2 van de 2
 < Vorige 1 2

Hoe, waar en wanneer trilt jouw auto?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27933

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juli 2005 03:01 PM
  [ # 16 ]
M&M schreef:
arjan_verkade schreef:

nou dat vraag ik me af als ik hem elke keer tegen de 4000 rpm moet doortrekken Wink

Max koppel van deze Xsara 1.9 D ligt bij 2000 toeren , doortrekken tot 4000 toeren heeft m.i geen nut , ‘t is een diesel geen benzine Laughing

met 60 zijn zijn 5 trek mijn bezine toch echt beter Wink

Profiel  

freddyonderstal
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 188

Gepost: 21 juli 2005 03:54 PM
  [ # 17 ]
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:
arjan_verkade schreef:

nou dat vraag ik me af als ik hem elke keer tegen de 4000 rpm moet doortrekken Wink

Max koppel van deze Xsara 1.9 D ligt bij 2000 toeren , doortrekken tot 4000 toeren heeft m.i geen nut , ‘t is een diesel geen benzine Laughing

Nog iets gemerkt van trillingen boven de 120 km/u????

Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 21 juli 2005 04:17 PM
  [ # 18 ]
arjan_verkade schreef:
M&M schreef:
arjan_verkade schreef:

Dat hangt ook nogal van de eindreductie af. Een 1.4 heeft ong. 112 Nm (geloof ik) en een 1900 diesel 120 Nm. De 1.4 heeft meer topvermogen.

60 in de 5 Shocked  Dan draai ik 1300 toeren. Hmmm.. zellfs met 60 in de 4 draait ie maar net lekker rond. De 19 D draait dan ong. 1550 toeren schat ik zo. Die multipoint 1.4 heeft best een gunstig koppel trouwens, toch zou ik die 1.9 op dat punt wel iets sneller inschatten. 1800 toeren voor de 1.4 versus 1600 toeren voor de 1.9.

Gr,
Marten

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 21 juli 2005 04:34 PM
  [ # 19 ]

Toen ik deze TD had gekocht, trilde hij iets in het stuur, dus ik naar de bandenboer en liet de 2 achterste Michelins naar voren zetten en uiteraard balanceren.
Toen ik de volgende dag de snelweg opreed, trilde hij en leek het wel alsof hij opeens een slechte aandrijfas had…je hoorde duidelijk zoem…zoem (en een beetje gejank)....dus ik schrok nogal. Shocked

Weer naar de bandenboer geweest en er toen voor 2 nieuwe Segard’s op laten zetten (Massoud de monteur zei nog, man zet er nou Michelins onder)...en laten die nu ontzettend STIL zijn…een prima wegligging in de bochten hebben…enz…enz..!!

Dus dat verhaal dat ALLEEN Michelins onder een Citroen horen, is volgens mij een fabeltje.

Het scheelde me nog 26 euro per band ook ...X 2 = 52 euro oftewel bijna 110 ouderwetse guldens !! Cool

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 21 juli 2005 05:35 PM
  [ # 20 ]
Bram schreef:

Toen ik deze TD had gekocht, trilde hij iets in het stuur, dus ik naar de bandenboer en liet de 2 achterste Michelins naar voren zetten en uiteraard balanceren.
Toen ik de volgende dag de snelweg opreed, trilde hij en leek het wel alsof hij opeens een slechte aandrijfas had…je hoorde duidelijk zoem…zoem (en een beetje gejank)....dus ik schrok nogal. Shocked

Weer naar de bandenboer geweest en er toen voor 2 nieuwe Segard’s op laten zetten (Massoud de monteur zei nog, man zet er nou Michelins onder)...en laten die nu ontzettend STIL zijn…een prima wegligging in de bochten hebben…enz…enz..!!

Dus dat verhaal dat ALLEEN Michelins onder een Citroen horen, is volgens mij een fabeltje.

Het scheelde me nog 26 euro per band ook ...X 2 = 52 euro oftewel bijna 110 ouderwetse guldens !! Cool

He, die discussies heb ik eerder gezien. Vastkerend ritueel op alle citroen gerelateerde lijsten.

Niet-Michelins hoeven niet slechter te zijn. Niet alle Michelins zijn goed. Excalto’s bijv. geven rumoer en hoe meer ze verslijten hoe erger het schijnt te worden.

Wat niet wegneemt dat ik met mijn huidige Michelin Energy’s 185/60 HR 14 banden heel tevreden ben. De voorbanden zijn overigens nu wel duidelijk aan het slijten. Misschien nog 5/10.000 km, maar dan is het wel gebeurd.

De winterbanden die ik tweedehands had gekocht van een Xantiaan bevallen mij trouwens ook uitstekend. Dit zijn Toyo’s 185/65 R14. Nauwelijks meer herrie dan de Michelins (die behoorlijk stil en comfy zijn) en ook nauwelijks minder comfortabel. Echter, op nat wegdek maken ze wel veel meer herrie, maar dat is wel inherent aan het soort banden. Kortom: niks mis met die dingen.

