Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Midfriesland schreef:En een TU van 17 jaar geleden is niet wezenlijk anders dan een TU van 8 jaar geleden, of het moet door slijtage komen.
Wel dus!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:En een TU van 17 jaar geleden is niet wezenlijk anders dan een TU van 8 jaar geleden, of het moet door slijtage komen….
Waar heb jij autotechniek gestudeerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zucht…
Goed, goed, dan zijn ze niet helemaal hetzelfde maar qua verbruik en milieu ontlopen ze elkaar niet zó veel dat het uit kan om een oude auto te slopen en een nieuwe terug te kopen. De 1.4 peug (met TU) van m’n ouders (2003) is ook niet zuiniger dan mijn BX.
Waar het om gaat is dat de nieuwe auto als totaal product, van productie tot en met de vervuiling tijdens de verwachte levensjaren, minstens even vervuilend is als een oudere auto. De regeling heeft voor het milieu alleen gevoelsmatig voordelen. In de praktijk dus niet.
Als ze echt wat willen doen voor het milieu dan moeten ze investeren in auto’s op zonne-energie of water. En daarbij dan niet de ontwikkeling van milieuvriendelijke accu’s vergeten want da’s nu ook nog wel een probleem…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik dacht dat die zogenaamde premie puur crisisgerelateerd was, maar ik zie dat die regering van ons het wel heeft opgehangen aan een milleu en veiligheid vraagstuk.
Ik moet, cq ze hopen, dus dat ik mijn AX’je met een verbruik van 1:17 (laatst gemeten met te zachte banden nota bene), die in 14 jaar tijd 100,000 km geklokt heeft, gaat inruilen op (bijvoorbeeld) een Hummer met een verbruik van 1:6 ? Daar is het milieu mee gebaat ?
Extreem voorbeeld maar toch…..
Als die overheid flink was geweest had het de import en goedkeuring van zulke excessen meteen aan banden moeten leggen. Dáár was het milieu pas echt mee geholpen.
Ik hoop trouwens wel dat de sloopregeling snel een succes wordt want er staan veel te weinig XM’s op de sloop hier in de buurt. Kan verdomme niks meer vinden als ik wat nodig heb.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
patje74 schreef:hogervp schreef:Maar degenen die wel iets anders willen kunnen over de streep worden getrokken.
Met maximaal duizend pegels? De meeste wagens tot bj. 1999 zijn dat op de markt al waard, tenzij het slopers zijn. En slopers werden altijd al gesloopt, dat zal nu niet anders worden.
Ik verwacht dat ze hun dubieuze doelstellingen niet eens zullen benaderen met deze schrale premie.
indien je er een C1 oid voor koopt dan is 1.000 euro extra op een bedrag van 7.900 toch een aanzienlijk percentage.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eensch met hogervp. 1000 euro voor een AX vind ik veel geld, helemaal als je hem op een C1 zou inruilen. Sterker nog, 1000 euro voor een bx is in de meeste gevallen ook een boel geld. Probleem is dat de meeste mensen met een auto van zeg 300 euro helemaal geen geld hebben voor een nieuwer brik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Eensch met hogervp. 1000 euro voor een AX vind ik veel geld…
Ik ook. Het gros van de AX-en heeft een lekke koppakking of krijgt er een. Slopers dus, want de meesten worden niet gefikst maar gaan gelijk naar de sloop. En die krijgen dus nu een roodje in de handen gedrukt voor een wagen die toch wel naar de sloop gaat. Is het niet nu, dan is het wel over een paar jaar. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, hier op het forum vind je vooral liefhebbers)
En op die manier loopt men die zogenaamde milieu-doelstelling mis.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik kan me wel vinden in de argumenten die bepaalde mensen hier geven, bvb de vervuiling in het geheel zal idd ook erg hoog liggen bij de nieuwe auto’s.
Kijk maar even naar een prius, er is al genoeg over geschreven, maar voor de mensen die het niet gezien hebben zou de batterij naar het schijnt voor meer vervuiling zorgen tijdens de productie dan hetgeen je kan uitwinnen met je “milieuvriendelijke” wagen. Veel is gewoon zuivere marketing. En dat is met alles zo in de huidige economie, het is niet de bedoeling de mensen iets beter te geven, het is de bedoeling de mensen te doen geloven dat ze iets beter krijgen.
En nog even die slooppremie, wel het is gewoon een zuiver economische maatregel, met als bedoeling de economie wat aan te zwengelen. Feit is natuurlijk dat veel geld zo wegloopt naar het buitenland. Want stel da je een C4P koopt in plaats van je oude auto of wat dan ook, dan loopt het nederlandse belastingsgeld weg naar spanje. En wie is er dan geholpen? De spanjaarden die meer kunnen produceren en dus meer BNP kunen realiseren met voordelen voor hun werkloosheid. Maar de nederlander moet binnen enkele jaren alleen maar dat geld terugstorten aan de overheid.
Ik wil maar zeggen dat zulke maatregelen redelijk nutteloos zijn in landen zoals nederland, belgie, luxemburg,...
Een voordeel dat je wel krijgt is dat je te maken krijgt met veel veiligere auto’s. Als je morgen een ongeluk hebt met een Ax of BX of iets gelijkaardig is de kans klein dat je er goed uit komt. Heb je datzelfde ongeluk met een C2/C3/C4 is die kans stukken groter. Dus het aantal verkeersslachtoffers zal dalen, maar natuurlijk is het weer de vraag in welke mate.
Persoonlijk blijf ik erbij dat zulke maatregelen vrij nutteloos zijn, want meestal slaagt dit niet aan (wegens financiele situatie van de personen die met zulke oude wagens rijden (no offence) ) en als men het zou doen zou men het beter europees aanpakken, of zorgen dat het uitgegeven overheidsgeld in het land blijft (overheidswerken e.d.)
