beste mensen,
Ik ben mijn broer even aan het helpen om de audio in zijn zx te verbeteren. Hij heeft een jvc radio gekocht met mp3 e.d. er op.
Dus zonet even de afgedankte radio er uit gehaald, zie ik dat er kabeltjes in zitten voor 4 speakers, de zx van mijn broer (1.9D uit 97) heeft doch maar 2 speakers. Wel hebben we nu ook al speakers in de hoedenplank gemonteerd.
De vraag is nu, zijn deze kabels standaard, zoja waar komen ze dan uit?
En de auto moet nu beslist op contact alvorens de radio bruikbaar is, moet er dan een kabeltje ontbonden worden, zoja welke kleur?
Bij voorbaad dank en vriendelijke groeten, douwe gjaltema
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: audio in een zx
coolxmenx schreef:
Dus zonet even de afgedankte radio er uit gehaald, zie ik dat er kabeltjes in zitten voor 4 speakers, de zx van mijn broer (1.9D uit 97) heeft doch maar 2 speakers. Wel hebben we nu ook al speakers in de hoedenplank gelecht.
De vraag is nu, zijn deze kabels standaard, zoja waar komen ze dan uit?
Gewat? Gelegd bedoel je? Zitten er in jouw versie geen speaker(voorbereiding) in de achterportieren? Want daar horen die andere twee paren naar toe te gaan.
Ik zou even meten welke van de plusdraden de permanente plus is. Die zou ik dan even op de voedingskabel van de radio aansluiten.
Indien het een 3 drs ZX betreft zitten er in de zijpanelen uitsparingen, de kabels daarheen heb ik zelf moeten leggen. Kan vrij simpel bak voor de zekeringen onder het stuur los halen vervolgens onder de deurrubbers door. Voor de rechterkant kabels door het dashboardvak, en dan onderlangs de deurrubers.
Mijn vorige radio (Philiops) ging standaard aan als de auto op contact stond. Het echter ook mogenlijk om de radio met de power knop op de radio aan te zetten, als de sleutel niet in het contact zat.
Bij mn huidige radio (Medion) is dit niet meer mogenlijk.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Volgens mij zijn de ZX-en na 96 al voorbereid en liggen de draden naar de speaker uitsparingen eral
de bedrading voor de achterspeakers zit dus wel achter de radio… maar ik weet niet waar ze uitkomen, ze moeten dus naar de kofferruimte. Het is een 5 deurs versie zonder speakers achterin.
ik heb even gekeken maar die permanent kabel zit dus niet aangesloten en zie ook niet ergens achter de radio liggen ofzo.
In mijn zx zat in elk geval geen speakerkabeling, deze heb ik zelf moeten trekken. Simpel zelf te doen via de zekeringklep kan je overal zo bij.
Daarna de deurrubbers loshalen en je kan zo het tapijt opzij schuiven om de kabels neer te leggen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
zoals ik het lees heb je de radio dmv iso-connector aangesloten.
de bruine voor het stroom gedeelte, de zwarte voor het geluid(kleuren kan ik fout hebben)
uit de iso voor het geluid komen dus 8 draden(4 speakers).
de voorste speakers zijn wel aangesloten, dat klopt.
de bedrading van de speakers achter loopt tot aan het zekeringkastje. als je daar goed kijkt, zie je een witte connector.
deze is voor speakers achter, je moet daarvandaan de bedrading zelf leggen.
je kunt bijv.(zoals ik heb gedaan) wat kabelschoentjes aanpassen. zodat ze op de connector passen.
je moet wel even uitzoeken welke links is, welke rechts en naturlijk + en -.
ik heb hier ooit foto’s van gehad maar die kan ik helaas niet vinden. mocht het nog wat onduidelijk zijn….......
.....gil maar
suc6
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Bij 5 drs. zouden de speakers onder aan de achterdeuren moeten zitten naast kaartenbak onder raamslinger.
Is misschien afhankelijk van de uitvoering.
Volgen folder van ‘97 heeft zowel de X als XS deze mogenlijkheid.
Misschien dat je een aktie model hebt en dat deze dit dan weer niet heeft.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Wat stof van een wat oud draadje…..
Zoals jullie misschien weten rijd ik binnenkort ook in een ZX.
Zijn er plekken waar je fatsoenlijk tweeters kunt monteren? Scheelt namelijk zo vreselijk veel in geluidskwaliteit.
Hmmm
Zou wel een idee kunnen zijn inderdaad.
Nou nog goede tweeters vinden voor een redelijke prijs.
Maar laat ik eerst eens kijken wat er nu in zit.
Eerst de auto kopen, dan langs mijn ouders en dan kan ik daar evt de radio en de carkit inbouwen.
EW schreef:Wat stof van een wat oud draadje…..
Zoals jullie misschien weten rijd ik binnenkort ook in een ZX.Zijn er plekken waar je fatsoenlijk tweeters kunt monteren? Scheelt namelijk zo vreselijk veel in geluidskwaliteit.
Ik had ze in de a-stijlen zitten, zie foto:
Je moet alleen wel durven schroeven in je wagen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
je kunt ook kleine tweeters in de hoek van ve dashboard monteren en dan het draadje tussen het dashboard en de deursteil laten lopen.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Wat voor maat zit er in de voorportieren eigenlijk?
Geplaatst: 13 Jan 2006 22:11 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
13cm… helaas.
Ikzelf ga over een tijdje de boel ombouwen zodat er 1 of 2 stuks 16cm in kan, maarja echt simpel zal dat niet zijn.
dat is tovh niet nodig op je dash tweeters in je deuren mid bas en in je koffer een sub en je hebt een rijdende concert zaal
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:Geplaatst: 13 Jan 2006 22:11 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
13cm… helaas.
Ikzelf ga over een tijdje de boel ombouwen zodat er 1 of 2 stuks 16cm in kan, maarja echt simpel zal dat niet zijn.dat is tovh niet nodig op je dash tweeters in je deuren mid bas en in je koffer een sub en je hebt een rijdende concert zaal
Sub in de koffer ga ik mij in ieder geval niet aan wagen: Heb niet een break gekocht om meteen de kofferbak vol te pakken met audio-zooi. Wandelwagens, kinderwagens, campingbedjes en koffers moeten erin!