Ik heb een tractor met een XUD7 ,een motorfiets met een TUD5
Tijd voor een volgend project ,een generator met een D12T.
Hiervoor moet ik het koppel weten bij 1500 t / min.
Wie kan me helpen aan de koppelkromme ?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
D12T? Wat is dat? Bedoel je de 2,1 liter twaalfklepper met turbo? Als dat zo is, hoop ik voor je dat je genoeg aan die turbo hebt bij 1500 toeren. Wellicht heb je dan meer aan een supercharger.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Interessant project, ben benieuwd hoe je e.e.a. gaat aanpakken.
De turbo zal niet het grootste probleem zijn denk ik, het constant houden van het toerental bij wisselende belasting lijkt mij een grotere uitdaging.
Heb al druk zitten bladeren in de boeken die ik heb, kan helaas geen koppelkromme vinden.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Kun je er geen asstomp met 6 spiebanen op blok vastmaken? Dan kun je hem met een aftakas verbinden met een vermogenstestbank bij een landbouwmeachanisatie bedrijf bij jou in de buurt.,,
Die zelfde verbindingsvorm kun je ook gebruiken om ding met aggeraat te verbinden…
D12T is meende als ik het goed heb zonder turbo, met turbo wat toch DB12?. Een ongeklopte diesel zou zijn kromme meende ik op 1700 toeren hebben, de turbro ligt iets hoger, want die komt laat in, bij zo’n 2000, maar bijt zich wel vast tot een 1800 toeren.
Overigens moet het ergens wel in een instructie boekje staan zou je denken, iets met rijden rijstijl ofzo….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
XUD 11 ATE (P8A) is de turbo variant, XUD 11 A (P9A) ongeblazen. D12T is geen officieele PSA motoraanduiding. D12T kom ik nergens tegen op internet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Als ik het me goed herinner heeft hij gewoon een 2.1td dus een XUD11 ATE.
Ik moet even verder zoeken voor een van PSA zelf maar deze vond ik op een chiptuning site
Maximale koppel haalt hij 2000RPM.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Ik heb inderdaad een 12 kleps turbo met mechanische inspuiting
De motor die nu aan de generator zit is een luchtgekoelde LISTER
erg lawaaierig en niet echt oliedicht te krijgen
Om het toerental constant te houden gebruik ik een cruisecontrol.
In plaats van de pulsen van de kilometer teller stop ik er de 50 Hz
uit de generator in , met de regeling op zijn snelst werkt dat prima
Ik heb voor het maximale vermogen van de generator 180 Nm nodig
Dat haalt ie volgens dappiemans grafiek bij 1500 toeren net niet , maar bij 1800 wel.
Valt er misschien met de turbo wat te rommelen ? 1 van een XUD7T
bijvoorbeeld ?
Ik kan me voorstellen dat een kleinere turbo meer opbrengst heeft bij een lagere uitlaatgas flow.
En anders inderdaad een motor aangedreven blower er op.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Kleinere turbo is natuurlijk de goedkoopste oplossing. Ik meende te hebben gehoord dat de XUD7TE Garrett eerder op toeren komt en meer bij lage toeren levert dan de KKK. Ander potentieel voordeel is de vermoedelijke plug&play; van het uitlaatspruitstuk of turbo.
Supercharger kost 20%, maar je krijgt er belachelijk veel voor terug, zie de WO2 vliegtuigmotoren. Een goeie drukregelaar met MAP meter lijkt me wel belangrijk dan. Teveel boost bij koude motor…
Moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van je bouwsels. Heb je ergens een fotogalerie?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Je kan ook een iets groter compressorhuis op je std turbo zetten, van een TD04 uit een subaru. Heb je iets meer lucht bij dezelde uitlaat gassen en gaat je koppel ook wel omhoog.
Supercharger zijn ondingen, kost je boel vermogen terwijl een turbo zowat ‘gratis’ wordt aangeblazen.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Matthijs309 schreef:Je kan ook een iets groter compressorhuis op je std turbo zetten, van een TD04 uit een subaru. Heb je iets meer lucht bij dezelde uitlaat gassen en gaat je koppel ook wel omhoog.
Supercharger zijn ondingen, kost je boel vermogen terwijl een turbo zowat ‘gratis’ wordt aangeblazen.
Ondingen zou ik ze niet willen noemen. Ze hebben zeker voordelen boven turbo’s. Je kan zo’n ding bijna overal opbouwen, je hebt een simpel uitlaatsysteem, gaan in theorie langer mee… Tuurlijk kosten ze vermogen, maar de totale vermogenswinst is veel groter dan de vermogenskosten.
Ze zijn minder geliefd bij het grote publiek, maar diverse grote automerken gebruiken ze nog steeds. In een auto wellicht wat minder handig, maar voor een generator die op 1 toerental draait en genoeg ruimte om zich heen heeft misschien wel een goede oplossing.
Tis alleen nogal wat rekenwerk.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:voor een generator die op 1 toerental draait en genoeg ruimte om zich heen heeft misschien wel een goede oplossing.
En toch heb ik dit nog nooit gezien bij de kleinere motoren op me werk, hiermee bedoel ik Deutz, maar ook bij andere merken zoals Scania, Volvo, VW-Marine en Catterpillar. Deze zijn net als de grotere motoren, voorzien van een turbo.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
ZX1.4i schreef:Alcyone schreef:voor een generator die op 1 toerental draait en genoeg ruimte om zich heen heeft misschien wel een goede oplossing.
En toch heb ik dit nog nooit gezien bij de kleinere motoren op me werk, hiermee bedoel ik Deutz, maar ook bij andere merken zoals Scania, Volvo, VW-Marine en Catterpillar. Deze zijn net als de grotere motoren, voorzien van een turbo.
Sommige Volvo Penta uitvoeringen hebben een supercharger/turbo combo. Mijn vader heeft dat in z’n boot. Geen pure supercharger oplossing.
De ontwikkeling zit trouwens niet stil. Rotrex/Antonov hebben samen een 2-speed supercharger voor in de auto ontwikkeld. Ding draait hogere toerentallen bij lage RPM’s, en schakelt terug naar een lager toerental bij hogere RPM’s. Staat een filmpje op JijBuis.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik ga eerst maar eens proberen wat ik uit de generator krijg met de motor in originele toestand.
Valt het tegen dan ga ik met een andere turbo aan de slag , lijkt me
het eenvoudigst en goedkoopst
Van de motorfiets staat een kort filmpje op youtube , binnenkort een
langere versie met beelden opgenomen op de motor
http://www.youtube.com/watch?v=c_7f-DiP6ng
De tractor is minder fotogeniek , maar ik zal er een foto van posten
Je zou de brandstofpomp ook nog iets verder kunnen opendraaien. ( gaat uiteindelijk wel roeten uiteraard )
Compressor is niet echt handig. ( zou wel werken! )
Een kleinere turbo zou gaan maar moet je heel goed van te voren berekenen.
Om veel koppel te halen wil je gewoon turbodruk zien.
Wat ik als advies zou mee willen geven is om de VNT is het achterhoofd te houden.
Deze kan je mechanisch aansturen en als hij toch maar op 1 motor conditie blijft draaien kan je de vanen op 1 stand instellen met een eventuele fail-mode.
Ik heb hier nog een relatief kleine VNT liggen die je wel kan bekijken als je in de buurt bent.
Dat is 40 keer makkelijker dan een comperessor erop hobby’en.
Kortom het is goed mogelijk!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Ik heb gehoord dat VNT’s niet erg betrouwbaar zijn , en prijzig bovendien.
Nou valt de betrouwbaarheid misschien in mijn geval wel mee , hij staat toch steeds in de zelfde stand.
Ik zal het zeker in gedachten houden , bedankt voor de tip !
Betrouwbaarheid is wel goed.
Mensen krijgen alleen problemen omdat ze niet de auto echt ‘gebruiken’.
Er gaat veel roet in het variabele gedeelte zitten en dan krijg je problemen.
Iig veel succes ermee.
Zou het leuk vinden als je wat van de ontwikkeling hier post..
nanko schreef:Ik heb gehoord dat VNT’s niet erg betrouwbaar zijn , en prijzig bovendien.
Nou valt de betrouwbaarheid misschien in mijn geval wel mee , hij staat toch steeds in de zelfde stand.
Ik zal het zeker in gedachten houden , bedankt voor de tip !
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!