Idd, superbasic, zo vind ik ze ‘t mooist. Wat betreft dat achterlicht, dat begrijp ik ook niet goed. Er zitten wel degelijk lampjes in de onderste “vakjes” van de achterlichtunits. Bij mijn 20RE zit op die plaats het mistlicht. Ik moet het nog is uitvissen allemaal…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
slichte mins schreef:Idd, superbasic, zo vind ik ze ‘t mooist. Wat betreft dat achterlicht, dat begrijp ik ook niet goed. Er zitten wel degelijk lampjes in de onderste “vakjes” van de achterlichtunits. Bij mijn 20RE zit op die plaats het mistlicht. Ik moet het nog is uitvissen allemaal…
Volgens mij hebben de oudste CX’en aparte achterlichten en remlichten. Achterlichten in de onderste en remlichten in de bovenste vakjes (of andersom?). Latere bouwjaren hebben bovenin duplolampjes en onderin mistlichten. Vanaf welk bouwjaar, dat weet ik niet.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Vroege CX-en hebben nog een gescheiden remlicht en achterlicht, welke onder/boven zit weet ik zo ff niet. Bij latere CX-en (ook al Serie1) is dit vervangen door:
- gecombineerd rem/achterlicht (zo’n bolletjeslamp met 2 gloeidraden), dacht bovenste rode deel
- mistachterlicht - dacht dus onderste deel
Mijn CX (eind 1978, modeljaar 79) is volgens mij nagenoeg niet voorbereid op mistlicht:
- wel verklikkerlichtjes voor mistlichten vóór en achter in het instrumentenpaneel
- maar bijv. geen eens “loze” knoppen onder de rechtersatelliet.
- dan vraag ik me ten zeerste af, of er wel bekabeling voor ligt.
Gelukkig is mijn CX een mooi-weer-auto en gaat die bij zulke extreme mist (zicht < 50m) de weg niet op. Moet je eigenlijk sowieso niet doen, maar zeker niet voor de hobby, toch
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Daarnet het instrumentenpaneel gedemonteerd om een losgekomen snelheidskabel weer vast te zetten. Maar hoe in hemelsnaam bevestig je die metalen plaatjes weer aan het paneel? De veren zijn mijn inziens bedoeld om het geheel naar voren te trekken, maar ik zie niet hoe ik het kan bevestigen aan de onderzijde van het instrumentenpaneel. Iemand al ooit gedaan?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Had hetzelfde nadat ik mijn dashboardlampjes had vervangen. Die metalen plaatjes krijg je niet meer teruggeplaatst. Hoeft ook niet, de boel blijft prima zitten zonder.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Eindelijk op de baan! Het heeft wat langer geduurd vanwege een probleempje met de DIV. Het type op de keuringspapieren kwam niet overeen met de homologatie. Op het gelijkvormigheidsattest staat bij type nl. “MA-MB” ipv “CX2000”.
Maar nu alles in orde dus. Rijdt super, veert beter als de 20RE, en minder ‘kraakjes’ ook. Alleen het stuur is wennen. Zware arbeid zonder diravi en het lijkt wel of ik de ‘tandjes’ van de tandwielen in het stuurhuis voel. Sturen gaat niet vloeiend, het lijkt wel of het in stapjes gaat. Moet zo’n stuurhuis misschien gesmeerd worden?