Goed, naast op Sportklassiek en Retro-Rides dan ook nog maar een topic over de GS hier, want dan kan ik in de toekomst jullie deskundigheid testen op technisch gebied.
Mijn naam is dus Siert, ik ben 5 jaar jonger als mijn GS en woon in Finland in de buurt van Helsinki. Ik heb me al weer een aantal jaar geleden op dit forum aangemeld omdat de GSA van een vriend die ik op dat moment veel gebruikte olie begon te lekken. Dit is uiteindelijk door van Bemmelen opgelost.
Ondertussen ben ik dus naar Finland verhuisd en afgelopen weekend heb ik deze GS aangeschaft.
De auto was zonder foto’s geadverteerd op de Finse Citroën club website waar ik zo af en toe eens keek of er een GS of GSA zou staan. Deze auto heeft slechts 51.000km gelopen. De auto werd in 1978 nieuw gekocht door een vrouw die de sleutels 10 jaar geleden aan haar dochter en schoonzoon heeft gegeven. Die zijn er vervolgens alleen trouw elk jaar mee naar het inspectiestation gereden. De auto heeft altijd binnen gestaan in het dorp waar hij is aangeschaft.
De linkerkant heeft wat kleurverschil vanwege een schade van 25 jaar geleden. Het ontbreken van parkeerdeukjes in de overgespoten linker kant, en redelijk veel parkeerdeukjes rechts suggereert dat de auto voornamelijk in de eerste 5 jaar van z’n leven is gebruikt.
Afgelopen zaterdag heb ik het ding gekocht en 220km over de snelweg naar huis gereden. Ik betwijfel of de auto ooit eerder zo ver van “huis” is geweest.
De auto staat sinds vanavond weer binnen gestald, en ik ben niet van plan de auto in de winter te gebruiken. Grappig detail is dat er bij de auto een set ongebruikte Michelin XZX spijkerbanden is uit 1978 Deze werden hier namelijk bij alle nieuwe auto’s geleverd maar de eigenaresse reed nooit in de winter. De zomerbanden vóór zijn zonder DOT nummer dus waarschijnlijk ook uit ‘78, de achterbanden hebben een DOT nummer: 10e week van ‘87
De distributieriemen zijn voor zover ik kan terug vinden nooit vervangen, en al zijn ze dat wel dan was dat niet in de laatste 20 jaar. Dat staat dus naast nieuwe banden bovenaan op het prioriteiten lijstje.
“Ik koos comfort”
De zwarte streep over het achterspatbord is niet origineel, maar wel heel oud en duidelijk om onheil te voorkomen en niet om het te verbergen. De keienvanger is ook zwart geverfd en daar zit wel wat roest aan, maar daar is dat ding ook voor! (wat niet betekend dat ik er niets aan zal doen)
En de kleine minpuntjes:
Hoekje achter het achterportier, deze plek zit aan beide kanten.
Passagiersdeur heeft wat rare plekken.
Het interieur is 100% in orde, ik heb net de stoelhoezen van de voorstoelen gehaald die daar sinds 1978 op hebben gezeten. Met de hoes over de achterbank was ik nog aan het knoeien toen een kennis net kwam om de auto naar zijn binnen slaapplaats te begeleiden
Ik twijfel nog over de welke banden aan te schaffen. Dat de originele Michelin’s het beste zijn is me wel duidelijk. De Finse leverancier van Michelin Classic banden vraagt hier echter 160,- per stuk voor. Via Longbridge tires in England zou ik ze voor 550,- kunnen “krijgen” inclusief verzendkosten. De prijs van Oldtimer bv is wel een stuk beter; 96,50 per stuk (alhoewel, niet op voorraad). Ik heb ze al ge-emailed of ze ook naar het buitenland versturen.
Neemt niet weg dat een set Michelin Energy’s in 175/65/15 nog steeds een flink stuk goedkoper zijn. Ik lees hier toch berichten van mensen die die maat gebruiken alhoewel ze mij wel erg breed lijken. Als Oldtimer voor een niet al te gek bedrag verstuurd heb ik liever de “goede” banden.
Kortom, ik weet het nog niet.
Ik ben van plan de auto vooral in de zomer te gebruiken voor wat langere trips. Mogelijk ook naar Nederland op en neer.
Schitterende GS!
Ik benieuwd of je ook foto’s van je GS in het mooie Finse landschap hebt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ziet er mooi uit en ik vind het 1 van de mooiste kleuren van dit bouwjaar.
Wacht echt niet te lang met het vervangen van de distributie en spanrollen. je zal niet de 1e zijn en zeker niet de laatse waarbij het knapt en de boel in de soep loopt.
Ik zal gewoon voor de orginele 145/15 banden van michelin gaan.
De 175 variant is veel te breed en stuurt ontzettend zwaar. Denk dat opsturen geen probleem zal opleveren.
Lukt het trouwens een beetje met de taal daar? Kan me voorstellen dat je dat niet even onder de knie krijgt. Lijkt me wel een prachtig mooi land om te gaan wonen.
Prachtig! Vind ‘t de mooiste kleur voor op een GS!
Citroënloos
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mooie wagen hoor, chapeau
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooi, mooi, mooi!
Prachtkleur ook!
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Welke kleur is het nou? Ik vind die motorkap nogal AC527, maar de rest is dan weer anders…
Erg mooi trouwens, veel plezier ermee!
Bedankt voor alle positieve reacties!
mkatgert schreef:Welke kleur is het nou? Ik vind die motorkap nogal AC527, maar de rest is dan weer anders…
Erg mooi trouwens, veel plezier ermee!
Links is hij 25 jaar geleden overgespoten zoals ik al schreef. Die Fins verf lijkt aanmerkelijk beter als de originele die veel valer is.
citro-power schreef:Wacht echt niet te lang met het vervangen van de distributie en spanrollen. je zal niet de 1e zijn en zeker niet de laatse waarbij het knapt en de boel in de soep loopt.
Ik ga (ik zou bijna zeggen helaas) eind van deze week op vakantie. Als ik daar van terug ben ga ik direct met de distributieriemen aan de slag. Tot mijn verbazing heeft de lokale automaterialensupermarkt ze op voorraad (alhoewel hun online voorraad systeem niet bepaald foutloos is).
citro-power schreef:Ik zal gewoon voor de orginele 145/15 banden van michelin gaan.
De 175 variant is veel te breed en stuurt ontzettend zwaar. Denk dat opsturen geen probleem zal opleveren.
Dat te zwaar sturen daar ben ik dus ook bang voor. Komt waarschijnlijk wel goed inderdaad, als het niet per post is dan wel met een “privé” transport
citro-power schreef:Lukt het trouwens een beetje met de taal daar? Kan me voorstellen dat je dat niet even onder de knie krijgt. Lijkt me wel een prachtig mooi land om te gaan wonen.
Nou ja, wat is lukken. Ik ben hier anderhalf jaar en doe m’n best. Dat je je hier met Engels prima kan redden is een voordeel en een nadeel…
Overigens, klopt het dat ik in m’n dashboard een waarschuwingslampje heb voor een mistlamp, maar geen mistlamp schakelaar en ook geen mistlamp???
Ik neem aan dat deze alleen op bepaalde modellen of in bepaalde landen zat?
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Siert schreef:
Links is hij 25 jaar geleden overgespoten zoals ik al schreef. Die Fins verf lijkt aanmerkelijk beter als de originele die veel valer is.
Dat had ik gelezen ja, maar rechts en aan de achterkant vind ik hem ook weer donkerder dan de motorkap. Mocht je ooit de kleurcode onthouden (tegen het schutbord aan de bijrijderskant als ik me niet vergis) dan ben ik benieuwd!
De kleur lijkt ook nogal lichtgevoelig, toen ik eerder vanavond naar de auto liep had ik namelijk het idee dat de achterklep juist lichter is als de rest van de auto. Ik zal proberen te onthouden die kleurcode op te zoeken en hier te posten…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In de jaren ‘70 hadden ze ook DOT-nummers op banden, dus waarschijnlijk zijn je banden de orginele van 1977, net als de auto.
Vanaf modeljaar 1977 kwam het “nieuwe” dashbord met de “normale” klokken. Daar zitten altijd controlelampjes voor mistlampen in, ook al zijn de lampen zelf er niet (op een X3 wel natuurlijk).
“Wat kleurverschil”
Verder heel mooie auto hoor! Ben er maar zuinig op.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als ze al die jaren heeft staan kleurverschieten zonder dat er veel op gepoetst is, dan zit er lak zat op om eens wat met de commandant te stoeien. Daarna mooi in de was zetten en kijken hoe het er dan uit ziet.
Leuke GS. En helemaal zeldzaam dat het oorspronkelijke interieur nog intact is. Daar zou ik weer een net setje hoezen omheen leggen om dat zo te houden. En dan mooi pronken met het echte werk bij de Citroënbijeenkomsten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
DriverD schreef:“Wat kleurverschil”
Ach ja Ik vindt het eigenlijk wel mooi in een zekere zin; dat je kunt zeggen ja dat komt omdat het ding 25 jaar geleden een keer tegen een paaltje is gereden.
Midfriesland schreef:Als ze al die jaren heeft staan kleurverschieten zonder dat er veel op gepoetst is, dan zit er lak zat op om eens wat met de commandant te stoeien. Daarna mooi in de was zetten en kijken hoe het er dan uit ziet.
Ik heb een hekel aan auto’s poetsen maar je hebt helemaal gelijk en ik doe het vast binnen afzienbare tijd.
Midfriesland schreef:Leuke GS. En helemaal zeldzaam dat het oorspronkelijke interieur nog intact is. Daar zou ik weer een net setje hoezen omheen leggen om dat zo te houden. En dan mooi pronken met het echte werk bij de Citroënbijeenkomsten.
Daar ben ik dus nog niet over uit. Ik vind het leuk dat het oorsponkelijk interieur zo goed is, maar daarom wil ik daar graag ZELF plezier van hebben; ik weet dat het van slechte kwaliteit is en dus snel slijt, maar om het nu te verbergen om het mooi te houden voor een paar puristen op een Citroën club meeting of een hypothetische volgende eigenaar, dat staat me eigenlijk tegen.
Ik denk dat ik de bekleding afgedekt ga houden wanneer de auto niet gebruikt wordt, ondanks dat er in de parkeergarage weinig zonlicht is lijkt me geen licht beter. Verder wil ik zo’n monteurshoes in de auto leggen. Maar ik ga toch niet op een stoelhoes zitten blij zijn dat ik zo’n mooi stoel onder die hoes heb. Ik ben niet van dat type de auto het liefst in een glazen koepel zou zetten om er naar te kijken.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
ik heb er energy’s in de maat 145 65 r15 onder laten zetten en bevalt me uitstekend. Enige “nadeel” is dat ze wat platter zijn dan de xzx-en. Ziet er dus wat kaler uit. En volgens mij heb ik wat meer grip. Vooral in bochten goed merkbaar.
My other car is a broomstick.
Mooie wagen ! Die roest en andere onderhoudspunten (distributieriem en banden) daar zou ik zeker iets aan doen. Aan die parkeerdeukjes en het duidelijke kleurverschil niet. Het geeft de auto karakter. Maar dat is mijn mening
Schijt aan originaliteit.