Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij mijn 2.1TD met mechanische pomp hoort het Purflux dieselfilter. Rechtsonder op deze foto:
1. Onderaan het filter bungelen twee draadjes met een stekker eraan. Ik neem aan dat dit voor de sensor water-in-diesel is. De draadjes zijn zo’n 15 cm lang en ik kan nergens in de buurt een contrastekker vinden. Wie weet waar ik moet zoeken?
2. Ik heb chronisch last van lucht in de diesel bij het starten. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een lek membraan in het filterhuis hiervan de oorzaak kan zijn. Hoe kom ik daarbij? Het zwarte metalen deksel met de ronde knop eraf? Hoe?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Of ze nou voor het water zijn of voor je dieselfilter is leeg weet ik niet.
Dus daar kan ik je niet mee helpen.
Er staan op internet wel beschrijvingen hoe je die open kan krijgen.
Is niet zo heel moeilijk.
Daar zit een filter in die zou ik dan ook meteen even vervangen.
Maar weet je zeker dat het in het filter zit en niet in de brandstofslang zelf?
En anders moet je het alom bekende doorzichte slangetje er tussen zetten.
Zien of je luchtbellen ziet gaan.
Dan verplaatsen in het brandstof traject om te kijken waar het stopt.
Dan weet je waar de lucht vandaan komt…
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
heb hetzelfde gehad met mijn 21td uit 95, het filterhuis vanonder dicht maken en kontakt gewoon los in de motor ruimte laten liggen, probleem was opgelost, komt dikwijls voor dat ze daar lekken aan het kontakt voor het water.
xm 21td 95’
Op de foto zie je bij de onderste omcirkeling twee pijpjes . Waar zijn deze voor? zie ook mijn vraag bij wat zijn deze op het forum
Age
Dieselvoorverwarming
Ouwe mopperkont
Re: Vraagjes over dieselfilter
Brian schreef:2. Ik heb chronisch last van lucht in de diesel bij het starten. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een lek membraan in het filterhuis hiervan de oorzaak kan zijn. Hoe kom ik daarbij? Het zwarte metalen deksel met de ronde knop eraf? Hoe?
In Frankrijk kun je bij de Norauto, revisie setjes kopen voor dit type brandstoffilter, kost c.a. 10 euro, altijd handig om mee te nemen als je toch een keer in Frankrijk ben
Die 2 pijpjes van de voorverwarming, bovenop zit een wit stukje kunstof, met een soort zegering, dit is een thermostaat. Hier gaat het vaak lekken en word er lucht aangezogen, wip de zegering eraf, trek het thermostaatje eruit, nieuwe O-ringen erop en je kan de voorverwarming weer aansluiten. Met verwarmde diesel loopt de motor rustiger en stiller, de exacte werking van de thermostaat ontgaat mij, maar ik neem aan om de voorverwarming uit te schakelen/beperken bij een te hoge kvs-temperatuur, er staat namelijk 98C op.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
dappieman schreef:Of ze nou voor het water zijn of voor je dieselfilter is leeg weet ik niet.
Dus daar kan ik je niet mee helpen.
Iemand die weet waar die stekker in moet?
dappieman schreef:Er staan op internet wel beschrijvingen hoe je die open kan krijgen.
Is niet zo heel moeilijk.
Daar zit een filter in die zou ik dan ook meteen even vervangen.
Dan hebben we het volgens mij over het filterhuis eraf halen. Maar kom je zo bij het membraan? Dar zit volgens mij onder die knop. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Niemand die hier ervaring mee heeft?
dappieman schreef:Maar weet je zeker dat het in het filter zit en niet in de brandstofslang zelf?
En anders moet je het alom bekende doorzichte slangetje er tussen zetten.
Zien of je luchtbellen ziet gaan.
Dan verplaatsen in het brandstof traject om te kijken waar het stopt.
Dan weet je waar de lucht vandaan komt…
Het doorzichtige slangetje heb ik er al inzitten. Op de foto zie je het boven aan zitten. Daar zit nooit lucht in. De slangenklemmen daarna tot de pomp zijn onlangs nog gecheckt. Toch weer iedere morgen lucht in de pomp. Bij het pompen wordt de knop ook niet meer echt ‘hard’. Schijnt een symptoom van het lekke membraan te zijn.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
We zijn er inmiddels uit dat de sensor voor water-in-brandstof is.
(en ik zag net in de documenten dat die 3 sensoren op je waterhuis voor water-stop-lampje, water-temp-meter, en de middelste is voor je EGR systeem).
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is er nu niemand die weet waar de stekker onderaan in moet en hoe ik ‘deksel’ nr. 11 er af krijg?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
volgens mij gaat dat er niet af zonder brokken te maken, dat contact onderaan moet je er tussen uit laten en dicht maken , bij mij was dat de oorzaak dat hij moeilijk startte, hij zoog lucht langsdaar,
xm 21td 95’
niet alleen de sensor, maar ook het afwaterkraantje kan lekken.
Dop nummer 11 zou ik ‘gewoon’ demonteren zoals besproken; lipjes terug vouwen
Ouwe mopperkont
Ik had een soortgelijk probleem bij mijn Xantia TD…
Ik heb toen een standaard doorzichtig slangfilter van een Mercedes -?- gemonteerd en de standaardfilter buitengesloten.
Wordt de diesel misschien alleen niet meer voorverwarmd…
Was altijd gezeur met dat ding. Is vervangen, schoongemaakt, meerdere malen afgetapt en gedicht met vloeibare pakking.
Die sensor was bij mij ook afgekoppeld…
Met dat slangfiltertje had ik nooit problemen…haha.
Niet de oplossing maar wel handig (tijdelijk/nood) alternatief.
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.
Die in-lijn doorzichtige filters zijn gewoon universeel. De voorverwarming bevindt zich niet in het filterhuis hoor Alleen bij de nieuw type diesels met een Lucas Epic pomp.
Ouwe mopperkont
www.citrofiel.tk schreef:Ik had een soortgelijk probleem bij mijn Xantia TD…
Dat was waarschijnlijk ook weer een O-ring in het thermostaatje van de voorverwarming.
Vandaag zitten klooien aan een Saxo 1.5D waar ook lucht werd aangezogen, en ook in het filter/voorverwarmhuis van dit type motor zit een zelfde soort thermostaatje als in jouw Xantia en XM2.1D/TD. De O-Ring was hard geworden en dichtte niet meer af, nieuwe O-ring erin en probleem verholpen, ben er wel even zoet mee geweest