Saxo wil niet altijd netjes stationair blijven lopen
Matthijs Spaa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Ambiance 5-deurs Sensodrive
- C1 Séduction+ 3-deurs
Gepost: 13 februari 2009 10:17 PM

Hoi medeforummers,

Ikzelf rijd tot volle tevredenheid in een Saxo 1.4i SX automaat uit 05/1999. Smile
Het beestje heeft wel last van een kwaal die ik af en toe heel irritant vind.

Hij heeft de neiging om niet fatsoenlijk stationair te willen blijven draaien als hij op bedrijfstemperatuur is. Soms is het zo beroerd dat ‘ie dan afslaat. En soms doet ‘ie het alsof er niets aan de hand is.  Confused
Kan het misschien zijn dat het stationair toerental te laag is afgesteld?

gr.

Matthijs

Profiel  

Danoontjepower
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134

Gepost: 14 februari 2009 09:41 PM
  [ # 1 ]

mijn motor ‘haalt’ ook, maar niet zo erg dattie afslaat, en idd vaak alleen alstie lekker warm is. heb me eigen hier nog niet zo in verdiept omdat het voor mij niet zo storend is.

je zegt dat het een automaat is, doet hij dit alleen in de versnelling, of ook in zijn vrij???

Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.

http://www.sciroccoforum.nl

Profiel  

Matthijs Spaa
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Séduction+ 3-deurs
Gepost: 14 februari 2009 09:52 PM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad een automaat.
En het maakt eigenlijk niet zo veel uit of hij nou in de versnelling staat of in zijn vrij.

gr.

Matthijs

Profiel  

citroen9
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 177

- C5 3.0 v6 exclusief
Gepost: 14 februari 2009 09:56 PM
  [ # 3 ]

stappemotor   Very Happy

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 17 februari 2009 01:58 AM
  [ # 4 ]

dacht ook aan de stappenmotor Laughing, demonteer ‘m eens en maak ‘m eens schoon, wie weet is je probleem dan wel verholpen.

Profiel  

RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 823

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 21 februari 2009 09:20 PM
  [ # 5 ]

Het kan ook een vuil gasklephuis zijn, of de MAP-sensor die op zijn einde loopt. Dat had ik bij mijn Xsara.

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  

Matthijs Spaa
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Séduction+ 3-deurs
Gepost: 10 maart 2009 08:41 PM
  [ # 6 ]
citroen9 schreef:

stappemotor   Very Happy

Die vermoeden begon ik eigenlijk al te krijgen dat het misschien aan de stappenmotor zou kunnen liggen Rolling Eyes

RuudR schreef:

Het kan ook een vuil gasklephuis zijn, of de MAP-sensor die op zijn einde loopt. Dat had ik bij mijn Xsara.

De gasklephuis hebben ze bij de dealer schoongemaakt bij de laatste onderhoudsbeurt, maar dat heeft tijdelijk geholpen Rolling Eyes

gr.

Matthijs

Profiel  

Rooney
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 252

Gepost: 10 maart 2009 09:27 PM
  [ # 7 ]

Maak de stappenmotor goed schoon, wasbenzine ofzo. En spuit hem daarna met een beetje teflonspray oid in.

AX Soupapes 16 cool smirk 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm

Profiel  

Matthijs Spaa
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Séduction+ 3-deurs
Gepost: 24 mei 2009 04:42 PM
  [ # 8 ]

De auto gaat binnekort naar de garage voor een beurt + APK.
Ik heb aangegeven over het slechte stationair lopen, dus daarvan zijn ze al op de hoogte.

Als het om zelf sleutelen aan auto’s gaat, daar ben ik een tikkeltje te onhandig in. Dus vandaar ik het liever aan de garage toevertrouw.

gr.

Matthijs

Profiel  

JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 11 juni 2009 10:48 PM
  [ # 9 ]

Rij je misschien veel stadskilometers ? Mijn moeder heeft dezelfde Saxo als die van jou (echter met slechts 13.000km, dus veel kan er niet aan defect zijn) en die heeft ook soms dat probleempje.

Omdat hij practisch nooit (meer) rijdt neem ik hem af en toe mee en rij er op de autostrade een twintigtal km mee op volle snelheid - en dat ding gaat snel. Als ik dan weer in de file sta is het stationaire toerental weer normaal. Waarschijnlijk vervuilen de bougies en worden ze weer schoongebrand door eens snel te rijden. (zeg ik wel zonder gehinderd te zijn door enige deskundigheid Smile

PS : off topic : ik wil dat autootje zeker niet wegdoen omdat het zo’n leuk ding is in de stad en zou er liefst een airco in zien. Iemand ervaring in inbouw van een airco ? Misschien moet ik hier wel een andere thread voor maken.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  

Matthijs Spaa
< 100 berichten
Rank

- Saxo 1.4i SX automaat
- C1 Séduction+ 3-deurs
Gepost: 12 juni 2009 02:32 AM
  [ # 10 ]

Maar 13.000 km????? Da’s héél weinig! Shocked

In mijn geval was het zo dat hij bij de vorige eigenaar vaker stil stond dan dat hij reed.

Ik rijd regelmatig over 80 km/h-wegen, en zo af en toe een paar stadsritten en krijgt hij ook wel eens wat snelwegwerk voor z’n kiezen. Die van mij heeft nu inmiddels 52.000 km op de teller staan (wat vrij weinig is voor een auto van 10 jaar oud).

Maar hij is nu helemaal goed. Hij heeft recentelijk een flinke onderhoudsbeurt gehad met onder andere een nieuwe Distributieriem, koppakking (zwakke punt bij de TU-blokjes, heb ik begrepen). Het was een kostbare ingreep, maar hij kan weer heel wat jaartjes mee Smile

1 ding is zeker voor wat de mijne betreft, zo snel zal ik zal hem niet wegdoen. Hij bevalt me erg goed en hij rijdt heerlijk Very Happy

gr.

Matthijs

Profiel  

JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 12 juni 2009 01:42 PM
  [ # 11 ]

Inderdaad Matthijs, da’s heel weinig. Ik heb dat autootje voor mijn moeder gekocht in 1999 toen mijn vader stierf. Nu is ze 82 en in het laatste jaar heeft dat ding zo’n 300km gedaan. Concreet : ze rijdt dus niet meer.

Ik vind het echter wel een leuk stadsautootje, vooral met die automaat, en als ik het hier verkoop krijg ik er amper 1500 à 2000 euro voor. Dus ik houd het liever. Alleen, er zit geen airco in en ik kan helemaal niet tegen de hitte. Dus kijk ik uit of ik er ergens eentje kan laten in monteren. Dan kan ik er nog lang mee rondkarren in de stad. (én een XM om te gaan cruisen Very Happy , die zoek ik nog)

Roadrunner… never been caught.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook