Eenmaal knoop doorgehakt? Consequent blijven!
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 22 mei 2009 11:43 PM

Voor wie belangstelling heeft voor de C5 2.0 HDi type 1 met hoog kilometrage: bij de stand 336.000 heb ik de knoop doorgehakt en heb ik alsnog de distributieriem (en de waterpomp preventief) laten vervangen. De eerste keer dat ik de distributieriem had laten vervangen, was bij aanschaf (km.stand 177.000), 4 jaar geleden. Inruilen voor een nieuwere C5-diesel met een lager kilometrage betekent nog steeds flink wat bijbetalen, en dan kom ik op termijn waarschijnlijk weer dezelfde reparaties tegen die ik de afgelopen 2 jaar heb gehad. Eén dag voordat ik de afspraak bij de dealer wilde maken, ging het druklager kapot Evil or Very Mad . Dat was wel even balen, want druklager vervangen betekent óók koppelingsplaten vervangen, maar eenmaal de knoop doorgehakt betekent dus consequent blijven: die moet dan óók maar vervangen worden. Dat was trouwens nooit eerder gebeurd, net als de accu (die heb ik afgelopen winter vervangen, bleek de originele te zijn, dus bijna 8 jaar oud!), eigenlijk kan ik daar dan ook helemaal niet over mopperen. Maar het bijkomend punt: na demontage bleek het vliegwiel vanwege ‘niet meer vlak zijn’ óók vervangen te moeten worden Twisted Evil . Maar op dat moment kun je dus niet meer terug, tenzij ik mijn C5 zonder motorblok terug wilde of wilde inruilen.
Heb nu dus mijn plan getrokken om door te rijden tot ± 500.000, want een aantal essentiële onderdelen is in de afgelopen 2-3 jaar systematisch en meestal gepland vervangen (dynamo, accu, multiriem, krukaspoelie, veerbollen, radiateur). Per saldo ben ik nog steeds aanzienlijk minder € kwijt dan de afschrijving op nieuwere exemplaren….....
En degenen die overwegen hetzelfde te doen: weet wat je tegen kunt komen als een aantal onderdelen al opvallend lang meegaan!! Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 22 mei 2009 11:55 PM
  [ # 1 ]

Goede keuze, lijkt me. Je weet nu wat je hebt, tenslotte, en het heeft al met al genoeg gekost. De enige echte stap voorwaarts zou een zeer recente auto met echt weinig km’s zijn. Die zijn duur. En jouw C5 brengt bij inruil niet voldoende op.
Vorig jaar was ik voorzichtig om mij heen aan het kijken, voor een opvolger van de C5. Hij heeft nog maar net 2 ton op de klok, en hij bevalt nog steeds uitstekend. En de economische crisis heeft mij de mogelijkheid, om wat jongers te zoeken, ontnomen. En stiekem vind ik dat helemaal niet erg. Het is gewoon een fantastische wagen, en mijn vriendin en ik hebben besloten nog een paar jaar te blijven zweven. Cool

Je hebt er al heel wat achter de kiezen, maar ook voor de komende km’s wens ik je nog veel plezier en genot van de C5.

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook