Mensen,
Bij remmen trilt mijn auto. Ook op snelheid een pulserende trilling, soms meer (wanneer het warm is). Lage snelheid in hoge versnelling voel ik heel lichtjes de auto in rijrichting ‘schudden’, alsof er een onzichtbare aanhanger achter hangt die ‘duwt/trekt’.
Ik dacht dat het trillen van de auto wellicht door de achterbanden zou komen of door kromme schijf. Bij remmen trilt het echter niet in het stuur en ik heb de auto omhoog gehad waarbij de voorwielen keurig ronddraaiden. De achterwielen daarentegen niet. Bij ronddraaien loopt ‘t wiel halverwege iets aan, daarna weer vrij rond. Bij koud remmen zakt de achterkant, alsof de trommels meer remmen dan de schijven. Ook trekt de handrem naar 1 kant.
Zou eea met elkaar in verband kunnen staan? Schoenen te strak oid? Of lagers?
Alvast dank.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Helemaal niemand enig idee? Of… ?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
motorrubbers checken en wellicht een onbalans in je aandrijfas (en)
hallo,
dat had ik bij mijn vorige ZX ook. Dat zijn de motorrubbers die versleten zijn. De aandrijfassen hebben er ook iets met te maken maar in mindere mate. Ik heb mijn aandrijfassen toen vervangen en had nog steeds, weliswaar iets minder. laat ons zeggen dat het met 20% verminderd was.
Iets later, toen de assen er langer op zaten kreeg het weer harder en harder. Uiteindelijk kon ik het alleen nog verhelpen, wanneer mijn vriendin met de wagen reed was er niets meer aan te doen.
Waarschijnlijk heb je dan ook last bij het vertrekken, waardoor de wagen precies schuddert?
groeten jochen
Als het de motorsteun rechtsboven is kun je eens kijken of je daar een wig tussen kan drukken. De steun heeft dan minder ruimte voor speling. Als het dan weg is weet je wat het is.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Heeft niks met motorsteun te maken,
Er zit zoals jezelf al aangaf, onbelans in te trommels achter, Een bekend probleem, goede 2e hands trommels zijn ook moeilijk te vinden.
Take it or leave it zoiets
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
als het de remmen zijn kan je in plaats van sloop er gewoon twee nieuwe trommels opzetten (120 euro per set) en remschoenen (27 euro per set).
hier de link: http://www.autopartsonline.nl
groeten!
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
je rem kan ook aan 1 kant aanlopen… of blijven hangen. zoals ik in het andere topic al zei.
vooral omdat je handrem maar aan 1 kant echt oppakt.
Aaah, kijk, bedankt mensen! Mijn vermoeden (na ff onderzoek) wbt trommels en handrem blijkt de juiste denk ik zo gezien de reacties. Mijn dank voor het meedenken! Zal me daar op gaan concentreren. Even voor de duidelijkheid, alleen trommels vervangen is geen optie? Zit niet zo heel ruim bij kas namelijk (als het beter is ook schoenen te vervangen doe ik het zeker, daar niet van)
Status Quo schreef:
je rem kan ook aan 1 kant aanlopen… of blijven hangen. zoals ik in het andere topic al zei.
vooral omdat je handrem maar aan 1 kant echt oppakt.
Bij de APK (alweer ff terug) is 1 kabel vervangen. Na een poosje begon het genoemde euvel. Kan ik de remmen achter afstellen? Heb bij de vorige zx de handremkabels eens vervangen, meen dat die direct de schoenen aantrekken? En dus af te stellen zijn…? De handrem RA trekt harder dan LA.
Als hij blijft hangen, aan 1 kant, moet dit merkbaar zijn in scheef trekken in rechte lijn denk ik? En bij remmen? Of is daar de remkracht vd trommels tov de schijven te laag voor.
Dank voor de respons iig!
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
als je de trommels nieuw erop zet zou het zonde zijn niet de schoenen te vervangen lijkt mij. Het is het belangrijkst dat je veilig kan remmen.
