Best mensen.
Ik heb donderdag examen chemie en dus ben ik chemie aan het studeren. Nu kwam ik gisteren bij het hoofdstuk ‘Evenwichten voor Oxidantia en Reductantia’. In dit hoofdstuk dacht ik iets te hebben gevonden dat ons misschien wel nuttig is
Het gaat over corrosie en beschermingsmethoden. En ik zal een stukje citeren.
Eerst wat achtergrond
Fe -2e—> Fe2+
O2 + 2 H20 + 4e—> 4 OH-
O2 + 2 H2O + 2 Fe—> 2 Fe(OH)2
4 Fe(OH)2 + O2 + 2 H2O—> 4 Fe(OH)3—> Fe3O4—> FeO en Fe2O3
Dus zonder Fe2+ ook geen roest (FeO en Fe2O3), toch?
We kunnen de corrosie van Fe verhinderen door een elektrisch geleidende verbinding te realiseren met een minder edel metaal (vb Mg). Hierdoor zullen de elektronen die door de luchtzuurstof van Fe oorspronkelijk werden weggenomen, onmiddellijk worden aangevuld via het minder edele metaal. Het komt er in de praktijk op neer dat het Mg zich opoffert voor het Fe en dat Mg2+-ionen worden gevormd in plaats van Fe2+ ionen. We gebruiken daarom de term ‘opofferingsmetaal’.
Dus, wat is het probleem hier? Wat zie ik over het hoofd? (buiten het feit dat Mg brandbaar is en je er blind van wordt ).
Ow ja, daarna is er ook nog een stukje over verzinken. Een ‘leuke’ quote (die misschien wat ‘ervaringen’ ontkracht)
Het gaat over galvaniseren en over het gevormde ZnO bij het oxideren.
Hoewel Zn nog minder edel is dan Fe, heeft het als voordeel dat de gevormde ZnO-laag zeer goed hecht op het metaaloppervlak en het onderliggende metaal aldus afschermt van de luchtzuurstof. Bij een beschadiging herstelt de laag zich dadelijk door de vorming van vers ZnO.
Mag ik hieruit afleiden dat verzinken wel werkt, zelf al komen er krassen op de gegalvaniseerde plaat?
2 vragen waarvan de 1e mij het meest interesseert Want het zou toch prachtig zijn dat op deze manier roest OPGELOST wordt . Maar er MOET iets zijn dat ik over het hoofd zie, anders zouden we/ze/iedereen hier toch al lang opgesprongen zijn?
Is dat eigenlijk niet zoiets als zinkanodes die aan schepen bevestigd worden ?
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik denk het wel. Iemand die ik ken had het erover dat hij magnesiumelektrodes op zijn boot had laten lassen, tegen roest.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik denk het wel. Iemand die ik ken had het erover dat hij magnesiumelektrodes op zijn boot had laten lassen, tegen roest.
Ja dat klopt het is zgn. offermateriaal, het ging mij meer over de formule ? dat hij dat bedoelt ?
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Maar zou het dan ook echt werken?
Kwaad om het te proberen zal het wel niet… toch?
Hoe brandbaar is magnesium ? Wat gebeurt er als je magnesium nat maakt ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Re: Magnesium tegen roest?
BunnY schreef:
2 vragen waarvan de 1e mij het meest interesseert Want het zou toch prachtig zijn dat op deze manier roest OPGELOST wordt . Maar er MOET iets zijn dat ik over het hoofd zie, anders zouden we/ze/iedereen hier toch al lang opgesprongen zijn?
Idd je ziet iets over het hoofd, dit werkt op schepen omdat ze in het water liggen.
Heb de theorie even niet meer scherp, maar google eens op kathodische bescherming. Een van de hits is : http://www.vandervelde.nl/NLkathodischebescherming.html
zal ook wel van belang zijn wat er allemaal in het ijzer van onze citroenen zit
het blik zal ongetwijfeld een legering zijn van div metalen en dus niet puur fe
wij hadden een ezels bruggetje voor de verdringins-reeks
kleine catharina mag alleen op zon en feest dagen snoepen…....
kalium calcium magnesium alluminnium ?? zink ijzer ???????
de rest weet ik zo niet meer uit m’n hoofd
dat verhaal van de scheeps annode’s klopt wel maar is volgens mij bedoeld voor de vaak bronzen schroef en niet voor het staal van het schip
Bronzen schroef is makkelijker te vervangen dan een stuks scheepshuid
Overigens, er wordt bijna niets van zuiver ijzer gemaakt. Er zit altijd een deel koolstof + nog wat andere zooi doorheen. Anders is het veel te zacht en dus in de verste verte niet sterk genoeg.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Bronzen schroef is makkelijker te vervangen dan een stuks scheepshuid
Maar of die bronzen schroef even goedkoop als dat stukje plaatwerk zal zijn…...
Verder had ik vroeger een maat met een Nissan Sylvia waar magnesium velgen onder zaten, stoeprandje hup velg kapot.
Nog een keer gingen we die velgen bewerken op de draaibank, bij de laatste velg vliegt mijn spanenbak in de fik, ik gooi er een emmer water over ops: vlammen tot boven het bed uit.
Ik denk dat zink toch een beter iets is als offermateriaal.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Als je onder water iets wilt repareren dan vervang je liever een schroef dan een stuk scheepshuid. Maar inderdaad, als het spul op het droge ligt, dan vervang je weer wel liever een stuk scheepshuid.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Re: Magnesium tegen roest?
BunnY schreef:
[...]
Dus, wat is het probleem hier? Wat zie ik over het hoofd? (buiten het feit dat Mg brandbaar is en je er blind van wordt )
Dit werkt, zoals al gezegd, alleen als je materiaal en je opoffer-electrode, beide contact maken met water.
Overigens is puur magnesium goed brandbaar, maar er zijn genoeg gietlegeringen van magnesium die niet gemakkelijk in de fik te krijgen zijn.
Ow ja, daarna is er ook nog een stukje over verzinken. Een ‘leuke’ quote (die misschien wat ‘ervaringen’ ontkracht)
[knip]
Mag ik hieruit afleiden dat verzinken wel werkt, zelf al komen er krassen op de gegalvaniseerde plaat?
Ja, dat mag je aannemen. De zinkoxide is een dichte laag, deze laat geen zuurstof meer door, waardoor de plaatselijke aantasting zo goed als stopt.
2 vragen waarvan de 1e mij het meest interesseert Want het zou toch prachtig zijn dat op deze manier roest OPGELOST wordt . Maar er MOET iets zijn dat ik over het hoofd zie, anders zouden we/ze/iedereen hier toch al lang opgesprongen zijn?
Roest is prima op te lossen: Begin met de juiste staalsoort, vervolg met een juiste anti-roest behandeling en sluit af met de juiste verflagen. Op deze manier kan je een auto vrijwaren van roest voor de gehele levensduur… Maar dat is vanuit kostenoverwegingen niet altijd haalbaar.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Ik heb ook wat rond gelezen en inderdaad… het moet wel met water zijn blijkbaar. Spijtig .