Goedemiddag,
Mijn vader heeft een Cx 22 Trs uit 1986, vanochtend heb ik de benzine slang vervangen omdat de benzine er uit spoot. toen hebben we daarna een stukje gereden om een andere auto van ons naar de garage te brengen. Daarna doorgereden naar Drunen en de Cx heeft daar 20 minuten stil gestaan. omdat er iets leek te ontbreken bij de carburateur zijn we in Drunen bij Moonen langs geweest. deze vertelde dat het verder geen kwaad kan en als hij verder goed rijd er niks aan te doen. wij met een gerust hard weer richting huis.
nu begon hij onderweg rond de 2000 toeren bij een accelererende motor te horten en te stoten terwijl er niks aan verandert is. alleen heeft de monteur bij Moonen aan het stangetje gezeten wat onder het membraam zit..
Ik heb hier een paar foto’s net ff snel met m’n telefoon gemaakt..
Iemand enig idee wat het is en hoe ik het het beste kan oplossen?
Alvast bedankt!

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je mist zo te zien het stelschroefje van het accelleratiegedeelte.
Horten en stoten: misschien prut in de carburateur of filter?
Kapotte bougie?
Zeg het maar, dat is vanachter een toetsenbord moeilijk te beoordelen..
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien Lucht in de benzineleiding? Omdat je de benzineleiding hebt vervangen en een eindje hebt gereden?
warme motor
vapour lock?
Waar je de foto van hebt gemaakt is voor de koude start. Als de motor koud is wordt dat ding vacuum gezogen waardoor de handel beweegt en de carburateur anders wordt afgesteld. Bij mijn 22trs met airco wordt ie ook gebruikt om gas bij te geven als ik de airco aanzet.
Stottert ie alleen met koude motor of altijd?? Nogal essentieel voor stroring zoeken.
De 22 Trs heeft een aantal featers die ervoor zogen dat ie koud goed loopt, zijn allemaal zaken die zo stuk kunnen!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Het is met wat ik tot nu toe geconstateerd heb met een warme motor. de choke staat uit. er zit geen airco op..
Het lijkt me als er lucht in de leiding zat dat dat meteen na het vervangen al een probleem had moeten zijn. het is het laatste gedeelte van de leiding voor de carburateur wat ik vervangen heb.. hij starte daarna perfect en we hebben een kilometer of 20/25 gereden zonder problemen.
de benzine leiding zat wel aan de koelwaterslang die vanaf de radiateur komt ge-tie-wrapt zou dit de vapour-lock kunnen veroorzaken? Ik heb hem namelijk op de zelfde plaats weer terug gebonden. (zat wel een stuk isolatie omheen)
Met koude motor heb ik nog niet geprobeerd dat zal ik straks eens even testen staat nu meer als een dag stil..
Ik zal het straks even laten weten.

Totaal aantal Berichten: 299
- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
loop ook even ALLE vacuum slangetjes na. Dat is bij mij oorzaak nummer 1.
‘verkuilm’ zit bij jou de airco-pomp ook op de plek van de dynamo??
Mijn dynamo heeft namelijk nogal op z’n donder gehad door sluiting in de accu ben dus nu op zoek naar een ander, echter één van een airco-loze trs past niet!
Als ie warm moet die hendel in rust blijven. Dus kijk naar de stand met motor uit. Start m dan eens en dan mag dat handeltje niet bewegen, dat mag alleen met koude motor.
Mijn airco pomp zit rechtsonderin! Tegen de radiator aan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Mijn airco pomp zit rechtsonderin! Tegen de radiator aan
Rechts? Als in bijrijderszijde? Daar zit de mijne ook maar dan wel tegen het blok. Geloof dat ik hem maar verplaats naar de bestuurderszijde als bij een GTI Turbo, kan er gewoon weer een standdaard dynamo op.
klopt zoals jij het beschrijft.
Zon dynamo niet te vinden dan??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Falk schreef:l
‘verkuilm’ zit bij jou de airco-pomp ook op de plek van de dynamo??
Mijn dynamo heeft namelijk nogal op z’n donder gehad door sluiting in de accu ben dus nu op zoek naar een ander, echter één van een airco-loze trs past niet!
Is die dynamo dan niet te reviseren?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Net de CX gestart met koude motor.. geen verandering hij loopt net zo beroerd.
Ik heb alle vacuumslangen na gekeken.. (die ik kon vinden) naast de luchtinlaat op de carburateur zit een zwart tonnetje met daaraan 4 vacuum aansluitingen..
maar mist hier niks uit?? ziet dit er bij een ander ook netzo uit? (rood omcirkelt)
Ik heb bij het starten met koude motor de hevel die onder dit vacuum ding zit niet zien bewegen..
Iemand nog ideeen?

- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
maar mist hier niks uit?? ziet dit er bij een ander ook netzo uit? (rood omcirkelt)
Daar mist dus het schroefje uit! Geloof dat Pascal dat al direct opgemerkt had!!
Wat betreft de dynamo, deze zijn dun gezaaid, reviseren is een optie alleen kost ongeveer het zelfde als een nieuwe en ik ken geen betere raad dan VOORraad! van daar!
Falk schreef:
Daar mist dus het schroefje uit! Geloof dat Pascal dat al direct opgemerkt had!!
Inderdaad sorry dat had ik over het hoofd gezien..
Zijn hier losse onderdelen voor te krijgen of word het een nieuwe/andere Carb..?

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zit vast wel een CX of ALfa-mannetje ergens in de buurt die een paar sloopcarbs heeft liggen.
Sloop jij dit schroeffie eruit….zal niet veel kosten.
‘Spirit of avant-garde’
cx 22
dat dingetje regelt de teruggang van je gas klep
zodat bij het gas-loslaten dit niet te snel gaat
is dus niet je acceleratie pomp
wat wel kan is doordat dat stel schroevje weg is
de carb wat valse lucht krijgt
maar ik denk eerder dat er rotzooi in je carb zit misschien wel rubber-korreltjes van de gescheurde slang
Even kleine update…
Ik heb de carburateur schoon gemaakt en voorzien van een nieuwe pakking..
Sproeiers schoon gemaakt
Alleen hij doet het nog steeds niet helemaal goed..
Bij stationair draaien draait de motor tussen de 500 en 1000 toeren..
Aan de achterkant van de carburateur zit eens stelschroef en ik denk dat dat de stationair schroef is.. maar het maakt niet uit als ik hier aan draai..
Ook heb ik gekeken of de ontsteking überhaupt wel goed stond en deze krijg ik ook niet beter afgesteld..
Vacuüm slangen die niet goed waren heb ik vervangen
Ik heb er een filmpje van gemaakt die zal ik er straks of morgen even bij zetten..
iemand nog ideeen waar ik naar zou kunnen kijken?