Ha allemaal!
Wat is wijsheid…
Nieuw hier op het forum.. en absoluut geen doe-het-zelver wat mijn auto’tje betreft…volkomen motorleek!
Maar mijn ZX’je heb ik overgenomen…mijn eerste eigen auto!
En ik heb er iets mee..!
Ik rij er iedere dag een flink aantal kilometers mee en wil hem goed onderhouden.
Nu denk ik, dat hij een beurt nodig heeft.ik hoor wat geluidjes die ik niet echt herken, maar bij mijn vaste garage wordt hij bekeken met opgeheven wenkbrauwen…ze vinden het maar een wrakje geloof ik!
Vandaar mijn vraag aan julie: kennen jullie een adres bij mij in de buurt waar ik hem na kan laten kijken en waar niet gelijk de hoofdprijs wordt gevraagd…Omgeving Zuidwest Brabant
Ben benieuwd!
Groet,
Diana
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ligt Elshout een beetje i/d buurt? Ik kan je van harte garage Moonen aanraden…. Even intikken bij google levert het volgende op:
Autobedrijf Moonen
Scheidingstraat 4
5154 AG Elshout
Noord-Brabant Nederland
0416 373591
Succes ermee!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Als je de grens over gaat kan ik http://www.felixcar.be/ wel aanbevelen.
Welkom op het forum.
Vertel eens wat meer over je auto, type, km stand, laatste onderhoudsbeurten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt! Ik ga het noteren…
Over mijn auto:
Ik heb ‘m gekregen, (ja je leest het goed) van mijn broer, die een andere auto aanschafte en ‘m naar de sloop wilde brengen..
Hij had een kapotte voorruit, zijn linkerraam kan niet meer open omdat de draaiarm eraf ligt. Het slot van het linkerportier was kapot, kreeg ‘m niet meer open of dicht… ... Even denken, wat verder…
Zijn motor was ok, hij had al de nodige reparaties gehad en moest afgelopen feb. gekeurd worden..is ie doorheen gekomen..wel een nieuwe voorruit in laten zetten…pfffff
Het is een ZX image 1.4 .... niet echt een “rolls” onder de ZX’jes… ops: maar het is een trouw beestje dat me iedere dag rond de 120 km keurig naar werk en huis rijdt, keurig start…
Ik vind ‘m echt iets hebben…mijn eerste eigen auto’tje!
Zijn km stand moet ik nog even nakijken..hoor je nog! En volgens mij heeft hij bij zijn vorige keuring een beurt gehad…dus feb. 2008. Ik heb ‘m sinds afgelopen feb….rij er nu bijna 4 maanden mee..en wil ‘m echt even goed laten nakijken. Mijn broer heeft ‘m overigens altijd wel goed onderhouden hoor…hij heeft al flink wat onderdelen moeten laten vervangen…
Alleen het linkerraam kan nog niet open..die arm laat ik er nog wel een keer aanzetten door iemand..als dat nog lukt? Ik heb alleen mijn achterbank laatst voor mijn honden weggeklapt, en krijg hem niet meer in “zijn oogjes”... Ach, als ik straks even wat meer tijd heb, dan kijk ik eens serieus naar dat soort dingen. Onderhoud van de motor vind ik het belangrijkst…
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
‘niet echt een Rolls onder de ZX-jes’?
Dat misschien niet, maar wel een van de betrouwbaarste…
Die achterbank is inderdaad waardeloos, wie dát heeft verzonnen..
de truc is dat je hem terwijl je hem omhooghaald goed vanonder neerdrukt zodat de pennen in het ronde gedeelte van de sleuven blijven vallen, en da’s best tricky.
Raamslingers kun je makkelijk zelf de- en monteren: gewoon van de deur aftrekken en een nieuwe erop drukken.
Heb je een foto van je monster; is het een fase I of II (zwarte of met-de-carrosserie-meegespoten bumpers)?
‘Spirit of avant-garde’
hmmmmm…daar zit wat in…
Als een raamslinger (heet dat zo..?) er zo makkelijk afkomt, moet het ook niet veel moeite kosten er een op te zetten. Man..als DAT zou kunnen.. van de week zat ik toch echt wel even tegen het kookpunt!
Zijn kmstand..was ops: 197.790 en nog wat… best veel volgens mij… dus ja, ik geloof best dat het een van de betrouwbaarste is…
Dat van die achterbank ga ik samen met iemand eens proberen..
Ik ga een foto van hem maken…volgens mij heeft ie donkere bumpers…maar eerlijk gezegd heb ik daar niet eens echt op gelet. Wel relaxt dat hij van die randen over de zijde heeft, dat als je ergens even tegenaan zit….je niet gelijk lakschade hebt.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
DianaW schreef:hmmmmm…daar zit wat in…
Als een raamslinger (heet dat zo..?) er zo makkelijk afkomt, moet het ook niet veel moeite kosten er een op te zetten. Man..als DAT zou kunnen.. van de week zat ik toch echt wel even tegen het kookpunt!
Ja dat kan: het is gewoon een klemfitting, die trek je er zó af en druk je er ook zo weer op.
