Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Hoi medeforummers,
Ikzelf rijd tot volle tevredenheid in een Saxo 1.4i SX automaat uit 05/1999.
Het beestje heeft wel last van een kwaal die ik af en toe heel irritant vind.
Hij heeft de neiging om niet fatsoenlijk stationair te willen blijven draaien als hij op bedrijfstemperatuur is. Soms is het zo beroerd dat ‘ie dan afslaat. En soms doet ‘ie het alsof er niets aan de hand is.
Kan het misschien zijn dat het stationair toerental te laag is afgesteld?
gr.
Matthijs
mijn motor ‘haalt’ ook, maar niet zo erg dattie afslaat, en idd vaak alleen alstie lekker warm is. heb me eigen hier nog niet zo in verdiept omdat het voor mij niet zo storend is.
je zegt dat het een automaat is, doet hij dit alleen in de versnelling, of ook in zijn vrij???
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Het is inderdaad een automaat.
En het maakt eigenlijk niet zo veel uit of hij nou in de versnelling staat of in zijn vrij.
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
stappemotor
dacht ook aan de stappenmotor , demonteer ‘m eens en maak ‘m eens schoon, wie weet is je probleem dan wel verholpen.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Het kan ook een vuil gasklephuis zijn, of de MAP-sensor die op zijn einde loopt. Dat had ik bij mijn Xsara.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
citroen9 schreef:stappemotor
Die vermoeden begon ik eigenlijk al te krijgen dat het misschien aan de stappenmotor zou kunnen liggen
RuudR schreef:Het kan ook een vuil gasklephuis zijn, of de MAP-sensor die op zijn einde loopt. Dat had ik bij mijn Xsara.
De gasklephuis hebben ze bij de dealer schoongemaakt bij de laatste onderhoudsbeurt, maar dat heeft tijdelijk geholpen
gr.
Matthijs
Maak de stappenmotor goed schoon, wasbenzine ofzo. En spuit hem daarna met een beetje teflonspray oid in.
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
De auto gaat binnekort naar de garage voor een beurt + APK.
Ik heb aangegeven over het slechte stationair lopen, dus daarvan zijn ze al op de hoogte.
Als het om zelf sleutelen aan auto’s gaat, daar ben ik een tikkeltje te onhandig in. Dus vandaar ik het liever aan de garage toevertrouw.
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Rij je misschien veel stadskilometers ? Mijn moeder heeft dezelfde Saxo als die van jou (echter met slechts 13.000km, dus veel kan er niet aan defect zijn) en die heeft ook soms dat probleempje.
Omdat hij practisch nooit (meer) rijdt neem ik hem af en toe mee en rij er op de autostrade een twintigtal km mee op volle snelheid - en dat ding gaat snel. Als ik dan weer in de file sta is het stationaire toerental weer normaal. Waarschijnlijk vervuilen de bougies en worden ze weer schoongebrand door eens snel te rijden. (zeg ik wel zonder gehinderd te zijn door enige deskundigheid
PS : off topic : ik wil dat autootje zeker niet wegdoen omdat het zo’n leuk ding is in de stad en zou er liefst een airco in zien. Iemand ervaring in inbouw van een airco ? Misschien moet ik hier wel een andere thread voor maken.
Roadrunner… never been caught.
Totaal aantal Berichten: 58
Geregistreerd: 09-07-2004
- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Maar 13.000 km????? Da’s héél weinig!
In mijn geval was het zo dat hij bij de vorige eigenaar vaker stil stond dan dat hij reed.
Ik rijd regelmatig over 80 km/h-wegen, en zo af en toe een paar stadsritten en krijgt hij ook wel eens wat snelwegwerk voor z’n kiezen. Die van mij heeft nu inmiddels 52.000 km op de teller staan (wat vrij weinig is voor een auto van 10 jaar oud).
Maar hij is nu helemaal goed. Hij heeft recentelijk een flinke onderhoudsbeurt gehad met onder andere een nieuwe Distributieriem, koppakking (zwakke punt bij de TU-blokjes, heb ik begrepen). Het was een kostbare ingreep, maar hij kan weer heel wat jaartjes mee
1 ding is zeker voor wat de mijne betreft, zo snel zal ik zal hem niet wegdoen. Hij bevalt me erg goed en hij rijdt heerlijk
gr.
Matthijs
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Inderdaad Matthijs, da’s heel weinig. Ik heb dat autootje voor mijn moeder gekocht in 1999 toen mijn vader stierf. Nu is ze 82 en in het laatste jaar heeft dat ding zo’n 300km gedaan. Concreet : ze rijdt dus niet meer.
Ik vind het echter wel een leuk stadsautootje, vooral met die automaat, en als ik het hier verkoop krijg ik er amper 1500 à 2000 euro voor. Dus ik houd het liever. Alleen, er zit geen airco in en ik kan helemaal niet tegen de hitte. Dus kijk ik uit of ik er ergens eentje kan laten in monteren. Dan kan ik er nog lang mee rondkarren in de stad. (én een XM om te gaan cruisen , die zoek ik nog)
Roadrunner… never been caught.