Hallo,
Ik ga morgen kijken naar een Citroen ZX Break 1.9D uit ‘98. hij heeft 210000 gelopen. Ik vraag mij af, wat zijn aandachtspunten van een 1.9D en van de break in het algemeen?
Groeten
Music is like poetry.
Niet echt veel, de ZX is een vrij simpele Citroen, maar wel heel degelijk en ongevoelig voor roest.
Zwak punt zijn de aandrijfassen, luister of je een tok-tok geluid in de bochten hoort.
Verder is het standaard zaken, olie, koelvloeistof, remmen, banden, D-riem.
Vertrouw niemand op zijn blauwe ogen of op alleen een stickertje onder de motorkap, dat de D-riem vervangen is. Dit zal wel niet, aangezien dit om de 120K moet, dus over 30K is deze ZX aan de beurt. Een rondje D-riem, waterpomp, etc etc, dus een uitgebreide grote beurt loopt al snel in de 800 euro totaal als je het laat doen, waarvan c.a. 3 a 350 euro aan onderdelen. De stuurbekrachtigings-olie zal ook wel rood/bruin zijn, hoort vuurrood te zijn, dus ook aan verversing toe. Gebruik deze punten om te onderhandelen over de prijs
Wat de motor betreft, de 1.9D is oersterk en betrouwbaar, luister of de motor als deze koud is, niet als een TDI-Knikkerbak loopt te nagelen. Start meteen nadat het gloeilampje uit is, hoe sneller de motor aanslaat, des te beter. Duurt het iets langer, houd dan rekening met een rondje kleppen stellen bij de eerst volgende D-riem wissel.
Ik ga zelf altijd nog een stapje verder, neem een motor-stetoscoop mee (15 euro van Midlock), luister naar de verstuivers, nokkenas, carterpan en blok, voor vreemde geluiden. Dit heeft uiteraard alleen zin, als je ook weet waar je naar moet luisteren en wat wel of niet goed is.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
of dat ding meenemen en bluffen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
okay, super. Ik ga zometeen kijken en daarna werken. laat vanavond weten hoe het was.
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
had je overigens al wel de sticky gelezen met aandachtspunten?
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Ja, die had ik gelezen;) maar dat was erg algemeen.
Ik ben wezen kijken. Erg mooie auto in het donkerblauw. Paar krasjes, maar goed het is een 11 jaar oude auto. Hij rook van binnen een beetje “schoongemaakt”, maar zag er ook erg netjes uit! Helaas heb ik er niet mee kunnen rijden, want er was niemand aanwezig die mij kon helpen. Had ik ook wel kunnen weten, want hij was normaal niet open!
Ik ga binnenkort terug om een proefrit te maken.
Music is like poetry.
Let er wel op dat de motor niet vooraf warm gedraaid is, als je voor de proefrit komt.
hmm, nooit kunnen rijden. Die meneer heeft de auto plotseling verkocht aan iemand anders. Altijd jammer, maar misschien maar beter zo. Kijk gewoon rustig verder
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 1656
- Xantia Ambulance, GiFa
Dan is het nog te letten op de uitvoering, ik heb destijds een reflex gehad, maar deze waardeloze lange afstandsstoelen. Verders was de auto zeer basis. En het is en blijft een sjok diesel zeker met aanhangers.
De Advantage of Tentation zijn een slag luxer maar of er ook luxe stoelen in zitten…
Blokjes zelf weinig mis mee mogelijk en een donorblok kost 50 zonder auto en 100 met auto eromheen….
Let wel, bij de 2e Driem wissel dient zeker de spanrol en de krukaskeering te vervangen te worden. Verders is advies om waterpomp elke wissel te doen. Koop je een wagen met een zogenaamde nieuwe Driem dan heeft de verkoper vaak niets te veel gezecht en is idd alleen de Driem vervangen….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 242
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Stoelen: is persoonlijk, maar ik zit al 8 jaar lekker op reflex/X-stoelen ! De Basismodellen (reflex, later X) zijn kaal, maar….. wat er niet op zit aan elektriek gemak kan ook niet kapot !
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55