Om op het topic terug te komen: bij zowel de Michelins als de Toyo’s heb ik geen last van trillingen.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 21 juli 2005 08:45 PM
  [ # 21 ]

bij Xsara 1.9D gaat het comfort boven de 120 achter uit.
het gaat wat meer trillen en het geluid wordt ook erg hard zover ik kon voelen komt het gewoon door de toeren die de motor maakt.
ik denk dat het bij optrekken in lagere versnellingen bij meer toeren ook gaat trillen maar dat merk je niet zo erg aangezien je dan nog aan het schakelen ben enzo.

op de 140 zit je tegen de 4000 rmp aan.
dat zijn natuurlijk geen toeren die een diesel hoort te draaien.

verder rijd ik in mijn eigen 1.4 eigenlijk altijd 50 in zijn 4.
60 in ze 5 is het net niet maar kan wel.
70 in ze 5 gaat prima en als ik niet meer hoef op te trekken zal ik dat ook altijd doen.

op 1 of andere manier kan ik in mijn Xsara vaak best makkelijk vanaf lage toeren (zonder dat de motor gaat trillen) wel optrekken, gaat natuurlijk niet altijd even vlot.
in z’n 2 trek die het wel vanaf 900rpm
hij blijft overigens in zijn 2 stationair in de file gewoon doorrollen en een klein heuveltje kan die dan ook nog wel hebben Cool
volgens mij komt dit mede door het vervangingsfilter dat ik toen geplaatst heb, daarna is de auto bij lage toeren beter gaan trekken en dat is ook precies waar ik op doelde
verwacht natuurlijk nooit wereld verschillen, maar net dat kleine beetje Smile

Profiel  

freddyonderstal
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 juli 2005 09:46 PM
  [ # 22 ]
arjan_verkade schreef:

bij Xsara 1.9D gaat het comfort boven de 120 achter uit.
het gaat wat meer trillen en het geluid wordt ook erg hard zover ik kon voelen komt het gewoon door de toeren die de motor maakt.
ik denk dat het bij optrekken in lagere versnellingen bij meer toeren ook gaat trillen maar dat merk je niet zo erg aangezien je dan nog aan het schakelen ben enzo.

op de 140 zit je tegen de 4000 rmp aan.
dat zijn natuurlijk geen toeren die een diesel hoort te draaien.

Kijk, dit zijn de antwoorden waar ik wat aan heb. Thanks!
Dus ook die kleine trillinkjes tussendoor, ene keer wat harder dan anders?
En heb je een dieselluchtje waar kunnen nemen tijdens stilstaan??

Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 21 juli 2005 10:40 PM
  [ # 23 ]

oke, gelukkig heb je er wat aan Smile

het is ook wel stom toevallig dat ik precies dezelfde auto kreeg als jij heb Wink

die trillingen zouden best is de ene keer wat erger als de andere keer kunnen zijn.
ik heb er niet er veel hard mee kunnen rijden, maar die indruk kreeg ik wel. kan ook idd met het wegdek te maken kunnen hebben zoals al eerder werd aangegeven.

diesellucht heb ik niet geroken, dus kan ik je niet verder mee helpen.
dit was overigens ook de eerste kere dat ik in een Xsara diesel heb gereden.
ook eerste ervaring in berline, had ik ook nog nooit in gereden Wink

Profiel  

freddyonderstal
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 21 juli 2005 11:15 PM
  [ # 24 ]
arjan_verkade schreef:

oke, gelukkig heb je er wat aan Smile

ook eerste ervaring in berline, had ik ook nog nooit in gereden Wink

eens moet de 1e keer zijn Smile

Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998

Profiel  

ZXfurore
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

Gepost: 21 juli 2005 11:50 PM
  [ # 25 ]

mijn auto begint zo rond de 110 met trillen, en stopt weer rond de 130. balanceren hielp niet. toen op t magistrale idee gekomen om de roest weg te halen op het punt waar het wiel de remschijf raakt, en dit scheelt al een beetje, maar het probleem is nog niet opgelost.
gr richard

Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic:    VW 1303 ‘73

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 22 juli 2005 12:06 AM
  [ # 26 ]

En motorrubbers natuurlijk…die kunnen ook trillingen veroorzaken…..zoals de onderste steun (waarschijnlijk) van de HDI van Renz.
(Maar dat zou volgende week verholpen gaan worden.)

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 22 juli 2005 12:19 AM
  [ # 27 ]
ZXfurore schreef:

mijn auto begint zo rond de 110 met trillen, en stopt weer rond de 130. balanceren hielp niet. toen op t magistrale idee gekomen om de roest weg te halen op het punt waar het wiel de remschijf raakt, en dit scheelt al een beetje, maar het probleem is nog niet opgelost.
gr richard

aan je naam te zien een ZX
wat voor motor? Rolling Eyes

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook