Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, hoe gek het ook klinkt, dat mag.
Zie ook hier: http://www.politie.nl/KLPD/veel_gestelde_vragen/Wanneer_mag_een_politieauto_te_hard_rijden.asp
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
En als we er nog steeds vanuit gaan dat de motorrijder aanzienlijk te hard heeft gereden (ik weet dat niet, maar voor het voorbeeld), wordt dat wel meegnomen in de schuldvraag?
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zal onderzocht worden. Omdat er een overheidsvoertuig bij betrokken is, zal er altijd een onderzoek door de technische dienst van de politie volgen. Daar word ook de schuldvraag in bepaald.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
waterman771 schreef:Dat zal onderzocht worden. Omdat er een overheidsvoertuig bij betrokken is, zal er altijd een onderzoek door de technische dienst van de politie volgen. Daar word ook de schuldvraag in bepaald.
Bedankt jongens voor jullie meedeleven,mn moeder van 82 die bij mij in de wagen zat kon gewoon haar R voorportier openen en werd opgevangen door eigenares van winkel op de hoek,ik werd “eruitgeknipt"door de brandweer,maar het doet verschrikkelijk veel pijn het aanhoren van het uitknippen van 3 portieren(lv-rv en la)en het noodzakelijk “slopen” van mn 18jr.XM die je koestert ( .zodoende kon ik op een plank eruit>ambulance.Inmiddels heb ik kontakt gehad met de 24jr.motormuis in het VU en maakt het gezien de omsatndigheden goed!krijgt 2 operaties:arm en kaak.Hij was NIET in duty,doch op terugweg>buro/kazerne!Was deze zomer van plan om met de caravan richting Wit-Rusland te gaan,maar ja met de fiets gaat moeilijk dus eerst maar (ff) een andere XM liefst van het forum ivm historie.een 1995 turbo?of wat is aan te raden ipv mn 2.0L 8 klepper.?Groetjes Regino.
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo te zien is de schade (los van het materiele) vervelend maar iedereen heeft het gelukkig overleefd, waarschijnlijk zonder blijvende schade.
Ik kan me voorstellen dat de Marechaussee een ontheffing heeft om daar te rijden, maar het lijkt mij vreemd als dat van invloed is op de schuldvraag. Er kan immers niet redelijkerwijs verwacht worden dat je daar rekening mee houdt, al helemaal niet als de motor harder rijdt dan toegestaan. Er kan namelijk wederom redelijkerwijs niet van je verwacht worden dat je kan weten dat er iemand aankomt met ontheffing voor maximum snelheid en rijden op tramrails, toch.
Forum XM…. de auto van Ree misschien?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6501
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Of die van mij…
Ik denk inderdaad niet dat het invloed heeft op de schuldvraag. Als ik bv. op een eenrichtingsweg tegen de rijrichting in rijd en betrokken raak bij een verkeersongeluk, dan ben ik ook niet per definitie schuld aan het ongeluk. Ik zal dan best een boete krijgen voor het rijden tegen de rijrichting in, maar beide gebeurtenissen staan dan los van elkaar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Ik kan me voorstellen dat de Marechaussee een ontheffing heeft om daar te rijden, maar het lijkt mij vreemd als dat van invloed is op de schuldvraag. Er kan immers niet redelijkerwijs verwacht worden dat je daar rekening mee houdt, al helemaal niet als de motor harder rijdt dan toegestaan. Er kan namelijk wederom redelijkerwijs niet van je verwacht worden dat je kan weten dat er iemand aankomt met ontheffing voor maximum snelheid en rijden op tramrails, toch.
Ik denk dat je daar zeker een heel goed punt te pakken hebt. Overigens, als die motorrijder buiten dienst was, op weg naar huis/kazerne, dan heeft hij zich dus wél aan het RVV te houden, en hoort ie niet op die trambaan… Maar goed, daar krijgt de TS zijn wagen niet mee terug.
Gelukkig dat het met de gewonden al wat beter gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Specifieke overheden hebben idd ontheffing voor bepaalde verkeersregels. Dwz ze mogen harder rijden dan plaatselijk toegestaan en op plekken waar jij en ik dat niet mogen.
WEL is het zo dat de gewone regels blijven gelden en dat de bestuurder persoonlijk verantwoordelijk blijft.