Zijn kmstand..was ops: 197.790 en nog wat… best veel volgens mij… dus ja, ik geloof best dat het een van de betrouwbaarste is…
net wakker dus..
Wanneer is de distributieriem voor het laatst verwisseld?
Ik ga een foto van hem maken…volgens mij heeft ie donkere bumpers…maar eerlijk gezegd heb ik daar niet eens echt op gelet. Wel relaxt dat hij van die randen over de zijde heeft, dat als je ergens even tegenaan zit….je niet gelijk lakschade hebt.
Klinkt als een type/phase I dus.
‘Spirit of avant-garde’
Mijn broer heeft de distributieriem nog niet zo lang geleden laten vervangen…zal hem eens vragen wanneer…
is ie net wakker????? Ik vond hem al aardig “aan de km’ers”...
Ik rij er heel rustig mee, tussen de 100 en 110. De 5e versnelling slipt een beetje als ik extra gas geef…maar dat vind ik niet erg. De vorige keer heeft mijn garagehouder hem goed gemolesteerd. Het slot moest gerepareerd worden…hij heeft zo de hele zijwand opengemaakt en die zit nog een beetje los aan een kant. Soms blijft hij hangen als ik de deur wil opendoen…daar ga ik nog even met hem over praten..kan hij gelijk de raamslinger weer monteren, want dat gaat niet met die losse wand. Hij “pakt” niet!
En een knarsend portier…is daar wat aan te doen. Hij “knarst” niet iedere keer. Beetje olie ofzo?
Ik ga ‘m verwennen met nieuwe matten…die krullen een beetje te veel op vind ik…
En nog wat…de vorige keer dacht ik echt dat de koppeling het ging begeven…doorschakelen naar drie…ik kreeg ‘m niet goed in de versnelling…knarsen en ratelen…
Bleek (na overleg met mijn broer) dat de mat te ver naar voren was geschoven…de koppeling kon zo niet ver genoeg naar beneden dus kwam niet goed vrij…. ops:
Pfffffff…wat was ik opgelucht!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmmm, wanneer een motor in een hoge versnelling doorslipt (toeren schieten omhoog maar snelheid niet), dan is dat meestal een koppelingsplaat die op het eind van z’n Latijn zit….
Gelukkig valt een koppelingswissel bij een ZX reuze mee (+/- 3 uurtjes werk) en gezien de kilometerstand ook niet ècht schokkend.
Bij goed onderhoud en net gebruikt kan een ZX een veelvoud van die kilometerstand aan hoor, dus maak je niet al te veel zorgen.
Veel mensen zijn nog steeds huiverig bij 150-200K op de klok, maar de tijd dat een motor bij die stand ook daadwerkelijk ‘op’ was ligt alweer vèr achter ons.
Deurslot kun je vanaf de zijkant bij: deur open doen, boven het slotmechanisme zitten twee rubber dopjes die je verwijderen moet.
Steek de sleutel in het slot en trek via de gaatjes met een tangetje de borglip achter het slotcilindertje weg; je kunt nu het cilindertje uit de deur trekken via de sleutel.
Monteren in omgekeerde volgorde.
De Aldi heeft vrij regelmatig automatten in de aanbieding: iets van een tientje voor een universele set.
‘Spirit of avant-garde’
Lidl heeft die matten ook soms, liggen er bij mij in, geen perfecte pasvorm maar toch 90% goed.
Zijn ook nog eens te krijgen met verschillende kleuren omboording.
Vind ze zeker de moeite waard.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ga de aanbiedingen van Aldi/Lidl in de gaten houden..thanks!
Heb hem gisteren een beurtje laten geven, de remklauwen zijn vervangen. Moest wel even slikken toen ik er voor het eerst mee remde..heel anders. Het leek alsof de rem niet goed werkte. Maar ik meen me te herinneren dat dat normaal is in het begin…het moet nog wat inslijten? Vandaag voelde het een stuk beter aan. Verder loopt ie een stuk “soepeler”...merk echt verschil…
Ik ga sparen voor een nieuwe koppeling… Hoorde inderdaad van mijn garage dat dat binnenkort moet gebeuren… Hij is het absoluut waard!!!
...haha…en weet je…
ik heb een Image 1.4 I…... de “injectiemotor” was ik vergeten erbij te vermelden..berestoer toch???
Ik weert niet of je enig idee hebt wat dat gaat kosten? Maar als ik jou was zou ik eerst is gaan kijken of er niet nog meer aan moet gebeuren. En dan is de telsom op maken van hoeveel je er in totaal aan kwijt bent.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
jaimieberkhout schreef:Ik weert niet of je enig idee hebt wat dat gaat kosten? Maar als ik jou was zou ik eerst is gaan kijken of er niet nog meer aan moet gebeuren. En dan is de telsom op maken van hoeveel je er in totaal aan kwijt bent.
Blijft de eeuwenoude vraag; als je het optelt, heb je dan voor datzelfde bedrag een andere ZX met nieuwe koppeling en wat al niet meer? Ik denk het niet…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ja of je koopt een mooiere versie
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
jaimieberkhout schreef:Ja of je koopt een mooiere versie
Is uiteraard waar, maar is nog net zo min een garantie dat je niet een auto koopt met werk…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa