn 1.9Tzi heb ik een elektroklep bij de verdelerkap zitten. Officieel heet het ding volgens mij een elektroklep by the way, als je het over het gevalletje bij je verdelerhuis hebt
Eh, een “progress uit ‘90”? Die dingen begonnen toch pas in 1991, mét het ‘nieuwe’ injectiehuistype?
@jeroen28: het *is* geen stappenmotor omdat er helemaal geen motor in zit. Vandaar de officiele naam stationairklep of elektroklep dus
Een stappenmotor is een heel ander mechaniek, iets wat draait in stapjes enzo.
Dit is alleen maar een plunjer die afhankelijk van een magnetisch veld (waarvoor je maar 2 draadjes nodig hebt) op een bepaalde stand gezet wordt.
Overigens, als de veertjes te slap worden doet’ie het ook niet meer goed, ook al is ie schoon. Het blijft een flutoplossing.
Ich bin ein Breaker
Sorry, je hebt gelijk… ‘91, zie ook onder mijn avatar
WYD schreef:Sorry, je hebt gelijk… ‘91, zie ook onder mijn avatar
Ok, danks, ik was al bang dat mijn verhaal rammelde. Dat er Peugeot’s 1600 (309’s, 405) van allerlei leeftijden met G5 of G6 en ook verdelerloze ontsteking op een G5 geleverd zijn was me bekend, maar dat er BX-en waren die uit de pas liepen - ik schok al
Ich bin ein Breaker
Karel, dit ding is wat ik een stappenmotor heb leren noemen..
En die is schoon te maken, veertjes, tja, als ik die ergens kon halen , nieuw , zou ik het doen. Idee waar mischien?
zoals je ziet word er ook al omgepoolt.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Op mijn GTI kon ik dmv een schroef op de luchtinlaat, vlak na het filterhuis het stationair toerental regelen. Bij mij stond die te laag waardoor de auto vaak niet wilde starten, na iets hoger te hebben gezet (1 minuut werk) liep de auto goed.
Nu begrijp ik uit jouw verhaal dat de auto harder stationair gaat lopen als de auto warm is? Waarom probeer je niet een nieuwe stappenmotor, mijn ervaring met die krengen is dat je ze schoon kan maken tot je een ons weegt maar dat het allemaal niks helpt, je kan evt eens kijken of de auto het zonder stappenmotor dit probleem ook vertoont.
Evt resetten dmv een accupool een paar minuten loshalen helpt ook wel eens bij weerbarstige stappenmotors, die komt dan nl terug in de goede beginpositie. (ja ik heb helaas ook ervaring met stappenmotors gehad in de ZX )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Waarom probeer je niet een nieuwe stappenmotor, mijn ervaring met die krengen is dat je ze schoon kan maken tot je een ons weegt
Je moet ze ook ultra-sonisch reinigen (in een ultrasonisch reinigingsbad) dan helpt het meestal wel. Natuurlijk is vervangen beter, maar ook duurder.
Phritz schreef:metro2005 schreef:Waarom probeer je niet een nieuwe stappenmotor, mijn ervaring met die krengen is dat je ze schoon kan maken tot je een ons weegt
Je moet ze ook ultra-sonisch reinigen (in een ultrasonisch reinigingsbad) dan helpt het meestal wel. Natuurlijk is vervangen beter, maar ook duurder.
Kun je stappenmotors ook ultrasoon reinigen :
Een nieuwe stappenmotor is toch niet zo enorm duur? Desnoods haal je er 1 uit een sloopBX, staan er genoeg lijkt me
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ben ik nu kleurenblind of zitten de draadjes zo heus op de juiste plaats, groen aan bruin en bruin aan groen?????
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
metro2005 schreef:
Kun je stappenmotors ook ultrasoon reinigen :
Een nieuwe stappenmotor is toch niet zo enorm duur? Desnoods haal je er 1 uit een sloopBX, staan er genoeg lijkt me
Heb ik al een paar keer gedaan in een trilbad. Daarna met carburateurreiniger even na spuiten en het werkt perfect.
Vervangen is natuurlijk makkelijker en in een sloppauto zitten vaak stappenmotors waar niets mis mee is.