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
patje74 schreef:waterman771 schreef:Eensch met hogervp. 1000 euro voor een AX vind ik veel geld…
Ik ook. Het gros van de AX-en heeft een lekke koppakking of krijgt er een. Slopers dus, want de meesten worden niet gefikst maar gaan gelijk naar de sloop. En die krijgen dus nu een roodje in de handen gedrukt voor een wagen die toch wel naar de sloop gaat. Is het niet nu, dan is het wel over een paar jaar. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, hier op het forum vind je vooral liefhebbers)
En op die manier loopt men die zogenaamde milieu-doelstelling mis.
je krijgt de slooppremie als je een andere schonere auto koopt die aan de voorwaarden voldoet, of bedoel je het anders Patje?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman771 schreef:Midfriesland schreef:in een peugeot 1.4 van 2001 zit dezelfde motor…
Tuurlijk… NOT.
Een 1.4 van 2001 heeft multipiont injectie, een DIS-ontsteking en een ander motormanagementsysteem. Het enige wat ” hetzelfde” is, is het kale onderblok, want zelfs de kop is anders.
Mijn broer zijn 96e Berlingo heeft dat ook allemaal alleen het verschil in motormanagementsysteem en de kop weet ik niet.
Wat ik in heel het verhaal niet snap is waarom er nog 3 maand Apk op moet zitten, lijkt wel zo een Belgische regeling.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
picassoke schreef:
Persoonlijk blijf ik erbij dat zulke maatregelen vrij nutteloos zijn, want meestal slaagt dit niet aan (wegens financiele situatie van de personen die met zulke oude wagens rijden (no offence) ) en als men het zou doen zou men het beter europees aanpakken, of zorgen dat het uitgegeven overheidsgeld in het land blijft (overheidswerken e.d.)
Neem van mij aan dat dat potje schoon leeg gaat Picassoke. En zoals ik zei het mes snijdt aan twee kanten: een aantal oude auto’s eruit en een paar dealers blij met wat extra omzet. Dat verhaal over belastinggeld dat wegvloeit moet je nog maar eens uitleggen. Het gaat hier om de omzet van lokale dealers. Welke fabrikant er extra verkoopt doet er niet direct toe.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
picassoke schreef:Persoonlijk blijf ik erbij dat zulke maatregelen vrij nutteloos zijn, want meestal slaagt dit niet aan (wegens financiele situatie van de personen die met zulke oude wagens rijden (no offence) ).....
Persoonlijk maak ik mij in vele gevallen meer zorgen om de financiële situatie van mensen die niet in oude gebakjes rond rijden. Het merendeel van de bevolking kan niet een nieuwe auto contant afrekenen, dus moet men geld lenen. Deze maatregel zou de groep potentieel leners best wel eens over de streep kunnen trekken… Maar goed, dat is weer een hele andere zijstraat.
@Patrick
Ik bedoel vooral dat ik het onzin vind om een premie te verstrekken voor een het slopen van een auto die zichzelf ook binnen aanzienlijke tijd zal “opruimen”. En als je naar de statistieken van de Bovag kijkt, dan zijn AX-en, BX-en en klassegenoten van andere merken zichzelf aardig snel aan het “opruimen”.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Helder Patrick, ik vermoedde het al.
En inderdaad, als particulier investeren in een nieuwe auto is de slechste investering die je kan doen.
@Picassoke: ik rijd bewust in een 16 jaar oude auto, juist vanwege de hoge kosten van een nieuwe.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ruil niks in. Ik blijf rijden in mijn V6 met 317.000 km op de klok, net zolang tot ie kapot is. En ik denk niet dat dat binnenkort is. En met de 7.000 km die ik per jaar rijd in die auto belast ik het milieu toch niet zo heel erg, denk ik.
Trouwens, voordat ik van de XM overschakel op iets anders wil ik eerst nog eens een ES9J4 en een diesel hebben gehad. Iets uit de bouwjaren 1998 tot 2000. Als ik nou 1.000 euro in mijn hand kreeg om op zoek te gaan naar zoiets, hmmm. Maar nee, dan nog niet.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
hogervp schreef:picassoke schreef:
Persoonlijk blijf ik erbij dat zulke maatregelen vrij nutteloos zijn, want meestal slaagt dit niet aan (wegens financiele situatie van de personen die met zulke oude wagens rijden (no offence) ) en als men het zou doen zou men het beter europees aanpakken, of zorgen dat het uitgegeven overheidsgeld in het land blijft (overheidswerken e.d.)
Neem van mij aan dat dat potje schoon leeg gaat Picassoke. En zoals ik zei het mes snijdt aan twee kanten: een aantal oude auto’s eruit en een paar dealers blij met wat extra omzet. Dat verhaal over belastinggeld dat wegvloeit moet je nog maar eens uitleggen. Het gaat hier om de omzet van lokale dealers. Welke fabrikant er extra verkoopt doet er niet direct toe.
Hetgeen ik bedoel is dat als je een C4P koopt bvb, dan gaat het eerst naar de dealer. Maar de dealer heeft maar een relatief kleine marge, dus het geld gaan naar citroen nederland, en zo via via gaat het naar frankrijk en uiteindelijk naar spanje naar het fabriek. Want een nieuwe C4P moet natuurlijk gemaakt worden, en daarvoor is er daar arbeid nodig en stukken, die ook in onderaanneming zitten ginder in frankrijk en spanje vooral. Dus de assamblagekost is erg groot, en die zit in spanje (en deels frankrijk)
Begrijp je wat ik bedoel?
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km