1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Motorwissel, na aanrijding nwe voorruit, waar kitten?
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 26 mei 2009 04:06 PM

Met hemelvaart ben ik begonnen met de geplande motorwissel. De week ervoor had ik al de ‘nieuwe’ 23 motor en daar al aan gewerkt: carterontluchtingsfilter schoongemaakt, achterplaatje kop er af gehad en met nwe pakking gemonteerd, net als met het waterpomp blok, verdelerhuis nokkenaskeering vervangen, oliekoeler van nwe rubbers voorzien, distributie pakking vernieuwd en de motor een hittebestendig verfje gegeven. Niet echt de juiste kleur maar wel een standaard (remmen) verf spuitbus.

zie
en verder..

Pas vrijdagochtend de DS in de garage kunnen zetten, nadat de traction en een hoop zooi er uit gesleept was.
Met hulp de hele dag bezig geweest om alles om de oude motor los te nemen. Op zaterdag alleen nog 2 uurtjes werk en de motor kon er uit:

Gisteren de drukgroep verwijderd en de koppelingsplaat bekeken! Shocked

tot op de klinknagels versleten en alle veren zitten los, enkele beschadigd (moeten er in) en zelfs een gebroken:

Ik heb gelukkig een nieuwe set klaar liggen omdat ik de koppeling niet meer vertrouwde en op advies van jullie. Maar nu zitten er ook wat voelbare sporen in het vliegwiel:

Ik zal ik dit moeten laten afdraaien zeker?

Dat deze motor zeer vermoeid is blijkt wel uit het feit dat ik het vliegwiel kon ronddraaien aan de inbussleutel (om de drukgroep te demonteren) terwijl de bougies er nog in zitten….

Als de DS weer rijdt ga ik deze motor beter bekijken om te zien wat er (nog meer) mis mee is.

wordt vervolgd…...

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 mei 2009 05:16 PM
  [ # 1 ]

Goed bezig!
Waar vinden we de verdere foto’s?

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 mei 2009 05:22 PM
  [ # 2 ]

Vliegwiel lekker laten zitten, van afdraaien krijg je in de regel alleen maar ellende in het geval van een DS…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 26 mei 2009 05:54 PM
  [ # 3 ]
waterman771 schreef:

Vliegwiel lekker laten zitten, van afdraaien krijg je in de regel alleen maar ellende in het geval van een DS…

Want dan zou je een dikkere (wat je er af draait) koppelingsplaat moeten nemen?
Vliegwiel moet er overigens wel van af en op de ‘nieuwe’ gemonteerd.

DriverD, hier vind je de andere foto’s:
 

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 26 mei 2009 06:00 PM
  [ # 4 ]

Leuk, die dekseltjes van de remmenreiniger (?) als afsluitdoppen op je inlaatbuizen! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2009 12:55 PM
  [ # 5 ]
camemBert schreef:
waterman771 schreef:

Vliegwiel lekker laten zitten, van afdraaien krijg je in de regel alleen maar ellende in het geval van een DS…

Want dan zou je een dikkere (wat je er af draait) koppelingsplaat moeten nemen?
Vliegwiel moet er overigens wel van af en op de ‘nieuwe’ gemonteerd.

DriverD, hier vind je de andere foto’s:
 

Nee. Je drukgroep komt nu verder van het druklager af. Dat is als ze de rand waar de drukgroep op rust ook netjes even veel afdraaien als het midden. Je moet dan de gaffel opnieuw afstellen. Ik heb het bij mijne nooit helemaal goed gekregen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 mei 2009 03:33 PM
  [ # 6 ]
camemBert schreef:
waterman771 schreef:

Vliegwiel lekker laten zitten, van afdraaien krijg je in de regel alleen maar ellende in het geval van een DS…

Want dan zou je een dikkere (wat je er af draait) koppelingsplaat moeten nemen?
Vliegwiel moet er overigens wel van af en op de ‘nieuwe’ gemonteerd.

DriverD, hier vind je de andere foto’s:
 

Nee, je zou dan evenveel van het deel er omheen moeten afdraaien. (max. 0,5 mm)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 mei 2009 04:03 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Nee, je zou dan evenveel van het deel er omheen moeten afdraaien. (max. 0,5 mm)

Zou ik dan gewoon met dit gegroefd vliegwiel kunnen rijden?
Ik schat dat er zo’n 0,2 mm af moet om de oppervlakte vlak te krijgen.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2009 04:31 PM
  [ # 8 ]

Ik zou een goede gebruikte zoeken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 mei 2009 04:41 PM
  [ # 9 ]

Zou ik ook doen. Ik heb alleen maar ellende gehad met afgedraaide vliegwielen… zie o.a. het verhaal van bogaard.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 mei 2009 05:38 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Ik zou een goede gebruikte zoeken.

Ik heb er een te leen, wat zou die mogen kosten?

waterman771 schreef:

Zou ik ook doen. Ik heb alleen maar ellende gehad met afgedraaide vliegwielen… zie o.a. het verhaal van bogaard.

Zelfs al bij 0,2mm er af?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2009 06:57 PM
  [ # 11 ]

Tsja, Ik weet het niet. Als alles weer in de auto zit en hij ontkoppelt niet…zoals bij mij….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10461
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 mei 2009 03:11 AM
  [ # 12 ]
camemBert schreef:
jantje1948 schreef:

Nee, je zou dan evenveel van het deel er omheen moeten afdraaien. (max. 0,5 mm)

Zou ik dan gewoon met dit gegroefd vliegwiel kunnen rijden?
Ik schat dat er zo’n 0,2 mm af moet om de oppervlakte vlak te krijgen.

Al vrij snel krijgt de plaat ook groeven, die dan dus precies in die van het vliegwiel passen. Als de groeven maar een paar tiende mm zijn zou ik er niet mee zitten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 29 mei 2009 08:02 PM
  [ # 13 ]

Nu de motor los van de bak is, zie ik dat het oude druklager er anders uit ziet dan het nieuwe:

D. Sassen noemt de oude de versterkte versie, of zijn ze echt niet door elkaar te gebruiken?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 mei 2009 08:45 PM
  [ # 14 ]

Heb je dat al aan Dirk Sassen gevraagd?

Citroen!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 29 mei 2009 09:05 PM
  [ # 15 ]
DriverD schreef:

Heb je dat al aan Dirk Sassen gevraagd?

heb ik op zijn site gezien:

 

en bij Citroworld zit het verschil in: voor of na ‘71:

 

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook