1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
4x4 handling
wim_emf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-06-2009

Gepost: 02 juni 2009 01:13 PM

hallo,

20 jaar geleden heb ik een diesel gehad die in mijn herinnering als de beste reed,  zoveel jaren grijze duitse firmawagens erna hebben mijn gedacht niet veranderd,

nu zonder firmawagen, wil ik terug een bx,  en een 4x4 staat me aan…

maar die lopen hier niet dik in aanbieding, voor ik beslis te wachten of verre prospectie-ritten onderneem:

hoe rijdt dit in de zomer vergeleken met een gewone gti? Zwaarder? Meer onderstuur of juist niet? Sneller om de hoek, maar voel je de grens niet aankomen? ...

ciao,

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 02 juni 2009 03:35 PM
  [ # 1 ]

Hetgeen waar je je bij een 4x4 het meeste zorgen moet maken is het waardeloze 4x4 systeem. De tussenbak is nogal zwak en de hele constructie is niet echt om over naar huis te schrijven. Verder wijkt bijna alles af bij een 4x4 tov een normale BX.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 juni 2009 04:22 PM
  [ # 2 ]

Het 4x4 systeem van de bx is niet echt wat men vandaag gewend is bij bv audi. Het systeem wringt nogal in bochten, en dat is ook de reden dat die tussenbakken zovaak stukgaan. Daarbij is zoals prutsy schreef zo’n beetje alles onder de auto anders dan bij een gewone bx… een uitlaat is bv niet eens te koop..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Cooper
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 02 juni 2009 10:45 PM
  [ # 3 ]

ik rijd al jaren met een 4x4, problemen met de aandrijving/bak zijn mij vreemd. Wel zijn onderdelen (met name uitlaat) lastig te krijgen maar met internet best wel te vinden. Vergeet niet dat het om een BX van 18/19 jaar oud gaat en niet om een impreza. Wegligging is super, veel minder onderstuurd dan een 2wd BX. Acceleratie is ook gaaf, megagrip en soort van katapult effect wanneer je met 3000 tpm de koppeling laat opkomen! Ik heb een GTi 4x4 en het rijdt vlot maar niet half zo vlot als mijn oude 2wd vuile GTi. Tijdens het rijden en dan met name op de snelweg is er wel extra geluid van de aandrijflijn en de extra differentielen. Kortom, wegligging is super, onderhoud is lastig (verkrijgbaarheid onderdelen) en duur (complex/volgebouwd) maar je hebt er een uniek leuke wagen aan en in de sneeuw kun je driften hahahahahahaha!

Ciao
Cooper

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juni 2009 11:10 PM
  [ # 4 ]

Als ik het zo hoor is een 4x4 meer geschikt om over modderige landweggetjes te rijden Wink
Waarschijnlijk niet geschikt voor het echte 4x4 offroad werk.

Verder zal het ook wel een goede trekauto zijn. Alleen mag er weer niet zo erg veel gewicht achter een BX…

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2009 12:09 AM
  [ # 5 ]

Ik heb begrepen dat je elke 60.000km de aandrijflijn naar achter kan reviseren. 4x4 lijkt mij ook tof, maar niet op die manier.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Cooper
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 156
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 03 juni 2009 12:32 AM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik heb begrepen dat je elke 60.000km de aandrijflijn naar achter kan reviseren. 4x4 lijkt mij ook tof, maar niet op die manier.

misschien als je er mee off road gaat rijden ben je om de 60000 aan een revisie toe. Maar gewoon op asfalt heeft die van mij de 300.000 gehaald op 1 revisie. Valt dus best mee. Als je off road wilt moet je toch echt een LandRover kopen en geen BX hahahahahahaha. Het is aparte techniek die wat extra onderhoud en kosten meebrengt, als je goedkoop wilt rijden is het geen verstandige keuze!

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 12:51 AM
  [ # 7 ]

De enige zwakke link, die verbinding tussen bak en midden differentieel is nieuw verzwaard te krijgen.
Kost evenveel als de BX wss maar het werkt wel.

De differentieels zelf leken me redelijk bulletproof als ik me niet vergis in wat Mike erover zei.

En idd, een 4x4 koop je voor de exclusiviteit of de modderweg, niet voor een parcours…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2009 02:47 AM
  [ # 8 ]
Citroenbx schreef:

De enige zwakke link, die verbinding tussen bak en midden differentieel is nieuw verzwaard te krijgen.

Zojuist krulden mijn mondhoeken een stukje naar boven. Wat kost zoiets ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 03:50 AM
  [ # 9 ]
Citroenbx schreef:

Kost evenveel als de BX wss maar het werkt wel.

Geen thijsBX, een dure BX…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2009 03:51 AM
  [ # 10 ]

Beter duur dan niet te koop Wink

Is een gewone diesel break makkelijk om te bouwen naar 4x4 ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2009 03:53 AM
  [ # 11 ]

Als je de aandrijflijn hebt is het pluy and play, alleen gaat een 1.9D te weinig trekkracht hebben om wat leuks te doen.
Het meer aan weerstand van de 4x4 lijn speelt ook een grote rol (en ja, dat voel je)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2009 01:49 PM
  [ # 12 ]

Dat is dan weer jammer. Anderzijds ben ik toch geen type voor een sportieve auto. En een toffe 4x4 lijkt me wel wat.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 03 juni 2009 02:07 PM
  [ # 13 ]

Als het op toffe 4x4’s aan komt ben ik toch meer van de Lancia Delta Integrale en de Audi (oer) Quatro.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2009 02:47 PM
  [ # 14 ]

4x4 is per definitie tof wat mij betreft. Sommige 4x4 zijn wel iets toffer dan anderen. Als ik een BX 4x4 had (met versterkt differentieel Wink ) dan zou ik met name door de bagger rossen er mee. Zeker in combinatie met de hoogteregeling is dat leuk.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 03 juni 2009 03:58 PM
  [ # 15 ]

Juist die hoogteregeling is volgens mij iets waar je niet al te veel mee moet rotzooien offroad. Heb er vaak meer last van gehad dan in de gewone rijstand. Maar misschien ben ik er gewoon niet goed in.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook