1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ontsteking valt weg bij warme motor
Gepost: 31 mei 2009 12:38 AM

Forummers,

Als reeds van bij de restauratie van de DS (ondertussen 12jaar geleden +-) heeft onze DS het probleem van stilvallen bij warme motor.

Koudestart, tik en draai
Warmdraaien, perfect.
Gasgeven, geen stotter of hapering(met de automaat heb je dat snel)

Warmer worden, inhouden bij gasgeven “begint”.
Maw, stationair, voet op rem, in ‘D’, onmiddelijk half(of meer) gasgeven, wat gekuch en dan vlot in de toeren en weg.
Rijden is of was nooit een probleem!.

Auto word warmer, temp. meter (bijna) tegen de bovenkant van het witte gedeelte, af en toe daalt toerental iets door 1cilinder die niet mee wil.
Alsdie dan écht warm word, of je zet em in D bij warme motor, stilvallen en niet meer kunnen starten.

Kap open, koelventilator op, 2minuten, tik en draaien.

Van wat ik er nog van weet heeft men vader altijd aan het worstelen geweest met bougies.
NGK zaten erin maar in de gereedschapskoffer van de DS lagen champion, eyquem e.d. ook in.

Dus gaan meten met volgende resultaat:
Wanneer de motor goed warm word ‘valt’ de 4de cilinder(tegen schutbord) uit.
Eerst begint het met af en toe wel af en toe geen ontsteking, dan helemaal geen ontsteking meer, krijgen andere cilinders het ook en valt ze stil.
Niet meer te starten door geen ontsteking.
Cilinder 2 blijft van wat ik heb kunnen meten(spijtiggenoeg maar stroboscoop voor 1cilinder) altijd vonken.

Daarstraks 3nieuwe NKG’s erin. 4de niet kunnen vervangen door slecht gereedschap Surprisedops:

Warm worden, cilinder 4 valt uit, motor blijft 5minuten verderdraaien(4de doet geen één vonk meer!)

Licht aan het gaspedaal, stilvallen en niet meer starten…

Voor ze op dat punt is kan ze nog net op 2/3 cilinders in de toeren klimmen waar ze vanaf 1500-1750rpm perfect draait en op alle 4 cilinders vonkt.

Auto is voor de rest maniakaal onderhouden, motor/kop/carbu e.d. gereviseerd en in goede staat.

Er zit elektronische ontsteking op maar weet niet van welk merk.

Verdeler/kabels e.d. zo goed als nieuw.

Bougies kwamen er redelijk donker maar niet nat uit.

Auto draaide altijd op een 6%CO wat nodig was met de automaat.

Bougies die er nu inzitten zijn NGK BP6H’s.

Waar ik moet beginnen te zoeken zou ik niet weten, al lijkt mij een verkeerde warmtegraad een mogelijk antwoord.
Bij het houden van de bougiekabel van de 4de uitgevallen cilinder tegen de massa vonkt deze wel, het probleem zit em dus echt in isolator/bougie/...

Hopelijk komt dit verhaal bekend voor voor iemand want ik wil gewoon betrouwbaar met de DS rijden.
Elke keer met schrik vertrekken is ook niet leuk Crying or Very sad

mvg
Ruben

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 31 mei 2009 12:55 AM
  [ # 1 ]

check je elektrode afstand van de bougie’s eens
stel ze eens af op 0,6——0,7 mm
liggen de b kabels wel vrij bij warme moter
6 procent co lijkt me wel erg hoog waarom heb je dat

succes

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 31 mei 2009 01:18 AM
  [ # 2 ]

lijkt me bobine. probeer eens een ander.


die gaan langzaam kapot, en dan vooral warm voor problemen..

