Gisteren heb ik mijn Berlingo XTR afgehaald, optie: pack style en detection.
De banden hebben groene ventiel dopjes, klopt het dat stikstof inplaats van lucht wordt gebruikt? Waar is stikstof navulbaar? Mag je bij lage banddruk ook lucht als noodmaatregel mixen of moet je dan eerst alle stikstof laten ontsnappen?
Citroen Berlingo XTR Or Anodisé. Bestelt 12-2- 2009 op kenteken 22-05-2009.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor zover ik weet duiden groene kapjes inderdaad op stikstof. Stikstof is wat ‘dikker’ dan lucht en zal daarom minder snel tussen band en velg langs ontsnappen. Ook is het minder gevoelig voor temperatuursschommelingen. De meeste grotere bandencentra en dealers kunnen het leveren en het kost meestal niet zoveel extra.
In noodgevallen bijvullen met lucht is geen enkel probleem, je hoeft dan niet eerst de banden leeg te laten.
Ik zou overigens ook bij het gebruik van stikstof nog regelmatig de spanning controleren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik dach dat eens er stikstof is gevuld het navullen met stikstof gratis is.
Je betaald dus maar enkel bij de eerste vulling, daarna is het enkel betalen wanneer je bvb. nieuwe banden laat leggen, dat is dan weer een eerste vulling.
In gewone lucht zit al 80% stikstof, het is de 20% zuurstof die ontsnapt door het rubber, als je je banden alleen met lucht vult heb je na pakweg 4 navullingen ook al dik 90% stikstof zitten.
Kan dus echt geen kwaad om een keer lucht te vullen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Het is goed om te weten dat navullen met normale lucht geen kwaad kan.
Vandaag had ik al kortelings het eerste banden druk alarm, daarom wil ik morgen eerst de banden spanning meten waarna ik dan eventueel de druk verhoog naar een toelaatbaar hoger nivau.
In de toekomst wil ik wel zoveel als mogelijk van stikstof gebruik blijven maken.
Tot nu toe heb ik al vijf keer een band spanning alarm gekregen.
Het begint met een korte piep waarna de tekst banden spanning niet gecontroleerd verschijnt die na 5 seconden weer verdwijnt.
(misschien een slechte Franse vertaling?)
De banden spanning varieert tussen 2.55 en 2.6 atmosfeer.
Heeft iemand hier de zelfde ervaring mee?
Overigens mijn Citroen dealer vult standaard bij iedere nul beurt de banden met stikstof.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Is het altijd dezelfe band die deze melding geeft?
Het kan ook de sensor zijn,welke niet gededecteerd word,af en toe.
Uit laten lezen,geeft dikwijls soelaas,want al deze storingen zitten in de BSI opgeslagen.
Ik denk dat als hij zegt: bandenspanning niet gecontroleerd. Dat het dan aan je sensor ligt of de connectie met de BSI. Niet aan je bandenspanning. Dan gaat hij afgeven dat er band met te lage spanning is.
Blooper schreef:
quote
Is het altijd dezelfde band die deze melding geeft?
Het kan ook de sensor zijn, welke niet gedetecteerd word, af en toe.
Uit laten lezen, geeft dikwijls soelaas, want al deze storingen zitten in de BSI opgeslagen.
Einde quote.
Het alarm is mijn inziens een algemeen alarm dus kan ik niet zeggen van welke band dit afkomstig is.
Het is fijn om te horen dat alles in het geheugen wordt opgeslagen.
Autofan schreef:
quote
Ik denk dat als hij zegt: bandenspanning niet gecontroleerd. Dat het dan aan je sensor ligt of de connectie met de BSI. Niet aan je bandenspanning. Dan gaat hij afgeven dat er band met te lage spanning is.
Einde quote.
Misschien heb je gelijk dat de tekst van de alarmmelding niet verkeerd is, ik zelf dacht aan een vertaal foutje.
Ergens heb ik wel gelezen dat de signaaloverdracht van de bandsensoren radiografisch verloopt, nu vraag ik me af of het alarm met de vreemde tekst door radio storingen kan komen.
Ik wacht nog even of er nog een ander probleem bij komt en maak daarna een afspraak met de garage, op de teller staat pas 300 KM.
Ook niet bevorderlijk voor je humeur een nieuwe wagen die fouten aangeeft.
Een beller is sneller, vraag hem gewoon wat en hoe en waarom, moet je nog niet langs rijden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Och ik neem het erg gelaten, gisteren heb ik de wat arogante chef monteur van de Citroen garage gesproken, op de wat vreemde storingstekst reageerde hij alsof hij water zag branden. De enige verklaring die ik kreeg was: bandendruk kan het niet zijn wij vervangen de lucht hier door stikstof.
Ook liet hij me duidelijk merken dat ze het erg druk hebben voor het pinkster weekend, maak maar een afspraak voor komende week was zijn comentaar.
Overigens heb ik vanavond eenmaal de foutmelding gehad, ditmaal direct na het starten de anderen keren gebeurde het tijdens het rijden.
scudo schreef:Tot nu toe heb ik al vijf keer een band spanning alarm gekregen.
Het begint met een korte piep waarna de tekst banden spanning niet gecontroleerd verschijnt die na 5 seconden weer verdwijnt.
(misschien een slechte Franse vertaling?)
De banden spanning varieert tussen 2.55 en 2.6 atmosfeer.
Heeft iemand hier de zelfde ervaring mee?
Overigens mijn Citroen dealer vult standaard bij iedere nul beurt de banden met stikstof.
Bovenstaand alarm heb ik de eerste maand nog zeven keer gehad waarna het probleem zonder enige bekende reden is verdwenen, de Berlingo is nooit terug bij de dealer geweest, de banden zijn nog nooit nagevuld.
Alleen Stooftaker heeft dit probleem ook gemeld maar klaagt er ook niet meer over.
Het blijft vreemd en ik vraag me af of er nu echt niemand anders onverklaarbare foutmeldingen heeft gehad ???
Groeten,
Frans