Foutmelding ABS XM 1999
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6502

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 21 mei 2009 06:20 PM

Ik heb er hier inmiddels het nodige over gelezen, maar ik moet bekennen dat ik het hele technische verhaal niet volg. Daarom toch de vraag nog maar in een apart topic.

Sinds gisteren brandt het lampje van de ABS van mijn XM (1999) en geeft de boordcomputer een storingsmelding. Ik las dat het befaamde kastje niet werkt voor serie 3 XM’s. Is hier inmiddels iets op gevonden en kan iemand in de omgeving van Arnhem/Nijmegen mij hiermee helpen?

Anders zit er niks anders op dan de knip te trekken en naar een garage te rijden om de boel te laten uitlezen.

Bedankt alvast!

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 21 mei 2009 06:23 PM
  [ # 1 ]

Heeft U al bij het linker achterwiel gekeken, daar loopt de draat van de ABS vlak langs de uitlaat en wil daar door wel eens uitdrogen/smelten? en dat kan ook voor storingen zorgen.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 21 mei 2009 06:45 PM
  [ # 2 ]

Ziet er allemaal prima uit daar. De ABS doet het volgens mij ook nog gewoon, althans bij een noodstop(je) met 30 km/u was er niks mis. Misschien nog eens wat harder proberen…  Twisted Evil

ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 21 mei 2009 06:48 PM
  [ # 3 ]

Dan zit er idd niks anders op dan dit:  Anders zit er niks anders op dan de knip te trekken en naar een garage te rijden om de boel te laten uitlezen.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 21 mei 2009 06:50 PM
  [ # 4 ]

Voor zover ik weet is er geen oplossing gevonden om het kastje ook te laten werken voor type 3 XM’s. Wellicht even aan een Lexia hangen? De kans is groot dat één van de sensoren niet meer werkt. Je schijnt de sensoren ook te kunnen doormeten, maar hoe dat werkt… Geen idee.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 23 mei 2009 12:25 AM
  [ # 5 ]

Welke storingsmelding lees je op je display? Bij mij bleek vorig jaar de wielsensor RV kapot te zijn en dit jaar LV. Gewoon even bij de garage laten uitlezen. Vervangen is een takkenklus en je bent sowieso aangewezen op een nieuwe sensor. Kost een paar euries! Tweede hands is denk ik geen optie. De kans om een sensor onbeschadigd te demonteren lijkt me niet groot. Bij mij meldde het display dat de ABS buiten werking was maar ik heb dit niet getest met een noodstop.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 23 mei 2009 12:58 PM
  [ # 6 ]

“ABS buiten werking” inderdaad.

Ik ga nog wel even een goeie noodstop maken om zeker te zijn…  Wink
Op weg naar Arnhem, waar mede-forummer Leeuwis me aan zijn Lexia wil hangen. Heel fijn! En dan zien we wel wat eruit rolt.

Maar: uitlezen = geen foutmelding meer, ook al is die sensor kapot? Of heb je die ook laten vervangen?

Profiel  

Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312

Gepost: 23 mei 2009 01:16 PM
  [ # 7 ]

Nee, sensor heb ik laten vervangen. Is afkeurpunt voor de APK en die zat er aan te komen, dus ik moest wat… Na vervangen blijft hij de storing aangeven en blijft de ABS buiten werking. Pas na resetten of het verwijderen van de foutmeldingen werkt alles weer zoals het hoort.

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2152

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 23 mei 2009 05:13 PM
  [ # 8 ]
XMTurboCT schreef:

Voor zover ik weet is er geen oplossing gevonden om het kastje ook te laten werken voor type 3 XM’s. Wellicht even aan een Lexia hangen? De kans is groot dat één van de sensoren niet meer werkt. Je schijnt de sensoren ook te kunnen doormeten, maar hoe dat werkt… Geen idee.

Kabeltje vanaf de sensor naar boven volgen (voor) en naar buiten trekken, want hij loopt tussen de plastic kappen naar binnen.

Hier zit een stekkertje aan, loshalen en de weerstand meten, moet ongeveer 1100 Ohm zijn.

En als het lampje brandt werkt het ABS niet!

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 24 mei 2009 05:19 PM
  [ # 9 ]

Het bleek inderdaad de wielsensor rechtsvoor te zijn. Is dat iets wat je zelf kunt doen (indien twee linkerhanden)?
Overigens gaf de vering ook een storing, dus dat is meteen (wel) opgelost.

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 24 mei 2009 05:29 PM
  [ # 10 ]

Kun je makkelijk zelf doen.

Als je het wiel er af haalt, zie je hem zitten.
Is voor mij al weer een tijdje geleden, maar volgens mij zit hij vast met 1 boutje.

Daarna er met een tang uittrekken, hij kan aardig vastgevreten zitten, daarom krijg je hem ook niet heel uit.

Zoals ik al zei loopt het kabeltje naar boven om in de wielkuip te verdwijnen.
Gewoon een beetje openbuigen om ruimte te maken en aan het kabeltje trekken totdat je het stekkertje tegenkomt.

Loshalen, de boel een beetje schoonmaken en de nieuwe er weer inzetten.

Goed onthouden hoe de kabel liep, eventueel een foto’tje er van maken.

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520

- ID/DS D Special
Gepost: 25 mei 2009 08:41 PM
  [ # 11 ]
Mulder schreef:

Overigens gaf de vering ook een storing, dus dat is meteen (wel) opgelost.

En, merkte je het verschil ???

Vroemmmmmm

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 30 mei 2009 06:30 PM
  [ # 12 ]

Niet echt. Heb daarvoor misschien te rustig gereden of ben te weinig goeie bochten en hobbels tegengekomen om het te merken. Komt nog wel.  Twisted Evil

Vandaag samen met Matthijs de boel rechtsvoor eens open gemaakt. Achter de kunststof flappen aan de voorzijde in de wielkast bevond zich de stekker. De buitenmantel van de bedrading was wat opgestroopt maar de draden zelf waren nog heel. Dat heb ik wel weer gefatsoeneerd. De stekker was vrij vies en de bumpersteun onder op het voorscherm bleek enigszins gebukt te gaan onder wat roest, maar niks dramatisch.

Goeie foto’s maken lukte niet met mijn telefoon, te donker in de wielkast en te licht daarbuiten. Dit is de enige die nog enigszins gelukt is…

Stekker schoongemaakt (zat vol met vettigheid, blijkbaar al eens door iemand open gemaakt) en voorzien van contactspray. De stekker was echter niet gecorrodeerd o.i.d. Daarna de boel weer in elkaar gezet. Voor de zekerheid de accu maar even afgekoppeld (misschien reset de boel zich dan en verdwijnt de foutmelding). Niet dus, dus het is mogelijk toch de sensor. Of de foutmelding verdwijnt pas als de XM weer aan de Lexia gekoppeld is.

Nou ja, we hebben ons weer even uitermate vermaakt en ook de XM van Matthijs voorzien van blokjesvelgen. Dat blijven toch wel de mooiste velgen voor een serie 1 XM. Geen straf om even buiten bezig te zijn, met dit lekkere weer.

En dat vonden er meer.

Leuk nieuw speeltje in de garagebox van Matthijs… (En er staat nog een XM achter ook Wink )

Profiel  

Ries
> 2000 berichten

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 30 mei 2009 06:54 PM
  [ # 13 ]

Kijk, en op die 2 pinnetjes had je dus een metertje kunnen zetten en de weerstand kunnen meten, heb je dat niet gedaan?

Als deze rond de 1 kOhm ligt is de sensor waarschijnlijk goed.

Is hij stuk dan meet je een oneindige weerstand, of kortsluiting, dat weet ik niet meer.

En als je de sensor vervangen hebt voor een goede dan verdwijnt de storing vanzelf.

Nix nie Lexia nie…

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 30 mei 2009 07:22 PM
  [ # 14 ]

Ja, we hadden wel ff kunnen doormeten inderdaad… Ik had een multimeter bij me nog wel…
Misschien kan dat alsnog een keer.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 30 mei 2009 08:15 PM
  [ # 15 ]

Ik weet nu toch waar ik het zoeken moet dus dat moesten we maar eens doen inderdaad.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook