Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Ik hoorde vandaag een ( volgens mij ) niet waar verhaal dat het erg slecht zou zijn coor een common rail diesel om hem helemaal leeg te rijden… is dit waar ?
Dat schijnt voor elke diesel zo te zijn.
Heeft dacht ik te maken met dat een benzine een opvoerpomp op de tank heeft zitten en een diesel niet.
BTW een niet waar verhaal en dan vragen of het waar is?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
het gaat er ff niet om dat je een diesel weer zou moeten ontluchten als ie leeg geweest is, maar puur om mechanisch slecht zijn…
Ja het verhaal klopt wel degelijk, het is erg slecht voor een common rail diesel, ( gewone diesels ook) om de tank volledig leeg te rijden omdat er altijd rotzooi in de tank achterblijft, en een CR-diesel heeft iets gevoeligere verstuivers en veel kleinere tolleranties dat deze beslist geen vuil verdragen kan, en de tank leeg rijden bij deze diesels is ook slecht voor je pomp omdat deze gekoeld wordt door je diesel waarvan er op dat moment heel weinig van is, kan dit dus schade opleveren, en deze pompen zijn beslist niet goedkoop, dus rijdt je tank niet tot op de laatste druppel leeg, en tank optijd. En als een CR diesel hoge druk pomp droog heeft staan draaien kan deze inwendig snel beschadigen door een gebrek aan smering, en dat zal niet de eerste zijn.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Mijn Revue Technique Automobile C5 Diesel (2.0 110pk en 2.2 136pk) zegt uitdrukkelijk tot tweemaal toe de tank NIET leeg te rijden, ivm mogelijke schade aan het injectie systeem. D’r staat niet bij wat er fout kan gaan. Het ligt niet aan het FaP (aangezien de waarschuwing voor beide versies geldt) Die troep zou kunnen, maar waar heb je een brandstofilter voor? Ik gooi bovendien geen troep in de tank, dus dat moet dan ergens vandaan komen. Die kleine verstuivers zit wel wat in, maar dan kom ik op mijn volgende punt.
Ik kan nu ff niet in m’n handschoenekastje van m’n C5 kijken (voor de handleiding) maar ik herinner me wel dat ik het voor mijn Xantia HDi110 wel eens opgezocht heb. Dat handboekje zei uitdrukkelijk dat het GEEN probleem is een lege tank weer aan de praat te krijgen: gewoon Diesel d’r in en gaan!
Nu zit ik dus met twee tegenstijdige berichten?
Ik doe het toch maar niet, maar ik ken genoeg mensen die het gedaan hebben bij Common Rail motoren, zonder problemen. Met oudere Diesels moest je vaak nog met de hand pompen in het motorcompartiment, dat hoeft met een Common-Rail zowiezo niet.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Voor een gewone diesel is het geen punt. In afrika doen ze niet anders.
Voor HDI blokken is een ander verhaal, het is inderdaad zo dat een hdi kapot kan bij geen diesel. PSA heeft de hdi ook aangepast en nu is het niet meer zon punt, bij oudere modellen gaat het echter zo stuk.
Welk jaar het omslag punt is weet ik niet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Bertje Hdi schreef:En als een CR diesel hoge druk pomp droog heeft staan draaien kan deze inwendig snel beschadigen door een gebrek aan smering, en dat zal niet de eerste zijn.
Geld ook voor een gewone dieselpomp, dit geld eigenlijk voor bijna elke hogedrukpomp zoals een aircopomp, HD-Pomp, etc.
dat zou dus juist de truc moeten zijn:
een CR systeem heeft een lagedrukpomp in de tank, en een hogedrukpomp bij de motor. Dan moet de motor natuurlijk wel stoppen zodra de lagedrukpomp droog valt.
@verkuilm
bij oudere modellen gaat het echter zo stuk.
Het lijkt dus andersom, zie mijn eerdere post, of bedoel je dat het nogmaals veranderd is met de introductie van de 1.6 16v en 2.0 16v ?
Wat bedoel je trouwens met “gaat zo stuk” wat gaat er dan stuk, de hogedrukpomp, de lagedrukpomp of de injectoren?
NB RTA zegt over de hogedrukpomp van Bosch voor zowel DW10ATED als DW12TED4:
3 zuigers waarvan 1 uitschakelbaar
vanaf 1.5 motoromwentelingen levert hij 200bar. Vervolgens varieert de druk tussen 200 en 1350bar
De pomp is niet te repareren er zijn geen delen die uitgewisseld kunnen worden. De pomp trekt 3500 W.
De lagedrukpomp zit voor het brandstoffilter, dus die zal we tegen troep kunnen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
leeg is leeg.. dus als ie stopt
En laat nou net in de laatste liters die troep zitten.
Ik adcht ook dat het te maken had met vuil, echter, waarom benzine injectie motoren niet? grotere injectoren?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: leegrijden diesel
erik wijngaarden schreef:Ik hoorde vandaag een ( volgens mij ) niet waar verhaal dat het erg slecht zou zijn coor een common rail diesel om hem helemaal leeg te rijden… is dit waar ?
als je hem echt leeg rijdt kan je de ANWB bellen
iemand trouwens een idee wat ze dan doen om hem dan wel weer aan de praat te krijgen?
en is het trouwens ook niet zo dat als je je tank altijd (bijna) leeg rijdt dat er geen troep inkomt aangezien hij elke keer leeg gaat.
ik doe het met mijn bezine auto juist regelmatig wel even doorrijden totdat het lampje gaat branden dan ben je al je oude bezine kwijt.
Re: leegrijden diesel
arjan_verkade schreef:
als je hem echt leeg rijdt kan je de ANWB bellen
iemand trouwens een idee wat ze dan doen om hem dan wel weer aan de praat te krijgen?
Bij een benzine auto “vol"gooien en dan starten, de pomp op de tank voert het vanzelf aan.
Bij een diesel heb je meestal een opvoerpomp bij de motorzitten.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: leegrijden diesel
Simpele Ziel schreef:arjan_verkade schreef:
als je hem echt leeg rijdt kan je de ANWB bellen
iemand trouwens een idee wat ze dan doen om hem dan wel weer aan de praat te krijgen?
Bij een benzine auto “vol"gooien en dan starten, de pomp op de tank voert het vanzelf aan.
Bij een diesel heb je meestal een opvoerpomp bij de motorzitten.
dus bij een diesel kan hij de diesel zelf niet meer aanzuigen als ik het goed begrijp?
Re: leegrijden diesel
arjan_verkade schreef:dus bij een diesel kan hij de diesel zelf niet meer aanzuigen als ik het goed begrijp?
yep,
Heb mijn tank een keer leeg moeten laten pompen omdat na het spuiten van mijn achterportier en spatbord men met de hogedrukspuit water in mijn tank had gespoten (dop vergeten terug te plaatsen). ANWB-busje kan dan je hele tank leeg zuigen. Jerrycan diesel erin, met de hand oppompen (rooie knop op de pomp), daarna deed ie het weer. Gelukkig, want ook water in je dieselpomp kan de boel stuk maken.
Jeroen van Tol
http://www.beesnstuff.nl
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dus stel je komt stil te staan met een diesel omdat je tank echt helemaal leeg is.
dan kan je er een paar liter diesel ingooien en vervolgens met de hand pompen zodat je weer kan starten?
arjan_verkade schreef:dus stel je komt stil te staan met een diesel omdat je tank echt helemaal leeg is.
dan kan je er een paar liter diesel ingooien en vervolgens met de hand pompen zodat je weer kan starten?
Correct