.komma

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 31 mei 2009 01:33 AM
  [ # 3 ]

Verdenk ook de elektronische ontsteking, door warmer worden kunnen er contacten zijn die ineens een overgangsweerstand krijgen en voor problemen gaan zorgen, check soldeerverbindingen en soldeer evt. opnieuw door.
Zorg dat je systematisch tewerk gaat met zoeken:

1- controleer accu en zorg voor nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor.
2- reinig en check alle contacten van bedrading en controleer of ze goed vastzitten en meet de overgangen door met de multimeter.
3- wissel inderdaad van bobine, misschien kun je een goede lenen van een
vriend of zo om te testen.
4- vervang de electronische ontstekingsunit door een goede conventionele set of een 123-ignition om te testen.
5- eigenlijk moet je ondertussen de boosdoener hebben gevonden…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2009 02:04 AM
  [ # 4 ]

Dank voor de antwoorden maar als het zo simpel was had ik het al gevonden.

@ Algra: Elektrodeafstand staat op 0.7, kan ze uiteraard altijd eens op 0.6 zetten.
Bougiekabels hangen gewoon in de originele montagepunten.
6% door de automaat, die neemt vermogen af op stationair wat je met een paar % CO dus niet trekt…
Op 3.5% loopt ze al te horten en stoten.

@Dirkman: Bobijn is goed, losliggende bougiekabels geven ook perfecte vonken…

@GW: Zoals vermeld is alles nieuw of haast nieuw.
Bobijn vervangen gaf zelfde probleem.
Als ik op het moment dat de auto niet meer start en met de stroboscoop gemeten ook geen ontsteekspanning meer heb de bougiekabel loshaal en op een bougie los tegen de massa zet werkt te wel perfect.
Het heeft dus iets te maken met de bougies in het blok of een bepaalde weerstand die die met hoge temperatuur creëren waardoor de ontsteking niet meer goed gaat werken.

Een conventionele set gebruiken heb ik ook al aan het denken geweest, al lijkt het me daar gewoon niet aan te liggen…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 mei 2009 02:09 AM
  [ # 5 ]

Ik zou je toch met klem willen adviseren om eens een conventionele set te gaan monteren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 mei 2009 02:24 AM
  [ # 6 ]

Goede massa-verbinding(en) zekerstellen, kan door warmteontwikkeling verminderen, herstelt weer bij kouder worden.

knuffel

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 31 mei 2009 03:01 AM
  [ # 7 ]
Citroenbx schreef:

Dank voor de antwoorden maar als het zo simpel was had ik het al gevonden.

@ Algra: Elektrodeafstand staat op 0.7, kan ze uiteraard altijd eens op 0.6 zetten.
Bougiekabels hangen gewoon in de originele montagepunten.
6% door de automaat, die neemt vermogen af op stationair wat je met een paar % CO dus niet trekt…
Op 3.5% loopt ze al te horten en stoten.

@Dirkman: Bobijn is goed, losliggende bougiekabels geven ook perfecte vonken…

@GW: Zoals vermeld is alles nieuw of haast nieuw.
Bobijn vervangen gaf zelfde probleem.
Als ik op het moment dat de auto niet meer start en met de stroboscoop gemeten ook geen ontsteekspanning meer heb de bougiekabel loshaal en op een bougie los tegen de massa zet werkt te wel perfect.
Het heeft dus iets te maken met de bougies in het blok of een bepaalde weerstand die die met hoge temperatuur creëren waardoor de ontsteking niet meer goed gaat werken.

Een conventionele set gebruiken heb ik ook al aan het denken geweest, al lijkt het me daar gewoon niet aan te liggen…

probeer nieuwe/andere isolator pijpjes
controleer de metalen verlengstaal op je bougie’s [wil wel eens slecht contact maken]
meet de compressie bij warme/hete motor [bij hoge compressie slaat de vonk ‘weg’ je had de cylkop gevlakt ?]

bij warme motor gaan soms b kabels doorhangen en komen dan tegen
metaal=massa punt /langs schuren trillen
naar ik meen zijn de orig. bougie kabels wat aan de korte kant voor de 3en4 vooral bij/ langs de carb. en de kick-down kabel

nou tís al laat mee denken wil verder even niet
eerst maar even tukkie doen
salu

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2009 12:19 PM
  [ # 8 ]

@Yuri: Zal het eens proberen!

@ Vlietmansje: Op verscheidene cilinders blijft de ontsteking gewoon werken, het is echt cilinder afhankelijk, dus een algemeen massa probleem lijkt me raar.

@Algra: Isolatiepijpjes zijn idd logisch, maar ook al 100keer vervangen…
Verlengstukken zijn en zitten goed.
Cylinderkop is bij de initiele restauratie uiteraard gevlakt geweest, compressie is gewoon goed (anders zou ze niet goed draaien…)

Bougiekabels tegen de massa heb ik me ook al rot naar zitten zoeken, paar keer verlegd ook zonder resultaat.
3&4 zijn ruim langs genoeg, zelfs langs de kickdown, al komt ie er dicht tegen(ga ik zeker eens goed controleren/isoleren.


Ik heb weer redenen en manieren tot zoeken, danku allen!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2009 12:23 PM
  [ # 9 ]

Welke bougiekabels zijn trouwens de beste?
Heb het “handmodel” SEV verdelerkap.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 31 mei 2009 12:33 PM
  [ # 10 ]

Bougies: kijk eens in de tiplijst, tip nr 5 dacht ik.

Overslag van bougiekabels kun je in het donker goed zien, of voelen…

Vonken búiten de cylinders gaat vaak lang goed. Onder compressiedruk slaat de vonk dan toch weg.

Doorgeslagen rotor? Dan zie je in het donker geen vonk wegslaan.

knuffel

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11812
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 mei 2009 03:35 PM
  [ # 11 ]

Bobine is goed zeg je: losse kabels geven een goede vonk. MAAR, dat kan bij warme motor goed alsnog ophouden. Of heb je dat getest met warme motor?

De truc hierbij is dat de spoel er pas mee nokt alstie warm wordt namelijk, en gewoon weer werkt alstie afkoelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2009 04:04 PM
  [ # 12 ]

@Vlietmansje: Zoals 2 posts hierboven staat, bougies vervangen, vele beter, maar nog altijd zelfde probleem.

Overslaan van de bougiekabels is het eerste waar ik me mee bezig ga houden want de kabel van bobijn naar verdeler stuurde maar al te graag even stroom naar men arm.
vind het wel raar daar deze niet zo gek oud zijn?

@Penny Lane: Ik denk dat het antwoord voorzich spreekt…
Heb ook bij een warme motor toen ie niet meer starte de bobijn vervangen door een andere en het probleem bleef, het zit em dus duidelijk niet in de bobijn.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 31 mei 2009 06:48 PM
  [ # 13 ]

Mocht het vernieuwen van de bougiekabels geen soelaas bieden (wat ik vermoed) zou ik toch-zoals Waterman ook al zegt-even een conventionele ontsteking proberen. Is vast wel ergens even te leen van een mede-forummer in Belgie.
De diverse (half) electronische ontstekingen die op de markt kwamen (voor de 123 ignition) hebben altijd voor een hoop (onoplosbare) problemen gezorgd. Wellicht ligt het probleem daar.

Profiel  
 
Gepost: 31 mei 2009 07:26 PM
  [ # 14 ]
DS Am(b)rulance schreef:

Mocht het vernieuwen van de bougiekabels geen soelaas bieden (wat ik vermoed) zou ik toch-zoals Waterman ook al zegt-even een conventionele ontsteking proberen. Is vast wel ergens even te leen van een mede-forummer in Belgie.
De diverse (half) electronische ontstekingen die op de markt kwamen (voor de 123 ignition) hebben altijd voor een hoop (onoplosbare) problemen gezorgd. Wellicht ligt het probleem daar.

Dat is een duidelijk bericht net als dat van waterman.

Deze is als ik me niet vergis ‘gewoon’ een casette met oogje monteren ipv de contactpunten, geloof nooit dat heel de delco vervangen geweest is.

Bougiekabels ga ik als eerste doen, als dat niet oplevert(wat ik vermoed want ze zullen al wel genoeg vervangen geweest zijn) gaat er een 123 op.
Die zal wel bij iemand te lenen/huren zijn hoop ik.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 juni 2009 01:45 AM
  [ # 15 ]

Heb je al gecontroleerd of er olie of water in bougieschacht nr.4 staat? Dan vonkt ie namelijk ook slecht tot niet….

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook