roetmeting
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 18 juli 2005 09:21 PM

ff discussie voeren over de roetmeting.

het volgende gebeurde vorige week:

ik kom bij de garage waar mijn werkgever de auto`s in onderhoud heeft en daar staat een gozer een roetmeting te doen bij een mercedes vito, ff gas geven seconde of twee gas los en dat nog een keer en klaar.

bij mijn bx vorig jaar gaf die apk gozer(andere garage)een tijd lang (denk wel 5 of 6 sec )lang vol gas, gewoon eng om te horen,zo fluit die motor dan

de motor draait dan wel onbelast 5 of 6 seconden ruim 4800 toeren, zelfs als ik volgas de afsluitdijk over ga (heel af en toe rij ik wel eens volgas)
haalt ie dat toerental bij lange na niet.

nu vertelde de monteur van die eerste garage me , dat heel die roetmeting onzin is omdat de motor pas gaat roeten op het moment dat ie moet werken, dus nooit onbelast.

tenslotte is de roetmeting voor eigen risico, en al hou je alles nog zo goed bij het blijft een gebruikte motor waar je niet doorheen kan kijken


ik moet hoe dan ook ooit weer voor de apk,wel een andere garage deze keer, maar is dit wat die monteur me vertelde nu wel of niet waar?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 18 juli 2005 10:16 PM
  [ # 1 ]

helas dit is helemaal juist, d emotor moet tot max getrapt worden om te meten, het is een onjuiste meting maar helaas. En tja het is op eigen risico, dacht je dan dat wij het ons risico zouden maken? wij moeten het ook doen van de overheid. Maar je hebt geluk, bij Citroen gaat er heel weinig iets kapot met de roetmeting, de diesels van PSA zijn echt ijzersterk. En er gloort hoop, de regering heeft zojuist bekend gemaakt dat de APK goedkoper moet voor de klant, dat gaan ze doen door o.a. de roetmeting te vereenvoudigen. Hoe ze dat precies bedoelen weet ik ook nog niet,

dus tot die tijd, zorgen voor goede olie, schoon luchtfilter en eventueel een schoon brandstof filter, eventueel een blikje reiniger in de tank en niet te vergeten misschien wel het belangrijkste een goede distributie riem..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 juli 2005 10:22 PM
  [ # 2 ]

En tank een keer bij een goede pomp, zeker als je altijd bij tinq,  tango, argos of een witte pomp tankt..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 18 juli 2005 10:26 PM
  [ # 3 ]

maar als die roetmeting dan zo`n onzin is , waarom gooit dan niemand het voor de rechter?

het toerental wat er bij de roetmeting uit een motor met twee en halve ton wordt getrapt,(zoals bij mij) haal je bij lange na niet als je er mee rijdt.

ik verwacht ook niet dat een garagehouder de verantwoording neemt hoor, maar hun zijn wel degene die aan kunnen geven bij de regering of rdw dat deze vorm van roetmeting geen zin heeft

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 juli 2005 10:46 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

En tank een keer bij een goede pomp, zeker als je altijd bij tinq,  tango, argos of een witte pomp tankt..

Volgens mij maakt dat niets uit. Van Tinq weet ik bijvoorbeeld dat dat altijd Shell geweest is. Shell voert een gedeelte van de Ting stations weer onder eigen vlag de rest gaat zelfstandig verder als Tinq.

Jeroen

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 juli 2005 10:59 PM
  [ # 5 ]

Bj Argos maakt het wel uit i.i.g. De auto rijdt er goed mee hoor, daar niet van, alleen ze rookt er wat meer mee met volgas.. Confused

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 18 juli 2005 11:04 PM
  [ # 6 ]
reijer schreef:

maar als die roetmeting dan zo`n onzin is , waarom gooit dan niemand het voor de rechter?

Op welke grond wil je naar de rechter dan? Watvoor “stof” voor watvoor soort procedure is er?

reijer schreef:

maar hun zijn wel degene die aan kunnen geven bij de regering of rdw dat deze vorm van roetmeting geen zin heeft

Dat is zeker geprobeerd, maar denk je dat er 1 milieufanaat onder de ambtenaren is, die luistert naar technisch onderbouwde argumenten? Techniek is toch een vies woord voor die lui…

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
reijer
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 04-07-2005

Gepost: 18 juli 2005 11:15 PM
  [ # 7 ]

nou ik bedoel eigenlijk meer als er tijdens de roetmeting iets fout zou gaan in de motor , tenslotte zijn er motoren bij met wel 4 ton op de klok of meer, en je kan nu eenmaal niet door het blok heen kijken als er iets kapot dreigt te gaan door onbelaste overbelasting.

dus in dat geval naar een rechter stappen omdat er een meting wordt gedaan die totaal geen reeel beeld geeft van de motor ,maar op dat moment wel kapot gaat.

kortweg gezegd er wordt een motor verziekt om niets.

wat het 2e deel betreft , ik wist niet dat er wel eens een poging was gedaan door garagehouders om de regering of de rdw ervan te overtuigen dat de roetmeting totale onzin is.

en ja technisch kent deze regering helaas alleen uit “belastingtechnisch” oftewel hoe kleden we de burger uit

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 juli 2005 04:25 AM
  [ # 8 ]
oldenhage schreef:

Maar je hebt geluk, bij Citroen gaat er heel weinig iets kapot met de roetmeting, de diesels van PSA zijn echt ijzersterk.

Inderdaad, heb gisteren een 1.8D van Ford mogen aanschouwen in een Mazda 121 uit 1996 met 150k, ziet er niet uit zeg in vergelijking met een PSA 1.9D.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 juli 2005 03:27 AM
  [ # 9 ]
toniclight schreef:
Simpele Ziel schreef:

En tank een keer bij een goede pomp, zeker als je altijd bij tinq,  tango, argos of een witte pomp tankt..

Volgens mij maakt dat niets uit. Van Tinq weet ik bijvoorbeeld dat dat altijd Shell geweest is. Shell voert een gedeelte van de Ting stations weer onder eigen vlag de rest gaat zelfstandig verder als Tinq.

Jeroen

Nou, ammehoela. Ik meld er toevallig net wat over in het PPO-topic.

Na zelf meermaals ondervonden te hebben dat het spul gewoon niet deugt (akelig lopen, roken, stinken) las ik het ook in de krant ergens: Shell dumpte slechte partijen via Tinq. Argumentatie was “ja maar je betaalt er toch ook minder voor”! Ow, ik dacht dat dat was vanwege de ontbrekende franje, tenminste, dat vertelden ze eerst!

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook