1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Schakelstangen 19TZI
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 23 mei 2009 11:58 PM

Afgelopen nacht ging ik zoonlief ophalen op een feestje. Het huis stond aan het eind van een smalle, steile doodlopende weg waar nauwelijks viel te keren.
Ik moest een aantal keren heen en weer om de auto gekeerd te krijgen. Toen de BX met de neus bijna weer helling-af stond kon ik opeens met de schakelpook vrolijk rondroeren. Ik voelde geen weerstand meer en ik kon niet meer schakelen. De bak stond op dat moment in zijn vrij.
Ik heb de auto de helling af laten lopen omdat hij daar niet kon blijven staan en daar geparkeerd (met wat heen en weer geduw). Omdat het te donker was om onder de kap te duiken hebben we de vrouw des huizes gevraagd om ons naar huis te brengen.
Vanochtend heb ik mijn broer gemobiliseerd om de auto af te slepen. Dat bleek echter niet nodig. Na wat gefriemel aan de schakelstangen vonden we de boosdoener. Één van de kniegewrichten was los. Ik kon het (te?) gemakkelijk weer in elkaar duwen. Vervolgens heb ik gewoon weer met de auto gereden.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Zijn die stangen / gewrichten nog te krijgen en zijn ze dan duur? Of valt dit anders op te lossen?
Rolling Eyes

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 24 mei 2009 02:48 AM
  [ # 1 ]

Het kniegewrichtje is eigenlijk gewoon van plastic van binnen. Door slijtage komt het los.
Ik heb er lang mee kunnen rijden maar beter is het de stang te vervangen.
Dat schakelt direct ook beter.

Voor de bovenste schakelstang heb ik bij de dealer wel 45 euro moeten neerleggen. Moet voordeliger kunnen. Maar waar?

Je zou ook een gedeelte van de stang kunnen vervangen.
Als dit het juiste deel is dan.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=180287462164

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 24 mei 2009 12:38 PM
  [ # 2 ]

Dat lijkt er wel op.
Ik vraag me af waarom ze het over en gear change “cable” hebben in plaats van “rod”. Het is toch gewoon een stangetje.?

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 24 mei 2009 09:01 PM
  [ # 3 ]

met een wat langere tie-wrap, in een achtje om de verbinding van de twee delen heeft m’n vorige BX 1.6 het twee jaar gedaan. Toen brak de tie-wrap en moest er een nieuwe om.
In de 1.9 liggen er al een paar in het dashboardkastje…

Groeten, Rob

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 24 mei 2009 10:37 PM
  [ # 4 ]
rob marklin schreef:

met een wat langere tie-wrap, in een achtje om de verbinding van de twee delen heeft m’n vorige BX 1.6 het twee jaar gedaan. Toen brak de tie-wrap en moest er een nieuwe om.
In de 1.9 liggen er al een paar in het dashboardkastje…

Groeten, Rob

Zo zat het bij mijn GT dus, maar dat schakelt dus echt bagger.  Confused

Tijdens de koppelingswissel heb ik er dus een nieuwe schakelstang ingezet, en nu schakelt het allemaal weer soepel.

Echt een aanrader!  Wink

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 25 mei 2009 12:17 AM
  [ # 5 ]

Ik denk dat ik het maar eens probeer. In feite schakelt het nu soepel. Ik ben alleen bang dat het op een ongelegen moment weer uit elkaar schiet.  Sad
Ik heb overigens altijd rie-ribs in verscheidene maten in de auto liggen. Verder ducktape en van dat vulcaniseringsband. Daar kom je een heel eind mee als de nood aan de man is.  Cool

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 25 mei 2009 02:39 AM
  [ # 6 ]

Ik heb hetzelfde gehad met de Gti, weer in elkaar duwen werkt tijdelijk. Maar bij mij werd het erger en erger.

Ga niet klooien met tywraps want dat werkt maar tijdelijk, en het gaat altijd ongelegen weer kapot.

Op de sloop kun je vaak ook nog goede schakelstangen vinden. Gewoon stangen uit een peugeot of citroen trekken. Als ze moeilijk loskomen zijn het goede stangen, als ze makkelijk loskomen zijn het slechte.
Bij de citroen-dealer zijn ze ook nog te krijgen maar ze zijn inderdaad wel aan de prijs.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 26 mei 2009 01:33 AM
  [ # 7 ]

mocht je er teveel tegenkomen houd ik me aanbevolen voor een kleine schakelstang (is iets kromgetrokken bij demontage, wat zat dat ding vast, vast een heel goed exemplaar. Is weer rechtgetrokken door een *kuch* hamer *kuch*)

2CV 1985

Profiel  
 
joelle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 26 mei 2009 02:59 AM
  [ # 8 ]

heb k ook eens gehad met een 19 tzi in Duitsland in de buurt van Koblenz op een zeer ongelukkige plek berg op , heb het stangetle toen omgedraaid omdat het dan beter klemde. Daarna geen problemen weer gehad

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 27 mei 2009 02:54 AM
  [ # 9 ]

Oja, om schakelstangen te demonteren (zonder te slopen): even een breekijzer of bandenlepel eronder zetten (zo dicht mogelijk tegen het kopje) en dan los wippen.
Dan het stangetje omhoog of naar achter duwen zodat hij aan de andere kant ook van het gewricht komt.

Bij mij is er op die manier nog geen enkele gesneuveld.
En bij het terugmonteren geen vet in het nylon busje, maar een beetje vet op de kogel. Doe je vet in het busje dan sloop je het busje bij het monteren omdat het teveel aan vet er niet uit kan zonder het busje te laten scheuren.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
dezure
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 02-08-2010

- BX 1.9 Gti automaat
Gepost: 18 augustus 2010 08:13 PM
  [ # 10 ]

Hoe verschillend is dat stangetje van/bij een automaat boys ?

Avec avec

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 augustus 2010 08:17 PM
  [ # 11 ]

Boys?  confused

De automaat heeft een (bowden?) kabel, en volgens mij geen stangetje.

Profiel  
 
dezure
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 02-08-2010

- BX 1.9 Gti automaat
Gepost: 18 augustus 2010 10:24 PM
  [ # 12 ]

Oh sorry girls, ja dat klopt, het is een plat soort van lange dinges, een kabelstangetje zou je kunnen zeggen.

Avec avec

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 18 augustus 2010 10:37 PM
  [ # 13 ]

Girls? smirk
Tja

Profiel  
 
dezure
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 02-08-2010

- BX 1.9 Gti automaat
Gepost: 18 augustus 2010 11:28 PM
  [ # 14 ]

Ja zo 1 zoek ik er.

Avec avec

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 19 augustus 2010 06:46 PM
  [ # 15 ]

Ik zit er aan te denken ze ook eens te vervangen als de BX toch op de brug ligt voor de ADAL wissel.

Eens kijken wat we kunnen fixen met losse kogelgewrichten die in de handel verkrijgbaar zijn, eventueel met behulp van mijn trouwe lasapparaatje moeten we toch een heel eind komen?

Origineel via het leveringsnetwerk lijkt me prijzig en de sloop lijkt mij weer houtje-touwtje.

Tie-Wraps is iets dat de doorgewinterde citroënrijder altijd bij zich moet hebben net als:
-doorverbindsnoer met aan weerskanten krokodilleklemmetjes
-looplamp met voldoende snoer eraan
-duct tape
-stukjes LHM retourslang en een stukje leiding en slangklemmen om het weer in elkaar te knoeien…

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook