Ik wilde eigenlijk een Berline HDI, maar de ene is nog smeriger en duurder dan de ander, uiteindelijk toch maar gekozen voor één van de eerste Xantia’s waar ik naar ging kijken samen met Lucas.
Het is een Break 1.9TD uit 2000, van een liefhebber, waarschijnlijk één van allerlaatste 1.9TD’s.
Naast climate-control zit er ook de luxe op van 4 elektrische ramen, 2 elektrische buitenspiegels en een regensensor.
Komende week over laten schrijven en meteen schorsen, er moet e.e.a. aan gebeuren, de D-riem moet meteen vervangen worden en nog wat kleine dingen. Over 3 maanden ga ik er op zijn vroegst in rijden, tot die tijd rij ik in mijn witte 1.9D, waarvan ik komende zaterdag de lekkende krukaskeerring ga vervangen.
Volgens de opgave doet een Xantia break 1.9TD c.a. 1 : 17 als je je best doet ???
Klopt dit of zijn er zuinigere ervaringen met een dergelijke auto.
Gefeliciteerd!
Veel plezier ermee en dat de start beter mag zijn dan met de witte berline!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Volgens de opgave doet een Xantia break 1.9TD c.a. 1 : 17 als je je best doet ???
Klopt dit of zijn er zuinigere ervaringen met een dergelijke auto.
Eerder onzuiniger.
Over 4 jaar en 200.000 km. zat ik tussen de 1 op 13 en 1 op 15,5. Dat waren voornamelijk snelwegkilometers.
Mijn huidige Hdi is aanzienlijk zuiniger. Daar rijd ik steeds 1 op 18 mee. En daar rijd ik n.b. een flink stuk sneller en ruiger mee dan in mijn vorige 1.9 TD Break!
Dus dat kan nog zuiniger.
Maar wat heb je voor deze TD betaald aangezien je niet gekozen hebt voor een HDi als ik vragen mag?
Jeroen
Dat een HDI zuiniger is dat klopt, maar helaas kwam ik voornamelijk afgeleefde hokken tegen met mankementen voor idiote prijzen van 2000 tot 3000 euro. Als je daar nog eens 500 a 1000 euro in moet steken voor het onderhoud zoals D-riem, verwaarloosde hydrauliek, slechte koppeling, niet werkende Airco, etc etc en met 200 a 300K op de teller, dan word je daar niet vrolijk van. Het zelf sleutelen werpt wat dat betreft zijn vruchten af, ik zie nu vrij snel wat er aan mankeert, anders zou het weer zo een slechte start als met de huidige Xantia kunnen worden.
Voordeel is dat ik de XUD9 inmiddels goed ken, een splinter nieuwe turbo heb liggen, onderhoud zal dus makkelijker en goedkoper zijn dan bij een HDI.
Deze break gaat mij 1700 euro kosten en voor die prijs is echt een nette, schone en luxe Xantia met 244K erop.
Ben benieuw wat deze Xantia gaat doen als ik ermee klaar ben, het hele pakket van kleppenstellen tot verstuivers gaat eroverheen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dan kan ik het me goed voorstellen. Dat is idd. geen geld voor zo’n Xantia
Een 19 TD is gewoon een hele fijne motor, laat dat gezegd zijn!
Ik ga je volgen in dit draadje!
Succes.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Komt helemaal goed met jou nieuwe aanwinst, dat is een ding wat zeker is.
Krijgt ze ook XM stoelen?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Weet nog niet of er XM stoelen in komen, nu nog niet, er zitten prima stoelen in met lendesteun, dat hebben de XM stoelen die ik heb liggen niet. Wel komt er een splinternieuwe achterbank in, niet dat de achterbank die er nu in zit niet goed is, maar heb op de Citromobile per ongeluk een achterbank voor een break gekocht, voor 5 euro
Verder gaat er een cruise-control, parrot carkit en Xenon erin
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goede keuze Sohail! De Xantia waar ” wij” mee op en neer naar Frankrijk vlammen is ook een 1.9 TD met al 420.000 op de klok. Dat ding rijd nog steeds als een nieuwe!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooie aankoop Sohail. Mijn TD loopt ook nog steeds als een zonnetje. verbruik ligt momenteel rond de 1 op 18. Een break zal onzuiniger zijn, waarbij ik het verbruik van Jeroen’s break stevig is maar past bij het gemiddeld verbruik dat opgegeven wordt in de boekjes.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Lijkt een heel goede keuze!
waterman771 schreef:Goede keuze Sohail! De Xantia waar ” wij” mee op en neer naar Frankrijk vlammen is ook een 1.9 TD met al 420.000 op de klok. Dat ding rijd nog steeds als een nieuwe!
Dat was ook mijn gedachte, met een HDI haal je dat niet zonder een keer dure grap als pomp of verstuivers te moeten vernieuwen.
En dan hebben we het nog niet over de elektronica.
Rij ook Xantia 19TD break en met een normale rijstijl ligt het verbruik tussen de 1 op 17 en 1 op 18
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dat was ook mijn gedachte, met een HDI haal je dat niet zonder een keer dure grap als pomp of verstuivers te moeten vernieuwen.
En dan hebben we het nog niet over de elektronica.
Dat is wel heel bout gesteld denk ik.
Bij het Xantiaforum rijden genoeg probleemloze HDi’s rond natuurlijk.
Uiteraard kun je pech hebben.
Laat ik het maar gauw afkloppen.
Jeroen
Ze zijn volgens mij ook wel redelijk probleemloos, en wilde het risico wel nemen om een HDI aan te schaffen, al zou dat een hoop extra studie worden om de HDI te leren kennen. Pech kun je altijd hebben, zelfs na de motorwissel in mijn huidige Xantia was ik niet klaar, de D-riem moest vrij snel gedaan worden, was zogenaamd vervangen.
Voor in de toekomst denk ik niet dat ik onder een HDI uitkom, zal dan wel een Xsara of C5 worden
Jaaaaa, Zx14i in een picasso
3 koters achterin
Dat staat wel grappig!!
Vandaag de Xantia over laten schrijven, het zag er bijna naar uit dat het niet door ging.
Volgens de km-controle op autopas.nl was de km-stand niet logisch, ik dacht nee he, vind je een auto die aan alles voldoet, heb je dit weer. Geen idee wat die site mankeert, een Citroen dealer vlakbij was zo vriendelijk om in de NAP te kijken en dat zag er goed uit.
Ik vraag me af wat voor een actie uitvoering dit nu is, volgens de autoweek site is in 2000, alleen de “Xantia Break 1.9 TD Deauville” geleverd. Introductie in januari 2000 tot mei 2000, de Xantia die ik gekocht heb is van maart 2000. Ik heb altijd begrepen dat de “Deauville” uitvoeringen crisis uitvoeringen zijn, klinkt niet logisch met de elektrische ramen achten, 2 elektrische buitenspiegels en een regensensor :