




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zo nu en dan piept er nog wel eens eentje door die stelling heen…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:En zo komen we blijkbaar weer terug op de aanname dat elke CX bij aanschaf nog een 1000-1500 euro aan achterstallig onderhoud/ kleine dingetjes heeft wil je haar echt betrouwbaar en probleemvrij kunnen noemen…
Daar heeft de aanschafprijsklasse schijnbaar geen invloed op….
ben ik het helemaal mee eens! Ik help anderen wel eens die net een andere wagen(wel merk dan ook) hebben gekocht, en houd als stelling aan dat je het eerste jaar 600-800 euro moet reserveren voor onderhoud/achtertallig werk. Bij een cx (of andere klassieker) kan dat wegens zijn complexiteit inderdaad oplopen naar 1500 Niet alles kan je zien bij de aanschaf, bv die mooie uitlaat kan inwendig al helemaal krokant zijn en na 2 maanden afbreken. En het is maar waar je wensen liggen, een band van 1,7 mm is inderdaad een goedgekeurde band, maar bij mij blijven ze er niet onder liggen
Tja…...kosten…....
In januari 2000 kocht ik mijn dame met 90.000 km. op de klok voor omgerekend 4500 euro.
Nu in 2009 zijn we op de 256.000 km aangeland en is er het nodige gebeurd.
In totaal ca. 7500 euro aan onderhoud, waarin begrepen een daktransplantatie (van schuif naar dicht) en een volledige spuitbeurt.
Net deze week een motor + (automaat)baktransplantatie afgerond met daarbij nog veel ander onderhoud (ca. 3500 euro).
Kom ik in 9 jaar en 166.000 km op 15.500 euro en dat is excl. MRB en brandstof.
Ik bespaar niet op onderhoud, ben het liever preventief voor.
De CX is in onderhoud bij D&O Services te Almere, specialisten EN perfectionisten met het hart op de goede plek.
Omdat je daar ook zelf kunt meesleutelen, kunnen de kosten ook nog eens wat beperkt blijven.
Ik denk verder niet zo na over de kosten, daar wordt een mens niet echt vrolijker van.
Het rijplezier is onbetaalbaar. En daar gaat het me maar om.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
En zo is het.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is 9,3 cent per km, inc onderhoud en afschrijving, zonder rekening te houden met restwaarde. Dat is zo debiel goedkoop, dat als je de brandstof, WB en verzekering er dan bij optelt je denk ik net aan een C2 1.1. kan rijden voor dezelfde prijs…. heel misschien een met anderhalve optie…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dit topic zakt snel weg merk ik; de laatste toevoeging is alweer van maart.
Goed, mijn laatste toevoeging:
op zowel Koninginnedag als de vrijdag erna heb ik ‘Maya’ van een broodnodige nieuwe drukgroep voorzien (zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=197882 ).
Daarbij zijn ook de onderste motorsteun en de oliedrukschakelaar vervangen.
Kosten:
- drukgroep €60,-
- motorsteun (gebruikt) €35,-
- oliedrukschakelaar € 8,20
- Gates uitlaatspruitstuk- luchtfilter verbinding €8,50
- garage/ olie/ filter/ koelvloeistof €200,-
Verdere toevoegingen (blingbling, geen regulier onderhoud);
- TRX-lookalikes €75,- (stralen/ spuiten kost me niets),
- ‘franse’ koplampen €50,-
- dashboardklepje (van Leontien) €20,-
- plamuur en knikkerbussie ‘Brun Maya’ €20,-
Voilá..
‘Spirit of avant-garde’
Okee, het is off-topic EN [zeurmodus], maar je hebt het over TRX-lookalikes. Je bedoelt dus gewoon 14” GTI-velgen? TRX is namelijk een maat, niet de naam van een velg. De velgen waar jij het over hebt, zijn zowel geleverd in de TRX maat als in 14”. Niks look-alikes dus.
[/zeurmodus]























Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
jaco schreef:Okee, het is off-topic EN [zeurmodus], maar je hebt het over TRX-lookalikes. Je bedoelt dus gewoon 14” GTI-velgen? TRX is namelijk een maat, niet de naam van een velg. De velgen waar jij het over hebt, zijn zowel geleverd in de TRX maat als in 14”. Niks look-alikes dus.
[/zeurmodus]
Niks geen zeurmodus, weet nu eindelijk eens hoe het zit!
Jeroen
Nou ja, ik vond het zelf wel zeurmodus, omdat dit al vaker (ook door mij) is uitgelegd. Wellicht in een ander topic, maar toch.
Maar ik bedoel het natuurlijk niet als zeurmodus, ik leg het graag uit aan eenieder die het nog niet weet.








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Pascal schreef:
- ‘franse’ koplampen €50,-
Wat bedoel je met Franse koplampen :
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat zijn de koplampen met aparte verstralers, zover ik weet alleen op de thuismarkt geleverd.
@Jaco: ik merk dat veel mensen de term ‘14 inch GTI’ i.c.m. ‘CX’ niets zegt, terwijl veel mensen de ‘TRX’ wel kennen (zij het van CX, dan wel van de BMW5).
Ik weet ook wel dat het beestje een eigen naam heeft, maar met ‘TRX-lookalikes’ snappen ook niet-ingewijden wat ik bedoel.
‘Verstelbare moersleutel’ zegt Jan-met-de-pet ook geen ruk, terwijl iedereen de term ‘Bahco’ kent.
In de wereld der Mini’s heb je ook zoiets: iedereen kent de term ‘worstenvelgjes’ terwijl ze eigenlijk ‘Minilites’ heetten…
Heeft dat niet een bepaalde term in het nederlands, als een merknaam of uiterlijk kenmerk de eigenlijke benaming overtreft in gebruik…?
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Pascal schreef:Dat zijn de koplampen met aparte verstralers, zover ik weet alleen op de thuismarkt geleverd.
Bedoel je de serie 2 lampen?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zag ook al te denken wat zijn dat nu…
Deze zijn op elke serie 2 CX geleverd, misschien met uitzondering van de 20 RE.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
het kan best dat ze standaard op duurdere uitvoeringen zaten van de serie II; de RE,RS,RD en TRS hadden ze standaard in Nederland in ieder geval niet…
Op de thuismarkt wèl.
‘Spirit of avant-garde’


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De TRD turbo II in elk geval wel