Ik heb een ZX 1,4i Break die qua gebruiksgenot ernstig knaagt aan de poten van het 30 jaar vertrouwen in Citroen. twisted
Na van alles gereden te hebben van “le Patron” heb ik in een vlaag van verstandverbijstering deze ZX gekocht en het is een brok van ellende. You name it; I already replaced it.
De laatste stoeipartij is dat de motor warm loopt. Geen meter indicatie, gewoon een rood licht wat aandacht trekt als er iets mis is.
De radiator is vv. omdat de vorige verstopt zat,. Daarna is het probleem ± 8000 km “weggeweest” maar nu het weer beter weer wordt is het weer terug gekomen. Thermostaat vv. omdat deze niet helemaal open ging bij controle in kokend water. Ventilator slaat wel aan.
Als de motor warm loopt en ik zet de kachel open dan blijft het probleem achterwege (waarschijnlijk om dat warmte uitwisseling in de kachel radiator net voldoende is).
Ik moet er een aanhanger mee trekken van ± 700kg total gewicht maar durf dat niet te riskeren en huur dan een auto. Dure oplossing overigens.
VRAAG
Kan het de waterpomp nog zijn en zo ja is dan de methode die in de Haynes manual staat om de Driem te spannen voldoende als je geen citroenttool hebt?
Hoe kan ik controleren of er geen “verstopping"in het motorblok zit?
Ieder zinnig antwoord is bijzonder welkom P
Je schreef dat de radiator verstopt heeft gezeten, hoe is dat toen opgelost?
Bij mijn kopwissel heb ik mijn hele systeem (Dat met kraanwater gevuld bleek) uitgebreid doorgespoeld (ook de kachel slangen). Dat helpt, maar zag laatst (ca. 2000 km later) toch weer rommel (kalk en roestachtige deeltjes) in het water rond dobberen.
Doorspoelen moet je doen ZONDER thermostaat, die blokkeert best veel doorstroming.
Samengevat:
Spoel het systeem eens goed door (van onder naar boven) en check nogmaals de thermostaat op vuil.
En het niveau, de kachel radiator is lager in het systeem dan de grote….
Sterkte!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Er zijn van die spoelmiddelen te koop bij tankstations ed., maar meestal is gewoon wisselen van koelvloeistof al afdoende.
Dit klinkt inderdaad op een verstopping, maar mogelijk is je thermoschakelaar (die ervoor zorgt dat je ventilators aanslaan) in de radiateur ook niet goed meer of maakt ze slecht contact.
Een ZX is behoorlijk betrouwbaar, en dit probleem is natuurlijk niet iets Citroën-eigens.
Koelvloeistof moet gewoon eens in de 5 jaar gewisseld worden om dit soort problemen te voorkomen, maar geen mens doet dat…
Tsja….
Spoelen en/of vernieuwen uiteraard met de kachel vol open en goed ontluchten.
succes!
‘Spirit of avant-garde’
Hartstikke bedankt voor de reactie alvast. Ik las ook al dat een waterpomp zelden kapot gaat maar onder het motto van “zeg nooit nooit” wou ik hte ook niet uitsluiten.
De radiator is door een (ietwat grotere) imitatie vervangen. Sindsdien blijf ik aan het “klooien” met allerlei futuliteitjes met het koelsysteem.
Ik sta op het punt (letterlijk ha,ha) om nu het koelsysteem door te spoelen via de thermostaat opening en wil ook de aftapplug onder in het blok er uit draaien. Ik heb een vermoeden dat daar ook eea er uit komt.
En anders een soda oplossing er door heen spoelen in het blok met een handpomp. De kachelradiator verdenk ik niet want die biedt juist de uitkomst (ook zonder ventilator) als de gemoederen tussen mijn ZX en mij weer eens over verhit raken.
Zebedeus-Bartolomeus schreef:Hartstikke bedankt voor de reactie alvast. Ik las ook al dat een waterpomp zelden kapot gaat maar onder het motto van “zeg nooit nooit” wou ik hte ook niet uitsluiten.
De radiator is door een (ietwat grotere) imitatie vervangen. Sindsdien blijf ik aan het “klooien” met allerlei futuliteitjes met het koelsysteem.Ik sta op het punt (letterlijk ha,ha) om nu het koelsysteem door te spoelen via de thermostaat opening en wil ook de aftapplug onder in het blok er uit draaien. Ik heb een vermoeden dat daar ook eea er uit komt.
En anders een soda oplossing er door heen spoelen in het blok met een handpomp. De kachelradiator verdenk ik niet want die biedt juist de uitkomst (ook zonder ventilator) als de gemoederen tussen mijn ZX en mij weer eens over verhit raken.
Wat je het beste kunt doen is:
Systeem aftappen (centraal plugje ergens onder in de radiator).
de onderste radiator slang los maken, de bovenste los maken (na het aftappen!)
dan een tuinslang in de ONDERSTE aansluiting steken, met je hand een soort seal maken en dan het water de rest laten doen (radiator doorspoelen)
als dat klaar is (komt alleen nog maar schoon water uit de radiator) de andere kant ook nog even doen (dus boven in steken, onder spoelen).
Daarna de thermostaat loshalen, uitnemen, weer dicht maken.
Dan de slang weer aansluiten tussen radiator en thermostaathuis
Opnieuw van onderaf doorspoelen (het water komt dit keer uit de losse slang, die normaal onderop de radiator zou zitten.
Nu ook spoelen tot het water schoon is!
De thermostaat moet er eventjes uit om de doorstroming goed te laten verlopen.
Het kan overigens best een hele poos (minuten lang) duren voor dat je helder water uit de lang krijgt.
Daarna alles laten leeg lopen (het water eruit) en de juiste hoeveelheid Koelvloeistof toedienen en vervolgens het systeem ontluchten. (dit is erg belangrijk).
Dat zou je een heel eind moeten helpen!
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Die soda oplossing zou ik niet doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Die soda oplossing zou ik niet doen.
er zijn ” officiele ” schoonmaak middelen te koop voor die toepassing.
soda kan wat wegvretend optreden….
ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB (nee niet beige, goud!!!)
Na met het gtebruikte vocabulair mijn toegang tot het hemelsrijk te hebben verspeeld heb ik de navolgende ervaringen opgedaan
De radiator is nagenoeg nieuw en spoelt al direct met schoonwater. Het motorblok vanuit de thermostaat naar de slang aan de achterzijde (na deze verwijderd te hebben spoelt ook schoon door.
Zo ook de slangen.
Systeem gevult (gaat ± 5 ltr vloeistof in) en ontlucht door trechter op de radiator dop te zetten en dan dmv de natuurwet van communicerende vaten de lucht uit het systeem gehaald zowel voor de radiaotor (1e), de thermostaathuis (2e) en de kachel (3e)
Motot gestart en na verloop van tijd wordt de radiator van bovenuit warm. Kachel geopend deze wordt ook normaal warm
Nu komt het vermeende probleem
Als ik de motor stionair laat draaien met de kachel dicht dan gaat na verloop van tijd de ventilator draaien en na een paar minuten weer uit. Dan na een paar minuaten weer aan enz. Lijkt mij normaal.
Als ik nu de kachel aanzet zonder ventilator binnen aan te zetten slaat de ventilator niet meer aan. Na 15 minuten kachel dicht en binnen 2 minuten begint de ventilator te draaien.
Is dan het koelend effect van kachelradiator zo groot dat dit het effect veroorzaakt ??
Bedankt aan allen voor iedere bijdrage tot op heden en steek aub voor mij een kaarje op zodat mijn taalgebruik tijdens de reparatie ietwat gecompenseerd kan worden
Na met het gtebruikte vocabulair mijn toegang tot het hemelsrijk te hebben verspeeld heb ik de navolgende ervaringen opgedaan
De radiator is nagenoeg nieuw en spoelt al direct met schoonwater. Het motorblok vanuit de thermostaat naar de slang aan de achterzijde (na deze verwijderd te hebben spoelt ook schoon door.
Zo ook de slangen.
Systeem gevult (gaat ± 5 ltr vloeistof in) en ontlucht door trechter op de radiator dop te zetten en dan dmv de natuurwet van communicerende vaten de lucht uit het systeem gehaald zowel voor de radiaotor (1e), de thermostaathuis (2e) en de kachel (3e)
Motot gestart en na verloop van tijd wordt de radiator van bovenuit warm. Kachel geopend deze wordt ook normaal warm
Nu komt het vermeende probleem
Als ik de motor stionair laat draaien met de kachel dicht dan gaat na verloop van tijd de ventilator draaien en na een paar minuten weer uit. Dan na een paar minuaten weer aan enz. Lijkt mij normaal.
Als ik nu de kachel aanzet zonder ventilator binnen aan te zetten slaat de ventilator niet meer aan. Na 15 minuten kachel dicht en binnen 2 minuten begint de ventilator te draaien.
Is dan het koelend effect van kachelradiator zo groot dat dit het effect veroorzaakt ??
Bedankt aan allen voor iedere bijdrage tot op heden en steek aub voor mij een kaarje op zodat mijn taalgebruik tijdens de reparatie ietwat gecompenseerd kan worden
Als de kachelkraan dicht staat tellen de liters in de kachelradiator niet mee, open je de kachelkraan dan vergroot het volume dus, meer volume is meer koelend vermogen… kan dus wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat kan inderdaad heel goed; ‘Pino’ (welliswaar een AX) vertoont hetzelfde gedrag.
Kachel open -> van slaat niet aan,
Kachel dicht wèl…
Lijkt me vrij normaal dus.
Zorg ervoor dat e thermoschakelaar in je radiateur goed contact maakt met de aansluitingen/kabelboomstekker en dat (dus) de ventilatoren aanslaan en ook weer afslaan.
En dan…rije!
‘Spirit of avant-garde’