Het is echt niet zo dat als een politie wagen/motor met 100 tegen het verkeer in rijd en op jou klapt, jij dus schuldig bent. Of er nu bijzondere signaal voering aanstond of niet, ze mogen het doen, maar bij aanrijdingen zijn er wel de gewone consequenties van toepassing.
Of men het te vaak doet en onverantwoord is een heel ander verhaal en is bijna nooit goed te beoordelen.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ik weet uit ervaring hoe het is om met motoragenten samen te werken, het is een zeer veel eisende baan, met heel veel risico, deze mensen hebben een zeer goede opleiding gehad en kunnen lezen en schrijven met hun motor. En dat het hard gaat, jazeker, 200kmh is niet ongewoon, alleen niet!! Binnen de bebouwdekom natuulijk. (Bij een colonne, komt naast de KLPD ook nog de gemeentepolitie helpen en gaan de stoplichten, op het trajekt op groen.)
Maar goed, een ongeluk zit in een klein hoekje.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Mijn buurman en ik hebben ook nog een XM staan, een XM tct automaat exclusive brunequad ‘95. Met wat werk.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
eXpelliarMus schreef:Mijn buurman en ik hebben ook nog een XM staan, een XM tct automaat exclusive brunequad ‘95. Met wat werk.
Wat is wat werk?Heb je een foto o.i.d.?Maar is wel een automaat hé?
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Regino schreef:eXpelliarMus schreef:Mijn buurman en ik hebben ook nog een XM staan, een XM tct automaat exclusive brunequad ‘95. Met wat werk.
Wat is wat werk?Heb je een foto o.i.d.?Maar is wel een automaat hé?
Voor bumper moet vervangen worden, staat al een andere klaar. zij is al wel voor een groot gedeelte over gespoten en netjes gemaakt.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
eXpelliarMus schreef:Regino schreef:eXpelliarMus schreef:Mijn buurman en ik hebben ook nog een XM staan, een XM tct automaat exclusive brunequad ‘95. Met wat werk.
Wat is wat werk?Heb je een foto o.i.d.?Maar is wel een automaat hé?
Voor bumper moet vervangen worden, staat al een andere klaar. zij is al wel voor een groot gedeelte over gespoten en netjes gemaakt.
Je hebt PB.bedankt.C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
waterman771 schreef:Ja, hoe gek het ook klinkt, dat mag.
Zie ook hier: http://www.politie.nl/KLPD/veel_gestelde_vragen/Wanneer_mag_een_politieauto_te_hard_rijden.asp
Daar staan ook de voorwaarden waarbinnen de regels niet van toepassing zijn:
Dit is wel aan twee voorwaarden verbonden: de verkeersveiligheid mag niet in gevaar worden gebracht en het gebruik van deze vrijstelling moet noodzakelijk zijn voor de opgedragen taak.
Hier is de verkeersveiligheid dus wél in gevaar gekomen en had ie dus niet te hard mogen rijden (even aannemen dat dit het geval was, want een motor zie je sowieso snel over het hoofd). Daarbovenop, paste het gebruik van die strook bij zijn opgedragen taak (naar huis gaan) ? Gaf je zelf richting aan?
Laten we eerst hopen dat het goed komt met de gezondheid van alle betrokkenen. Daarbovenop zal je waarschijnlijk pas weer rust hebben als de financiele afhandeling achter de rug is, dus doe het voorlopig rustig aan!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wow…dat moet een klap gegeven hebben…
Jammer van je Dame, maar ik weet uit eigen ervaring hoe hard je als motorrijder schrikt als ineens vlak voor je neus een auto opduikt (of je nu hard rijdt of niet): ik zit al drie weken thuis met een pols- en kniefractuur, en m’n motor is TL…
Goed te lezen dat zowel jij als de agent in kwestie het er redelijk goed vanaf hebben gebracht: blijf je lichaam in de gaten houden, want soms duiken ‘problemen’ pas na een paar dagen op.
Uit de MRI van m’n pols (vorige week gemaakt) bleek er een tweede fractuur te zitten, die de arts op de röntgenfoto’s niet zag…
Veel sterkte met het herstel en de verzekeringsafwikkeling.
‘Spirit of avant-garde’