sorry, had moeten zijn om ook een 4 deurs te bouwen. De Sm is inderdaad een uit de hand gelopen DS coupé experiment. Aan de lengte kun je wel zien hoezeer het uit de hand is gelopen.
De Maserati Quattroporte II is in feite een 4 deurs Sm:
net als de Sm Opera:
deze staat in een franse parkeergarage.
Daarnaast is er nog een studiemodel van een CX met een Sm achtereind (1972)
De Sm is vooral ook een uitvloeisel van de experimenten om de grenzen van voorwielaandrijving op te zoeken (+300 pk, ~300km/h) en de mogelijkheden van hydraulische drive-by-wire.
De Xm is hiervan het logische vervolg: de eerste keer dat HP met electronica bestuurd wordt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
we zeggen natuurlijk altijd wel dat de DS zo vooruit strevend was/is.
maar ik denk dat we dat van de SM zeker net zo hard moeten zeggen
misschien dat het voor toen de tijd eigenlijk wel een supercar was.
met veel comfort.
zijn die 300pk versies eigenlijk ook verkocht of nog ergens in iemands bezit?
hoeveel pk heeft een standaard SM ook alweer?
is natuurlijk ook afhankelijk van de motor
Wat een ontzettend geile kar, die witte SM Opera
Animal triste post coitum
quote
arjan_verkade schreef:we zeggen natuurlijk altijd wel dat de DS zo vooruit strevend was/is.
maar ik denk dat we dat van de SM zeker net zo hard moeten zeggen
misschien dat het voor toen de tijd eigenlijk wel een supercar was.
met veel comfort.
Een Sm is nog steeds een supercar!
zijn die 300pk versies eigenlijk ook verkocht of nog ergens in iemands bezit?
niet verkocht maar staan wel in het conservatoire
hoeveel pk heeft een standaard SM ook alweer?
is natuurlijk ook afhankelijk van de motor
rond de 180pk
Hangt een beetje af van de motor af:
[list]2.7L of 3.0L
carburateur of Injection Electronique[/list:u]
In de Maserati Merak SS levert het 3.0L blok 220pk
De 3.0L 24klepper van het onderstaande prototype heeft naar verluid genoeg vermogen om het tot 290km/h te schoppen, theoretisch moet dat mogelijk zijn met zo’n 350pk.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb ‘ja’ gestemd, ik heb zo’n donkerbruin vermoeden (en zo te zien een aantal met mij) dat de SM een overduidelijke inspiratiebron was bij het ontwerpen van de XM. Natuurlijk is de XM geen sportcoupe, dat was ook niet de bedoeling van Citroen.
Overigens, hoe geweldig zo’n SM ook is, ik vind het echt geen sportcoupe. Wel een coupe, maar dan eerder een Gran Turismo dan een sportwagen. En dan wel een GT pur sang. Want was de SM immers niet bedoeld als comfortabele reisauto met sportieve prestaties? Ik zie de SM dan ook eerder als een rasechte Autobahn-vreter dan een circuit-ridder.
Overigens, wie echt gesteld is op hydrauliek maar per sé een sportwagen wil: plunder je bankrekening en ga eens op zoek naar een Maserati Bora. Weinig kans dat je slaagt, want er zijn er uiteindelijk maar zo’n 500 van gebouwd, maar het is wel een bloedmooie kar!! Uiteraard ontworpen in de Citroen-periode.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Serge schreef:Wat een ontzettend geile kar, die witte SM Opera
Van die achterklep word ik niet zo opgewonden…..
Beetje knullig.
Jeroen
quote
winnetou schreef:
Overigens, wie echt gesteld is op hydrauliek maar per sé een sportwagen wil: plunder je bankrekening en ga eens op zoek naar een Maserati Bora. Weinig kans dat je slaagt, want er zijn er uiteindelijk maar zo’n 500 van gebouwd, maar het is wel een bloedmooie kar!! Uiteraard ontworpen in de Citroen-periode.
Zo’n Bora moet lukken met zo’n 40kEUR op zak, je kunt natuurlijk ook voor een Khamsin of Merak gaan. Hydrauliek beperkt zich overigens tot remmen en besturing en dan nog alleen op de vroege types (<1975). De Bora had ook nog hydraulische pedaalverstelling.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:quote
arjan_verkade schreef:we zeggen natuurlijk altijd wel dat de DS zo vooruit strevend was/is.
maar ik denk dat we dat van de SM zeker net zo hard moeten zeggen
misschien dat het voor toen de tijd eigenlijk wel een supercar was.
met veel comfort.Een Sm is nog steeds een supercar!
zijn die 300pk versies eigenlijk ook verkocht of nog ergens in iemands bezit?
niet verkocht maar staan wel in het conservatoire
hoeveel pk heeft een standaard SM ook alweer?
is natuurlijk ook afhankelijk van de motorrond de 180pk
Hangt een beetje af van de motor af:
[list]2.7L of 3.0L
carburateur of Injection Electronique[/list:u]In de Maserati Merak SS levert het 3.0L blok 220pk
De 3.0L 24klepper van het onderstaande prototype heeft naar verluid genoeg vermogen om het tot 290km/h te schoppen, theoretisch moet dat mogelijk zijn met zo’n 350pk.
ja, ik vind het ook zeker een supercar.
alleen kan natuurlijk niet meer op qua prestaties tegen de hedendaagse supercars.
wat een gave pic van die rode SM
stond er ook niet zo’n rode sm op de citrorama te koop afgelopen jaar??
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
idd een leuk machien die rooie!
ik heb hem al achtergrond gezet… de foto is net 40 pixels te smal ofzo.
Ik heb hem uitgerokken, lijkt hij nog dikker, maar niet buiten proportie
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
eviltwin schreef:quote
Zo’n Bora moet lukken met zo’n 40kEUR op zak, je kunt natuurlijk ook voor een Khamsin of Merak gaan. Hydrauliek beperkt zich overigens tot remmen en besturing en dan nog alleen op de vroege types (<1975). De Bora had ook nog hydraulische pedaalverstelling.
Haha, het citroen-bewustzijn is ruim aanwezig zo te zien! Ik noemde de vooral de Bora omdat ik het domweg zo’n verschrikkelijk mooie auto vind :6 :6 :6 :6 . Maar het is inderdaad zo dat de andere Maserati’s uit die tijd ook aardig wat Citroen-techniek herbergen.
Overigens, geld is niet het voornaamste probleem bij zo’n Maserati (alhoewel ik al begin te huiveren bij de gedachte wat een onderhoudsbeurtje zou moeten kosten bij een Bora), maar zie er maar eens eentje te vinden. Een Ferrari zie ik nog wel eens rijden (niet zo gek, de Ferrari-importeur zit hier 500 meter van mijn werkplek), maar een Maserati…. zeer zelden!! Vooral de duurdere V8 modellen, maar ook de relatief betaalbare Merak heb ik maar 1 keertje in mijn hele leven mogen aanschouwen.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
winnetou schreef:eviltwin schreef:quote
Zo’n Bora moet lukken met zo’n 40kEUR op zak, je kunt natuurlijk ook voor een Khamsin of Merak gaan. Hydrauliek beperkt zich overigens tot remmen en besturing en dan nog alleen op de vroege types (<1975). De Bora had ook nog hydraulische pedaalverstelling.Haha, het citroen-bewustzijn is ruim aanwezig zo te zien! Ik noemde de vooral de Bora omdat ik het domweg zo’n verschrikkelijk mooie auto vind :6 :6 :6 :6 . Maar het is inderdaad zo dat de andere Maserati’s uit die tijd ook aardig wat Citroen-techniek herbergen.
Overigens, geld is niet het voornaamste probleem bij zo’n Maserati (alhoewel ik al begin te huiveren bij de gedachte wat een onderhoudsbeurtje zou moeten kosten bij een Bora), maar zie er maar eens eentje te vinden. Een Ferrari zie ik nog wel eens rijden (niet zo gek, de Ferrari-importeur zit hier 500 meter van mijn werkplek), maar een Maserati…. zeer zelden!! Vooral de duurdere V8 modellen, maar ook de relatief betaalbare Merak heb ik maar 1 keertje in mijn hele leven mogen aanschouwen.
