Vraagjes over dieselfilter
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 20 mei 2009 01:10 AM

Bij mijn 2.1TD met mechanische pomp hoort het Purflux dieselfilter. Rechtsonder op deze foto:

1. Onderaan het filter bungelen twee draadjes met een stekker eraan. Ik neem aan dat dit voor de sensor water-in-diesel is. De draadjes zijn zo’n 15 cm lang en ik kan nergens in de buurt een contrastekker vinden. Wie weet waar ik moet zoeken?

2. Ik heb chronisch last van lucht in de diesel bij het starten. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een lek membraan in het filterhuis hiervan de oorzaak kan zijn. Hoe kom ik daarbij? Het zwarte metalen deksel met de ronde knop eraf? Hoe?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 20 mei 2009 05:23 PM
  [ # 1 ]

Of ze nou voor het water zijn of voor je dieselfilter is leeg weet ik niet.
Dus daar kan ik je niet mee helpen.

Er staan op internet wel beschrijvingen hoe je die open kan krijgen.
Is niet zo heel moeilijk.
Daar zit een filter in die zou ik dan ook meteen even vervangen.

Maar weet je zeker dat het in het filter zit en niet in de brandstofslang zelf?
En anders moet je het alom bekende doorzichte slangetje er tussen zetten.
Zien of je luchtbellen ziet gaan.
Dan verplaatsen in het brandstof traject om te kijken waar het stopt.
Dan weet je waar de lucht vandaan komt…

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 21 mei 2009 06:52 PM
  [ # 2 ]

heb hetzelfde gehad met mijn 21td uit 95, het filterhuis vanonder dicht maken en kontakt gewoon los in de motor ruimte laten liggen, probleem was opgelost, komt dikwijls voor dat ze daar lekken aan het kontakt voor het water.

xm 21td 95’

Profiel  
 
Citroage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 18-04-2007

Gepost: 21 mei 2009 10:06 PM
  [ # 3 ]

Op de foto zie je bij de onderste omcirkeling twee pijpjes . Waar zijn deze voor? zie ook mijn vraag bij wat zijn deze op het forum
Age

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 mei 2009 12:01 AM
  [ # 4 ]

Dieselvoorverwarming

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 mei 2009 05:19 AM
  [ # 5 ]

Re: Vraagjes over dieselfilter

Brian schreef:

2. Ik heb chronisch last van lucht in de diesel bij het starten. Ik heb me wel eens laten vertellen dat een lek membraan in het filterhuis hiervan de oorzaak kan zijn. Hoe kom ik daarbij? Het zwarte metalen deksel met de ronde knop eraf? Hoe?

In Frankrijk kun je bij de Norauto, revisie setjes kopen voor dit type brandstoffilter, kost c.a. 10 euro, altijd handig om mee te nemen als je toch een keer in Frankrijk ben Wink

Die 2 pijpjes van de voorverwarming, bovenop zit een wit stukje kunstof, met een soort zegering, dit is een thermostaat. Hier gaat het vaak lekken en word er lucht aangezogen, wip de zegering eraf, trek het thermostaatje eruit, nieuwe O-ringen erop en je kan de voorverwarming weer aansluiten. Met verwarmde diesel loopt de motor rustiger en stiller, de exacte werking van de thermostaat ontgaat mij, maar ik neem aan om de voorverwarming uit te schakelen/beperken bij een te hoge kvs-temperatuur, er staat namelijk 98C op.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 mei 2009 12:29 PM
  [ # 6 ]
dappieman schreef:

Of ze nou voor het water zijn of voor je dieselfilter is leeg weet ik niet.
Dus daar kan ik je niet mee helpen.

Iemand die weet waar die stekker in moet?

dappieman schreef:

Er staan op internet wel beschrijvingen hoe je die open kan krijgen.
Is niet zo heel moeilijk.
Daar zit een filter in die zou ik dan ook meteen even vervangen.

Dan hebben we het volgens mij over het filterhuis eraf halen. Maar kom je zo bij het membraan? Dar zit volgens mij onder die knop. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Niemand die hier ervaring mee heeft?

dappieman schreef:

Maar weet je zeker dat het in het filter zit en niet in de brandstofslang zelf?
En anders moet je het alom bekende doorzichte slangetje er tussen zetten.
Zien of je luchtbellen ziet gaan.
Dan verplaatsen in het brandstof traject om te kijken waar het stopt.
Dan weet je waar de lucht vandaan komt…

Het doorzichtige slangetje heb ik er al inzitten. Op de foto zie je het boven aan zitten. Daar zit nooit lucht in. De slangenklemmen daarna tot de pomp zijn onlangs nog gecheckt. Toch weer iedere morgen lucht in de pomp. Bij het pompen wordt de knop ook niet meer echt ‘hard’. Schijnt een symptoom van het lekke membraan te zijn.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 mei 2009 01:34 AM
  [ # 7 ]

We zijn er inmiddels uit dat de sensor voor water-in-brandstof is.

(en ik zag net in de documenten dat die 3 sensoren op je waterhuis voor water-stop-lampje, water-temp-meter, en de middelste is voor je EGR systeem).

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2009 01:45 AM
  [ # 8 ]

Is er nu niemand die weet waar de stekker onderaan in moet en hoe ik ‘deksel’ nr. 11 er af krijg?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
dirkjec5
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 06-04-2007

- C5 16hdi break
Gepost: 29 mei 2009 12:37 PM
  [ # 9 ]

volgens mij gaat dat er niet af zonder brokken te maken, dat contact onderaan moet je er tussen uit laten en dicht maken , bij mij was dat de oorzaak dat hij moeilijk startte, hij zoog lucht langsdaar,

xm 21td 95’

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 mei 2009 12:39 PM
  [ # 10 ]

niet alleen de sensor, maar ook het afwaterkraantje kan lekken.
Dop nummer 11 zou ik ‘gewoon’ demonteren zoals besproken; lipjes terug vouwen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 30 mei 2009 08:35 PM
  [ # 11 ]

Ik had een soortgelijk probleem bij mijn Xantia TD…
Ik heb toen een standaard doorzichtig slangfilter van een Mercedes -?- gemonteerd en de standaardfilter buitengesloten.
Wordt de diesel misschien alleen niet meer voorverwarmd…
Was altijd gezeur met dat ding. Is vervangen, schoongemaakt, meerdere malen afgetapt en gedicht met vloeibare pakking.
Die sensor was bij mij ook afgekoppeld…

Met dat slangfiltertje had ik nooit problemen…haha.
Niet de oplossing maar wel handig (tijdelijk/nood) alternatief.

Hans Arrow

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 30 mei 2009 09:02 PM
  [ # 12 ]

Die in-lijn doorzichtige filters zijn gewoon universeel. De voorverwarming bevindt zich niet in het filterhuis hoor Wink Alleen bij de nieuw type diesels met een Lucas Epic pomp.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 juni 2009 03:57 AM
  [ # 13 ]
www.citrofiel.tk schreef:

Ik had een soortgelijk probleem bij mijn Xantia TD…

Dat was waarschijnlijk ook weer een O-ring in het thermostaatje van de voorverwarming.
Vandaag zitten klooien aan een Saxo 1.5D waar ook lucht werd aangezogen, en ook in het filter/voorverwarmhuis van dit type motor zit een zelfde soort thermostaatje als in jouw Xantia en XM2.1D/TD. De O-Ring was hard geworden en dichtte niet meer af, nieuwe O-ring erin en probleem verholpen, ben er wel even zoet mee geweest Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook