



Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
De GTi draait sinds kort onregelmatig stationair. Zowel op benzine als LPG. Het rare is dat het niet altijd zo is…. De ene keer loopt ie goed, de nadere keer slaat ie af (vooral na overschakelen op LPG).
Het toerental jojo’t dan echt, van hoog tot bijna afslaan. Op LPG pakt de CX slecht op, beetje bonkerig.
Klinkt als ontsteking, maar dan zou het een constant probleem moeten zijn? Bougies, verdelerkap en kabels zijn recent vervangen.
In welke richting moet ik denken?
Ken de oude gti modellen niet zo goed maar bij de 25gti komt dit nogal eens voor, meestal vacuum probleem! vooral het aanzuig rubber kan scheuren zonder dat je het ziet, kun je lang naar zoeken. Wat goed werkt is met remreiniger spuiten op verdachte plekken, bij lage gaat de motor harde lopen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Kijk, dat is een goede tip, ga eens aan de slag met remmenreiniger!
De “extra luchtschuif” kan, als deze geheel of gedeeltelijk blijft openstaan, ook de genoemde symptomen geven.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
citroen23 schreef:De “extra luchtschuif” kan, als deze geheel of gedeeltelijk blijft openstaan, ook de genoemde symptomen geven.
Dat denk ik niet, dit geeft gewoon verhoogd stationair bij L-jetronic.
fluidphreak schreef:citroen23 schreef:De “extra luchtschuif” kan, als deze geheel of gedeeltelijk blijft openstaan, ook de genoemde symptomen geven.
Dat denk ik niet, dit geeft gewoon verhoogd stationair bij L-jetronic.
heb ze vroeger wel eens vervangen tijdens m’n stage als je ‘m dan demonteerde kon je zien dat het schotje 1/2 bleef openstaan. Bovendien zijn deze makkelijk te controleren: is de motor eenmaal warm probeer er dan maar eens doorheen te blazen. lukt dit dan is het foute boel. tevens kun je bij warme motor er een doekje inproppen: hoe hij rijd/reageerd hij dan ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je hebt wel gelijk dat hij vaak open blijft staan, maar toch mag je mij uitleggen hoe dit de genoemde symptomen geeft: de luchtmeter meet deze extra lucht namelijk gewoon.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Die extra luchtschuif, waar zit die?
Fluidphreak, jij hebt toch ook Carbalt LPi? Bij laat jij je wagen afstellen? Ik meende Gert de Jong?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Extra luchtschuif zit midden achterop het blok, tussen twee luchtslangen. Als je het reservewiel weghaalt zie je ‘m zo zitten. Nogmaals, hij doet precies hetzelfde als de gasklep, dus het kan niet de oorzaak zijn.
Ik heb ook Carbalt LPi inderdaad. Het pendelen tussen langzaam en snel stationair herken ik wel, maar alleen op LPG en in geringe mate. Het schijnt aan de manier van terugkoppeling via de lambda-sensor te liggen. Als je het ook op benzine hebt moet het een bredere oorzaak hebben zou ik zeggen. Valse lucht zou ik zeker controleren.
Mijn CX is in onderhoud bij Gert de Jong inderdaad.




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
In de weer geweest met remmenreiniger, geen resultaat. Koppeling en luchtschroef een beetje bijgesteld, Pakt nu beter op en afslaan is voorbij maar helemaal lekker is het niet. Loopt rauw.
Neem aan dat de ontsteking op tijd te zetten is met een strobo?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heeft iemand de kleppen al gesteld van dat ding??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Bij dat ding zijn ongeveer 7000 km geleden de kleppen gesteld, na vervanging koppakking.
Is dat zelf een beetje te doen en moet ik nog rekening houden met gas tov de standaard afstelling?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Na 7000 km mag het wel weer eens. Je kunt het goed zelf doen, maar je moet wel weten wat je doet. Ik gebruik zelf de standaard afstelling, dan loopt-ie het beste.