Er staat anders geregeld een Bi turbo tegenover de KvK…
Ja want daar werk ik nu ( in het pand van dan he?)..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
D’r is een reden dat Clarkson d’r een container op donderde
BiTurbo’s zijn toch een beetje de M3s van de Maserati familie. Ik wil niet snobberig doen of zo, en Jeremy’s actie was ook “way over the top” maar zo’n 80s Biturbo doet mijn bloed niet echt sneller lopen. Er zijn uitzonderingen: een Shamal V8, of de originele 3200GT (met boomerang achterlichten) maar die worden in het algemeen niet aangeduid met “Biturbo” al zijn ze het wel.
Maserati is gewoon een fantastische merk dat een tijdje de weg kwijt was, maar ze zijn er nog niet helemaal.
Nog ff terug op de Xm vs Sm. Ik vind persoonlijk dat er nogal wat oveeenkomsten en invloeden te zien zijn, ik heb de boeken over het onstaan van de Xm en Sm hier niet bij de hand, maar er staat mij wel voor de geest dat Bertone de Xm op een servetje getekend heeft.
Als je naar zijn ontwerpen kijkt en vooral de late 70s begin 80s
[list]
(BX proto)[/list:u]
Jaguar Ascot
van
[list]
[/list:u]
dan zie je veel overenkomsten met de Xm. Maar een aantal details van de Xm linken haar duidelijk naar de Sm. De vraag is wel of het team van Opron niet al naar Bertone heeft gekeken voor inspiratie voor de Sm? Kip of het Ei
Kenmerkend voor de zijkant van de Sm is de hoekige S-vorm die de achterklep scheidt van de zijruiten. Kenmerkend voor de Xm is vooral de hoekige “badkuip” die de grens aangeeft tussen het plaatwerk en de glazen vakwerk-pyramide. De eeste auto die bertone van deze lijn voorziet is de Iso Lele.
Maar Giret heeft ook al zoiets voor de Sm getekend
Opron liet zich wel vaker inspireren:
Deze Pininfarina BMC protoypen werder later tot de Rover SD-1.
Grappig is wel dat de BMC1800 en 1100 niet door Pinin’ zelf getekend zijn, maar door Leonardo Fioravanti ( ), die regelmatig heeft aangegeven enorm door de DS te zijn beinvloed en er nog altijd van droomt ooit een Citroen te mogen ontwerpen! (zie bijv de 2004 Kyte: )
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
eviltwin schreef:D’r is een reden dat Clarkson d’r een container op donderde
BiTurbo’s zijn toch een beetje de M3s van de Maserati familie. Ik wil niet snobberig doen of zo, en Jeremy’s actie was ook “way over the top” maar zo’n 80s Biturbo doet mijn bloed niet echt sneller lopen. Er zijn uitzonderingen: een Shamal V8, of de originele 3200GT (met boomerang achterlichten) maar die worden in het algemeen niet aangeduid met “Biturbo” al zijn ze het wel.
Maserati is gewoon een fantastische merk dat een tijdje de weg kwijt was, maar ze zijn er nog niet helemaal.
Helemaal mee eens, zonder dat ik daarmee de Biturbo wil afkraken.
eviltwin schreef:
Opron liet zich wel vaker inspireren:
Deze Pininfarina BMC protoypen werder later tot de Rover SD-1.Grappig is wel dat de BMC1800 en 1100 niet door Pinin’ zelf getekend zijn, maar door Leonardo Fioravanti ( ), die regelmatig heeft aangegeven enorm door de DS te zijn beinvloed en er nog altijd van droomt ooit een Citroen te mogen ontwerpen! (zie bijv de 2004 Kyte: )
Grappig… de koplampen van die CX proto doen me denken aan die van de latere Austin/ Morris Princess modellen. Dat waren best mooie modellen, helaas wel van een belabberde kwaliteit. En dat Opron zich liet inspireren door een proto die later werd uitontwikkeld naar de Rover SD1 verklaart wel de gelijkenis tussen de Rover SD1 en de Citroen CX. Nee, niet boos worden, ik zeg niet dat ze exacte kopieen zijn, maar zet de CX en de SD1 eens naast elkaar en oordeel zelf….. Overigens geen slechte inspiratiebron, ik vind de Rover SD1 ook een erg mooie auto. En ik vind het ook geen schande voor Opron, je ziet dit soort verschijnselen wel vaker in de ontwerpwereld (denk maar aan de ontwerpen van Michelotti!!).
En Eviltwin, mooi zoekwerk heb je verricht!! Die links zien er inspirerend uit.