Nu zeg je dat het euvel begon nadat er apk dingen vervangen zijn, dan zou ik eerst even kijken of het daaraanligt voordat je de hele reutemeteut vervangt. Ik denk dat de kabels wel in te stellen zijn, op deze manier kan je aardig wat pegels besparen aangezien je krap bij kas zit (wie niet).
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
david.tb schreef:
Status Quo schreef:
je rem kan ook aan 1 kant aanlopen… of blijven hangen. zoals ik in het andere topic al zei.
vooral omdat je handrem maar aan 1 kant echt oppakt.Bij de APK (alweer ff terug) is 1 kabel vervangen. Na een poosje begon het genoemde euvel. Kan ik de remmen achter afstellen? Heb bij de vorige zx de handremkabels eens vervangen, meen dat die direct de schoenen aantrekken? En dus af te stellen zijn…? De handrem RA trekt harder dan LA.
Als hij blijft hangen, aan 1 kant, moet dit merkbaar zijn in scheef trekken in rechte lijn denk ik? En bij remmen? Of is daar de remkracht vd trommels tov de schijven te laag voor.
Dank voor de respons iig!
Met trommelremmen kan je met de handrem makkelijker een handrembochtje maken dan met schijven heb ik ondervonden
Als rechtachter is vervangen ( kabel ) dan en die trekt meer dus dan de andere kant zou ik daar ook nieuwe kabel in doen. Dat was bij mij ook het geval. Bij mij ( ik had wel schijven) kon je hem onder de middenconsole met sleutel 13 gewoon opstpannen.
Zit zo een ding die van 1 naar 2 kabels gaat, en die ging dan scheef staan om het remverschil tegen te gaan omdat 1 kabel nieuwer was.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
spelling in de ophanging, remschijven krom. keuze zat even lang de garage om spelling ed te laten controleren
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
citroënmonteurtje schreef:spelling in de ophanging, remschijven krom. keuze zat even lang de garage om spelling ed te laten controleren
Remschijvenkrom uitgesloten want hij trilt niet in het stuur en het komt achter weg, deze kar heeft trommels achter dus tja…..
De enige ander iets kan je achterasrubbers zijn, maar dan ze de klachten wel anders.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Wanneer ik weer eens vrij ben ga ik aan de slag en laat ik het weten. Bedankt voor alle input.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Veel werk, weinig vrije tijd De rechter trommel is licht ovaal, een kennis met een Escort (:x) die zijn onderhoud zelf doet adviseerde gewoon een nieuwe trommel te monteren wat in mijn ogen ook de meest logische keuze is omdat het euvel anders blijft zoals het is ondanks afstellen van (hand-) rem.
Volgens hem (en mij) betreft het enkel de rechter want een licht trekken naar rechts is bespeurbaar. Links geeft ook geen geluid bij vrij draaien.
Dat is dus ook juist de kant waar de handremkabel vervangen is. Enige logica binnen dit verhaal ontgaat mij (volgens ‘hem’ was de trommel ovaal en merk ik het nu pas) maar volgens hem is vervangen van de trommel een pokkeklus en hij heeft de komende maanden geen tijd.
Nu heb ik zelf bij de vorige ZX eens de handremkabels vervangen en dat was in 5 uurtjes ( ) gepiept -in de winter, dat wel-. Trommel vervangen lijkt mij niet zo’n zware grote klus, iemand ervaring mee?
Ik las ergens dat je de remschoenen van buiten kunt afstellen, met een stelschroef, om ze los van de trommels te krijgen. Is dat idd zo? En moeten de handremkabels helemaal uitgedraaid worden zodat de schoenen 100% in ruststand terug staan?
Gaarne uw advies.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Wiel slagje los zetten, op bokken plaatsen, wiel afnemen, handrem af zetten (dus in vitesse zetten en een blokje voor en achter de voorwielen), Torx schroeven uit de remtrommels draaien, achteraan zit er een een rubber of plastiek dopje op de ankerplaat wat eruit kan en daarachter zit het stelmechanisme dat je met een schroevendraaier kunt terugstellen.
Neem een hamer en tik voorzichtig de remtrommel van zijn plaats.
Monteren in omgekeerde volgorde alleen het stelmechanisme laat je ongemoeid, dat stelt zichzelf.
Tijd? Half uur?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017