Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een rommelend geluid naar mijn inziens aan de rechtervoorkant.
Dit rommelend geluid begind bij een snelheid van 25 á 30 km alleen als ik het gas loslaat op een klinkerweg, zonder een bocht te maken.
Nu ben ik geen automonteur, maar vindt het wel erg leuk om aan mijn auto te klooien(verantwoord uiteraard).
Dus ik eerst gevoeld of er speling op de voorwielen zat, maar dat was niet het geval.
Rechtervoorwiel eraf en aan alle metalen elementen zitten sjorren m.b.t. spelling.
Wat bleek, de aandrijfas heeft een speling van ongeveer 1 á 2 millimeter, horizontaal.
Linkeraandrijfas heeft dat niet.
Dit lijkt mij niet de bedoeling te zijn, maar is dit een serieus probleem zodat dit direct verholpen moet worden of kan ik dat in een later stadium laten repareren, of evetueel zelf gaan vervangen.
Joop
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo!!!!!
Heeft echt niemand een idéé of suggestie?
Joop
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Waar voel je dan die horizontale speling? De aandrijfas zit met een dikke moer vast aan je fuseeblok, waar je wiel op gemonteerd zit. Als je daar speling voelt is er iets anders aan de hand. Als je de aandrijfas achter het wiel kunt bewegen dan ligt hoogstwaarschijnlijk je tussenlager eruit.
Bij de linkeraandrijfas, aan bestuurderszijde, zit dat tussenlager er niet, die gaat direkt in de versnellingsbak. Als je tussenlager eruit ligt, heb je nog wel even wat te klussen, is mijns inziens niet echt voor een starter, maar wel te doen. Mits je een WPHB en goed gereedschap hebt.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Toen het rechterwiel verwijderd was, heb ik ook nog aan de remschijf gesjord, geen speling.
Op een gegeven moment voelde ik aan de aandrijfas achter het wiel en daar voelde ik lichte speling.
Dus waarschijnlijk zal het dan de tussenlager moeten zijn.
Is dit overigens ernstig?
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Niet heel ernstig, maar rij er niet al te lang mee door. Het lager zit er niet voor niets…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bedankt GW-tje,
Wat is in GODSNAAM een WPHB?
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je het alleen merkt op klinkerweggetjes zou ik voor de reactie stangetjes gaan. De verbinding tussen stabilisatiestang en veerpoot zeg maar. Ze zou daar wel speling op moeten voelen, komt regelmatig voor.
En verder denk ik WerkPlaatsHandBoek.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Joop 49 schreef:Bedankt GW-tje,
Wat is in GODSNAAM een WPHB?
Joop.
Ik vermoed een WerkPlaatsHandBoek.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Helemaal goed….ik dacht dat dat inmiddels wel een ingeburgerd acroniem was…..WPHB!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
boukewerff schreef:Als je het alleen merkt op klinkerweggetjes zou ik voor de reactie stangetjes gaan. De verbinding tussen stabilisatiestang en veerpoot zeg maar. Ze zou daar wel speling op moeten voelen, komt regelmatig voor.
Is inderdaad een kwaaltje, koop die stangetjes bij voorkeur bij de dealer, dan zit er een inbus gat in het schroefdraad. Dan kun je ze makkelijker monteren en weer demonteren, met een inbussleutel kun je het draaien van het draadeind op de stabi-stang, tegen houden.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Ik heb overal aan gevoeld en alleen de aandrijfas had spelling, plus dat ongeveer 6 maanden geleden een nieuwe stabi-stang (aan de rechterzijde) is gemonteerd bij de dealer.
Ik zal nogmaals het wiel verwijderen en aan alle mechanismen voelen.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Stabi stangetjes kun je alleen goed beoordelen als ze volledig gedemonteerd zijn. Onder de auto en zeker onder belasting voel je er niks aan…...
Als je de stokjes los hebt moeten ze erg stroef scharnieren, doen ze dat erg soepeltjes, dan zijn ze versleten.
Maar verder hebben stabistokjes niets met de aandrijfas te maken!
De stokjes horen bij de wielophanging en niet bij de aandrijving…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als je het wiel eraf gehaald hebt dan is de stabi-stang onbelast, omdat hij tenminste op de krik staat.
En nogmaals, 6 maanden geleden is de stabi-stang vervangen en toen voelde ik toch wel degelijk speling aan de stabi-stang(opgekrikt en al).
Het enige wat speling heeft is de aandrijfas, vandaar ik dit bericht geplaats heb.
Joop.
GW-tje schreef:Stabi stangetjes kun je alleen goed beoordelen als ze volledig gedemonteerd zijn. Onder de auto en zeker onder belasting voel je er niks aan…...
Dat klopt niet helemaal, daar waar de stang aan de veerpoot vastzit, dat voel je inderdaad niet onder belasting. Het onderste gedeelte dat vastzit aan de torsiestang, dat kun je wel voelen als de auto op zijn wielen staat, door de torsiestang op en neer te trekken.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Joop 49 schreef:Als je het wiel eraf gehaald hebt dan is de stabi-stang onbelast, omdat hij tenminste op de krik staat.
En nogmaals, 6 maanden geleden is de stabi-stang vervangen en toen voelde ik toch wel degelijk speling aan de stabi-stang(opgekrikt en al).Het enige wat speling heeft is de aandrijfas, vandaar ik dit bericht geplaats heb.
Joop.
Dit onbelast zijn, geldt alleen als beide wielen van de grond zijn. Als 1 wiel op de grond staat en de ander niet, wordt de stabilisatorstang en daarmee de stokjes bijna maximaal belast….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dit word nog een leuke discussie, volgens mij ga jij van de theorie uit?
De rechter stabi-stang van mijn Xantia rammelt en ook bij deze voel ik speling met de wielen op de grond.
De speling voel je dan op je torsie-stang, die kun je duidelijk op en neer bewegen en dan hoor je hetzelfde rammelende geluid.
Ik zet de auto dan wel in de hoogste stand en draai het wiel naar binnen om er makkelijk aan te kunnen voelen.
Een paar maanden terug rammelde de linkerkant, op dezelfde manier speling kunnen voelen en de stabi-stang vervangen, en het gerammel was weg.